Er lærerne glemt I jeres udspil, lyder det fra lærernes formand Gordon Ørskov Madsen til Socialdemokratiet. På ingen måde, lyder det fra Pernille Rosenkrantz-Theil (S).
Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson, Les Kaner, Thomas Arnbo, Klaus Holsting
DLF: Blev lærerne glemt i lønudspillet fra S? Minister: Nej, de er first movers
Der blev ikke sagt mange ord om lærerne, da Socialdemokratiet præsenterede partiets udspil om bedre løn og arbejdsvilkår til offentligt ansatte. Det får lærerformanden til at spørge, om undervisningsministeren har glemt lærerne. Hun afviser, at det er tilfældet.
”Det er på mange måder et rigtigt godt udspil, men jeg synes
ikke, at lærernes udfordringer træder så tydeligt frem i det”, siger formand for Danmarks
Lærerforening Gordon Ørskov Madsen om Socialdemokratiets bud på at løse problemer med rekruttering og fastholdelse af ansatte i den offentlige sektor.
Udspillet
blev fremlagt onsdag og har fået navnet ”Bedre vilkår. Bedre Velfærd”, hvor Socialdemokratiets foreslår at afsætte 3 milliarder om året til bedre løn og arbejdsvilkår i den offentlige sektor frem mod 2030.
Udmøntningen skal aftales nærmere i en trepartsaftale med arbejdsmarkedets parter og kan indfases fra næste års nye offentlige overenskomster.
På pressemødet deltog Mette Frederiksen (S) sammen med finans-, beskæftigelses- og sundhedsministeren. Undervejs blev der ikke sagt mange ord om lærerne. Og det bekymrer lærernes formand.
”Udspillet er ikke ret konkret på lærerområdet og de eksempler,
der bliver givet, er hentet i andre dele af den offentlige sektor. Det kan godt
bekymre mig, og jeg spekulere på, om lærerne er blevet glemt”, siger Gordon Ørskov Madsen.
Minister: Vi ordner det i 'Sammen om skolen'
Det afviser undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), da folkeskolen.dk spørger hende til lærerformandens bekymring.
”Jeg synes jo ikke, at lærerne ikke er med i udspillet”, siger
hun. ”En stor del af det handler for eksempel om, hvad vi kan gøre ved det
problem, at faste stillinger i al for høj grad må dækkes af vikarer. Det berører
lærerne lige så meget, som det berører sygeplejerskerne og sosu-erne. Men der
er nogle ting, som betyder vanvittigt meget for lærernes arbejdsvilkår, som
ligger i ’Sammen om skolen’. Og de skal blive liggende i ’Sammen om skolen’. Dér
har vi jo allerede det partssamarbejde, vi nu gerne etablere på andre områder”, siger børne- og undervisningsministeren.
Pernille Rosenkrantz-Theil fortæller, at hun de seneste par dage har oplevet
lærere spørge hende, hvor lærerne er blevet af i ”Bedre
vilkår. Bedre Velfærd”. Men hun forsikrer, at de ikke er blevet glemt.
”Skoleområdet har været ’first mover’ på at knække nogen af
nødderne gennem samarbejde. Nogle problemer går på tværs af flere dele af den
offentlige sektor. Hvis man for eksempel tager vikardelen, så det en af de
store udfordringer for folkeskolen, at der er 18 procent vikarer. De har lignende
problemer i sundhedsvæsenet og andre steder. På skoleområdet tackler vi det
bare indenfor rammerne af ’Sammen om skolen’, men det vi gør i det forum, er
faktisk noget, vi håber at kunne overføre til andre områder. For eksempel at
skabe så gode vilkår for nyuddannede, at de bliver i faget i stedet for at forlade, næsten inden de er kommet i gang”.
Lærernes tiltag er allerede finansieret
Kommer penge til at skabe bedre vilkår for lærerne så fra en anden pulje end den, der er foreslået med ’Bedre vilkår. Bedre velfærd'?
”Ja, for der er dele af det, vi allerede har finansieret. Så
det handler til dels om, at vi har været et hestehoved foran. Vi har for
eksempel allerede fundet pengene til en ordning for de nyuddannede lærere, og jeg
har bedt Danmarks Lærerforening om at komme med et bud på udformningen".
"Det
tager selvfølgelig noget tid, inden forbedringerne på læreruddannelsen og for
nyuddannede lærere slår igennem i folkeskolen, men vi har, igen i ’Sammen om
skolen’, lavet aftaler, som hurtigere kan forbedre lærernes arbejdsvilkår. For
eksempel muligheden for at konvertere understøttende undervisning til to-lærerordninger,
som vi indførte under corona-perioden, og den har vi valgt at forlænge, fordi lærerne
har efterspurgt det.”