Lærerflugt

DLF: Ikke nok at måle test og karakterer - mål på, hvor god skolen er til at holde på lærerne

En ny undersøgelse peger på personaleudskiftning som en af årsagerne til elevers mistrivsel. Forkvinde for DLF's undervisningsudvalg mener mere efteruddannelse er en del af løsningen.

Offentliggjort Sidst opdateret

I sidste uge kom en rapport, som bl.a. viste, at tæt på hvert fjerde barn har behov for særlig støtte i almenskolen. Rapporten rummer samtidig anbefalinger til politikerne, hvad der skal gøres for,  at de børn – og alle andre elever i folkeskolen – kan komme til at trives bedre fagligt og socialt. Og en af de anbefalinger er, at skolerne organiseres på en måde, så eleverne oplever færre lærerskift og færre vikarer. Det er en anbefaling, som Regitze Flannov, forkvinde for Undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening, kan se perspektiver i.  Skoler skal måles på deres evne til at fastholde gode, uddannede lærere, mener hun:

Skoler skal måles på deres evne til at fastholde gode lærere, mener forkvinde for DLF's undervisningsudvalg, Regitze Flannov.

”Vi kender mange af rapportens tal fra andre sammenhænge, for eksempel at lærerne vurderer, at mange elever med særlige behov ikke får deres behov tilgodeset, at der er flere og flere børn i klasserne, som mistrives, og meget andet. Det er de samme svar, vi får, når vi spørger vores medlemmer. Så på dén måde er rapporten ikke overraskende”, siger hun til Folkeskolen.

”Men der er nogle rigtige pointer i nogle af de forhold, rapporten peger på. For eksempel at høj personaleomsætning er med til at skabe eller i hvert fald forstærke nogle trivselsproblemer. Vi ved, at de mest sårbare børn er specielt følsomme over for hyppige lærerskift. Er skolerne gode nok til at skabe ro omkring de børn ved at holde på deres pædagogiske personale?”

Hold på lærerne med efteruddannelse

Regitze Flannov mener, at den store udskiftning af lærere på danske folkeskoler til dels hænger sammen med de mange, der arbejder som lærere i skolen uden at have en læreruddannelse.

”Det er et område, hvor Danmark ligger mærkværdigt højt i forhold til vores naboer. Det er som om det ikke er gået op for politikere hvilken brændende platform, vi står på” siger hun og foreslår indførelsen af et nyt nøgletal, der skal bruges til at vurdere de enkelte skolers kvalitet på lige fod med karaktergennemsnit og evne til at klare diverse læsetests.

”Jeg så gerne, at man også vurderer skolerne på deres evne til at fastholde uddannede lærere. Et privat firma ville se røde lamper blinke, hvis personaleomsætningen bliver for stor. Det skal skolen også have og så sætte ind overfor det. Vi ved, at udskiftning af lærere påvirker børnene meget, og det er også noget, forældre lægger vægt på, når de skal vurdere deres barns skole."

Hun har også nogle bud på, hvad der skal til for at gøre skoler bedre til at fastholde deres lærere og børnehaveklasseledere:

”Lærerne siger – både i Vives rapport og i andre sammenhænge – at de har brug for en kompetenceopdatering i forhold til nogle af de problemer, eleverne har, for eksempel udadreagerende adfærd. Kompetenceudvikling er jo lavt prioriteret i danske folkeskole,  men også arbejdsforhold generelt som flere lærere i klasserne og gode muligheder for at forberede og udvikle undervisning er noget af det, der giver lærerne lyst til at blive og skabe de trygge læringsfællesskaber og gode relationer til eleverne, som vi har brug for”.

Fakta om undersøgelsen

Undersøgelsen 'Særlige behov i skolen - En undersøgelse af forståelse, opdeling, organisering omkring og imødekommelse af særlige behov i skolen' er rekvireret og finansieret af Vibus, Vidensenhed for børn og unge med særlige behov ved Børne- og Undervisningsministeriet og gennemført af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (Vive).

Undersøgelsen bygger blandt andet på en spørgeskemaundersøgelse blandt klasse- og kontaktlærere i 3., 6. og 9. klassetrin i folkeskoler i 14 kommuner. Spørgeskemaet er besvaret af 585 lærere fra 153 skoler og kvalitative interviews med skoleledere, lærere og pædagoger, forældre og elever på 11 skoler på tværs af seks kommuner.

Se hele undersøgelsen her: Særlige behov i skolen – En undersøgelse af forståelse, opdeling, organisering omkring og imødekommelse af særlige behov i skolen

Kilde: Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd