Nogle af konferencedeltagerne designede et spil i GeoGebra
Foto: Helle Lauritsen
Praksis og teori om brug af GeoGebra i undervisningen
Hiv i en trekant eller put en kugle i en boks. Byg ovenpå eller parallelforskyd figuren. Mulighederne er mange i GeoGebra, og eleverne kan selv lege læringen ind. Det fortalte flere oplægsholdere, da der i weekenden var 4. Nordiske GeoGebra Konference i København.
IV Nordic GeoGebra Konference
Konferencen blev holdt fra fredag til søndag hos UCC og
Center for Undervisningsmidler i Titangade i København. Omkring100 deltog fra Norden og de baltiske lande.
Konferencen handler om brugen af det gratis digitale
undervisningsmateriale, der kan downloades på www.geogebra.org
GeoGebra er et CAS-værktøj (computeralgebrasystem), derfor
eksempel kan regne ligninger ud og tegne grafer. Programmet ermeget brugt i Frankrig, Tyskland, USA og Danmark.
Se undervisningseksempler på www.kreativdigitalmatematik.org
Se konference-materiale her
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På Frederiksberg har en gruppe af lærere gang i et kreativt digitalt matematik projekt, som lektor ph.d ved Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet i København Morten Misfeldt og matematikvejleder Lis Zacho står bag.
"Vi arbejder meget med, at eleverne og de studerende skal skabe undervisningen/læringen og ikke bare modtage. De skal producere i stedet for at bruge, og her kommer GeoGebra ind. Det er let at gå i gang med, og du udvikler dig, mens du bruger det. Værktøjet kan bruges til meget, og eleverne bliver inspireret af hinanden, mens de for eksempel designer spil", fortalte Morten Misfeldt på konferencen. Han er også leder af GeoGebra Instituttet.
Brug nettet til at udvikle kreativ matematik
Eleverne kan designe spil med geometriske former og undersøge, hvordan andre vil reagere på deres spil.
Brug af CAS-værktøjer i folkeskolen
Design en spillebrik Et par lærere fra Frederiksberg holdt workshop for en gruppe konferencedeltagere. Her blev designet spil med GeoGebra. Det var menneskene mod aliens. To hold. Deltagerne skulle hver designe et logo, der var deres spillebrik. De måtte vælge gul, rød eller grøn. De skulle vælge form og beslutte, om de ville spejle deres figur, flytte den eller rotere den. Deltagerne havde 40 minutter til at læse lidt på spillereglerne og designe deres figur på computeren.
"Det er lidt som de bilkort, hvor man kan slå hinanden ved at have flere cylindre eller kan køre flere kilometer på literen end modspilleren", forklarede lærer Katrin Lyngby Kristensen.
Da deltagerne havde designet deres logo, gik spillet i gang. Rundt i lokalet gik deltagerne med deres bærbare computere. Slog med deres terninger - forskellige om man var rød, gul eller grøn - og udfordrede en modspiller. Var det spejlvending, der slog flytning måske? Kunne rød slå grøn? Deltagerne skulle dokumentere over for hinanden, hvad de havde gjort, da de skabte deres logo. En vinder blev fundet og fik en elastik fra modspilleren. Ti liv havde alle til start.
Nordisk konference om GeoGebra i København
Fire lærere fra samme skole spillede med.
"Vi bruger udelukkende vores iPads her, for det er dem, vores elever har, og det er dem, de skal bruge, hvis vi prøver dette i klassen. Men på computeren kan man se, at man har forskudt eller flyttet figuren, det kan man ikke på iPad. Vi kan nu godt bruge dette i udskolingen", mente gruppen.
Aliens vandt over menneskene.
"Jeg spiller GeoGebra hjemme" "Spil virker, fordi man presser sig selv, når der er en konkurrent, og eleverne vil kreere et spil, som deres kammerater har lyst til at spille. Ind imellem fortæller eleverne, at de også "spiller GeoGebra" derhjemme. De ser det som et computerspil, og de bliver engagerede. Alle ender med at have et produkt i SpilFabrikken", forklarede Morten Misfeldt.
Det trækker ud
Undervejs kan eleverne opleve, at når de bygger oven på en figur, får de en anden slags figur. Det er med til at udvikle deres matematiske sans. Morten Misfeldt har fulgt omkring 40 matematiklærere på Frederiksberg i brugen af GeoGebra i undervisningen.
Undervisningsministeriet nævner også GeoGebra i Eksempelopgaver til matematik fra afgangsprøverne.