Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi retter sig mod
flere praksisser og har hele tiden kvalificeret de studerende til at arbejde i
PPR, men nu er DPU på Aarhus Universitet på vej med en ny studieordning, så
kandidaterne i højere grad kvalificeres til at dække opgaverne i PPR.
”Det har vi hele tiden uddannet kandidater til, men nu
sætter vi mere strøm til ved at fokusere mere på PPR-relaterede
problemstillinger i både obligatoriske moduler og i valgfagene”, siger
afdelingsleder Charlotte Mathiassen.
Dermed efterkommer DPU efterspørgslen fra PPR-ledere. I en
undersøgelse, som DPU præsenterede i november sidste år, pegede de netop på, at
det kræver flere ansatte med erfaring fra pædagogisk praksis, hvis PPR skal
lykkes med at omstille sig fra at udrede enkeltelever til i højere grad at
arbejde forebyggende.
”Der har historisk set været stor bredde i valgfagene på
kandidatuddannelsen, men nu udvikler vi fag om PPR, om nul til seksårige og om
pædagogik og undervisning, som alle kvalificerer til arbejdet i PPR".
"De
studerende kommer blandt andet til at lære om tværfagligt samarbejde, så de får
kompetencer til at arbejde tæt sammen med lærere og pædagoger i det praktiske
felt med at forebygge og behandle mistrivsel blandt børn og unge”, uddyber
Charlotte Mathiassen.
Øget fokus på at omsætte analyser til praksis
Mange af de studerende er gode til at indgå i PPR, fordi de
har en baggrund som lærer eller pædagog, fremhæver afdelingslederen.
”Vi bygger videre på deres erfaringer, når vi på første
modul underviser i pædagogiske psykologiske teorier, og i hvordan teorierne kan
bidrage til at forstå komplekse problematikker i det praktiske arbejde i blandt
andet PPR. De studerende lærer ikke kun at lave en analyse af
problemstillingen. De lærer også at omsætte forskning til konkrete
interventioner i praksis ud fra skolen eller dagtilbuddets vilkår".
"Alt det
bliver skærpet i den nye studieordning”, forklarer hun.
Studieordningen bliver til i samarbejde med forskere og
praktikere fra PPR. Her har det vist sig vigtigt for DPU at understrege, at
studiet bygger på den tilgang, at børn, unge og voksne, også dem med særlige
behov, udvikler sig i et gensidigt forhold med omverdenen.
”Nogle børn og unge har udviklingsforstyrrelser, men ingen
børn fungerer ens, selv om de har samme diagnose. Derfor er det vigtigt, at
lærere og pædagoger på uddannelsen i pædagogisk psykologi diskuterer ny dansk
og international forskning, så de kan bygge videre på deres didaktiske og
pædagogiske kompetencer. Det vil vi være en del af, samtidig med at vi lærer dem
at forholde sig reflekteret og kritisk til en øget diagnosekultur”, siger
Charlotte Mathiassen.
De studerende skal arbejde med aktuelle former
På valgfaget om PPR kommer de studerende til at lære om
aktuelle praksisformer. Her er mellemformer, co-teaching og struktureret
pædagogik konkrete bud på, hvordan det almene og det specialpædagogiske kan
arbejde sammen.
”Vi har altid haft et godt netværk med PPR-kontorer, og det
udvikler vi også på, i og med at vi inviterer PPR-medarbejdere til at fortælle
de studerende om deres praksis. Det nye er, at vi skærper fokus på aktuelle
problemstillinger som mistrivsel og skolefravær og udvider vores netværk med
flere PPR-kontorer”, siger Charlotte Mathiassen.
Det er vigtigt, at de studerende kommer i kontakt med
praktikere fra PPR, når de skal oversætte teoretisk viden til konkrete
problemstillinger, tilføjer hun.
”Det kan være, at studerende laver en aftale med et PPR om
at arbejde med et særligt emne på stedet. For eksempel: ’Vi kunne godt tænke
os, at I hjælper os med, hvordan vi kan implementere co-teaching’. De
studerende vil så undersøge, analysere og komme med bud på, hvordan
implementeringen kan foregå”.
Kandidaterne kan udføre en lang række test
Studieordningen, som DPU udvikler på, er fra 2012. Den blev
senest revideret i 2016-2017, og i 2018 blev den tilpasset rapporter om
behovene i PPR.
”Dengang diskuterede vi, om der var brug for en helt ny
uddannelse. Vi nåede frem til, at det var der ikke, men vi imødekom behovet
for, at kandidaterne skal kunne arbejde med forskellige test”, siger Charlotte
Mathiassen.
Det er ikke gængs viden i alle PPR-enheder rundt om i landet,
at kandidater i pædagogisk psykolog må anvende et stort antal test.
”Kandidaterne får grundlæggende viden om test og testning, som
de stifter bekendtskab med at udføre, ligesom de lærer om, hvordan de kan forstå resultaterne
i praksis. Det får yderligere fokus i den nye studieordning, for det er vigtigt,
at kandidaterne kan udføre pædagogiske psykologiske test, når de skal arbejde i
PPR-regi”, siger afdelingslederen.
DPU bringer på sin hjemmeside en liste over, hvilke test
kandidater i pædagogisk psykologi må udføre. I alt er der tale om 76 test.
DPU finder skolepsykolog-uddannelse overflødig
Uddannelsen giver de studerende ret til at bruge betegnelsen
cand.pæd. i pædagogisk psykologi, når de er kommet vellykket igennem de to års
undervisning.
Ikke desto mindre er der stadig nogle, som forveksler
uddannelsen med cand. pæd. psyk, selv om uddannelsen til skolepsykolog blev
nedlagt for snart 20 år siden og erstattet af netop uddannelsen til cand. pæd.
i pædagogisk psykologi.
Samtidig er der kræfter, som arbejder på at få genindført
uddannelsen til skolepsykolog. Før valget i efteråret pålagde et mindretal daværende
uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen (S) at sondere behovet for
en ny psykologfaglig efteruddannelse til lærere og pædagoger, dog uden mulighed
for at få autorisation som psykolog.
Den uddannelse kan DPU ikke se behovet for. Det lægger DPU ikke
skjul på i sin vurdering af svarene i efterårets undersøgelse af PPR-lederes
opfattelse af udfordringer og muligheder med bemanding, uddannelsesbehov og
faggrænser.
”Hverken resultater af denne eller tidligere undersøgelser
indikerer, at der er behov for en helt ny overbygningsuddannelse, eller at en
sådan vil være til særlig gavn for ambitionen om et paradigmeskift fra
udredning til forebyggende indsatser på baggrund af pædagogisk psykologisk
ekspertise”, skriver DPU i en af sine tre anbefalinger på baggrund af
undersøgelsen blandt PPR-ledere.
Vi leverer allerede det, PPR efterspørger
Det er ikke den politiske debat om en psykologfaglig
overbygningsuddannelse til lærere og pædagoger, som har fået DPU til at rette
kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi mere mod PPR, understreger Charlotte
Mathiassen
”Vi har arbejdet på det her i flere
år. Jeg har selvfølgelig fulgt debatten, og vi har prøvet at gøre det tydeligt,
at vi allerede har den uddannelse, PPR-lederne efterspørger, at man bruger
vores kandidater i PPR-felten. Og vi er selvfølgelig åbne for at
videreudvikle på de studerendes kvalifikationer, så de bliver endnu bedre klædt
på til at arbejde i PPR”, siger afdelingslederen.
Når DPU har en uddannelse, som leverer det, der efterlyses,
hvorfor skal man så bruge resurser på at udvikle nyt, spørger hun reflektorisk.
”Hvis det i lige så høj grad er et arbejdsmarkeds- og
ansættelsesproblem, skal det løses andre steder. Vi leverer en relevant uddannelse,
hvor vi løbende inddrager aftagere og andre eksterne parter i
kvalitetsudviklingen og præsenterer de studerende for både grundlæggende og
nyere tilgange til pædagogisk psykologi".
"Samtidig beskæftiger vi os med
intervention og praksis på et forskningsbaseret grundlag. De studerende lærer
at arbejde med pædagogiske psykologiske problemstillinger i bred forstand,
herunder udredning og vurdering”, siger Charlotte Mathiessen.
Hun
mangler prodekanens godkendelse af den nye studieordning, men hun regner med,
at den er på trapperne, så studieordningen kan virke fra september i år.
Sidste år søgte 1.010 ind på
kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi. 225 blev optaget og er fordelt på
campus i henholdsvis Aarhus og Emdrup i København.