Brug nettet til at udvikle kreativ matematik

Da Lis Zacho, matematikvejleder på Skolen ved Søerne på Frederiksberg, mødte forskeren Morten Misfeldt på en konference for to år siden, blev det startskuddet til et samarbejde om at udvikle kreativ matematikundervisning via internettet. Nu skal deres erfaringer spredes til hele kommunen.

Offentliggjort

Sådan foregår kreativ digitalmatematik

Først bliver eleverne introduceret for programmet GeoGebragennem nogle små øvelser. Scenarierne, som kan findes på nettet,har så en række opgaver, som eleverne løser via funktionerne iGeoGebra. Eleverne skal tænke kreativt og skabende for at løseopgaverne, og til sidst i scenariet evaluerer eleverne, hvad de harlært.


Du kan selv finde Lis Zacho og Morten Misfeldts scenarier tilkreativ digital matematik via Google. Søg for eksempel på»brøkknuseren« og »multiplikationsknuseren«. GeoGebra kan hentesgratis på nettet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det hele startede med en tilfældig samtale. På en konference om it i undervisningen faldt lærer og matematikvejleder på Skolen ved Søerne Lis Zacho i snak med didaktikforskeren Morten Misfeldt om det gratis matematikprogram GeoGebra og de muligheder, programmet gav for kreativ matematikundervisning.

»Jeg ville udvikle ny undervisning, og han ville finde ud af, hvordan det virkede«, fortæller Lis Zacho.

Det er to år siden. I dag har deres samarbejde om at udvikle digitale læremidler vendt op og ned på matematikundervisningen på Skolen ved Søerne, og nu skal erfaringerne spredes til hele Frederiksberg Kommune.

Elever knuser brøker

Forløbene med kreativ digital matematik har været afprøvet på flere forskellige klassetrin enten i korte, intense forløb af få ugers varighed eller i længere forløb, hvor et par matematiktimer om ugen bliver afsat til, at eleverne kan arbejde projektorienteret og kreativt med Lis Zacho og Morten Misfeldts »scenarier«.

»Den traditionelle matematikundervisning er bygget op om nogle meget faste rammer og roller. It vender billedet om, så der er nogle andre børn, der bliver vigtige deltagere. For eksempel elever, som ikke er så motiverede i undervisningen, men er gode til it. Der bliver skabt nye rammer, hvor elevernes roller ikke er defineret på forhånd«, siger Lis Zacho.

Hendes kreative matematikscenarier som »brøkknuseren« og »multiplikationsknuseren« aktiverer langt flere elever end den traditionelle undervisning, har hun erfaret.

»Arbejdsformen er friere, og eleverne er mere motiverede. De føler, de bruger deres fantasi. De snakker meget om, at de bruger deres hjerne på en anden måde og tænker mere«, fortæller Lis Zacho.

Væk med læreren som »forbruger«

Samarbejdet med Lis Zacho har været en vigtig del af lektor Morten Misfeldts arbejde med forskning i didaktik på Aalborg Universitet. Hun er praktikeren, han er teoretikeren. Hun bruger scenarierne i undervisningen, han bruger hendes og elevernes erfaringer i sin forskning.

»Hele vejen op igennem skolesystemet ser vi, at eleverne i matematik følger en eller anden opskrift, og så lærer de det, de skal. Projektet med kreativ digital matematik er et eksempel på, hvordan eleverne kan bruge digitale matematikværktøjer til selv at tænke tanker«, siger han.

Også lærerens rolle ændres. I stedet for at »forbruge« læremidler, som allerede er færdigproduceret, kan læreren selv tilpasse og tilrettelægge et læringsmiljø til de enkelte elever. It gør det nemt at producere indhold, som uden teknologien ville kræve uanede mængder af tid.

Dyre sko lærer børnene matematik

Når Lis Zacho udvikler de scenarier, eleverne skal løse, overvejer hun, hvad hun vil have eleverne til at lære, og hvordan hun kan gøre dem tændte på at lære det.

Derfor tager eleverne udgangspunkt i emner, der interesserer dem i nuet. For eksempel har Lis Zacho set elever i 3.-5. klasse bruge deres interesse for dyre sko og fodbold til at gøre arbejdet med brøkerne nærværende.

Samtidig er der ikke et enkelt korrekt svar på opgaverne. Dermed understøtter elevernes naturlige interesse for, hvordan deres klassekammerater har grebet opgaverne an, deling af viden.

»Vi vil have børnene til at tænke selv - både innovativt og kreativt. De skal kunne bruge deres kundskaber - også de matematiske - i en sammenhæng«, siger hun.

Desuden skal der være udfordringer for både de stærke og svage elever. Derfor skal der være en kontinuitet i forløbet, som ikke bliver brudt, i tilfælde af at en elev ikke kan løse samtlige opgaver.

It kan også bombe faget tilbage

Digitaliseringen sender matematikundervisningen i to forskellige retninger, fortæller Morten Misfeldt.

»It gør det muligt at automatisere færdighedstræningen, og det løfter en arbejdsbyrde for lærerne. Så kan lærerne koncentrere sig om 'fagtransformerende' undervisning - i det her tilfælde kreativ digital matematik. Men den automatiserede færdighedstrænings indtog i undervisningen medfører også risiko for, at faget kan blive reduceret til udenadslære og noget, der ligner den sorte skole«.

Morten Misfeldt advarer lærerne mod at lade sig lulle i søvn af, at forlagene stiller et færdigt digitalt læringsunivers til rådighed, som de kan læne sig op ad.

»It skal ikke bruges for it's skyld. Det skal trækkes ind i undervisningen, der hvor det virkelig understøtter læringen«.

Kreativ matematik til alle

I modsætning til i den traditionelle matematikundervisning opfordrer Lis Zacho eleverne til at kigge deres kammerater over skulderen og lade sig inspirere, når der er kreativ digital matematik på programmet. Desuden skal læreren ikke altid have svarene.

»Jeg giver i stedet eleverne fornemmelsen af, at de selv kan finde svaret på deres spørgsmål, hvilket ændrer lærerens rolle meget. Det handler om at se muligheder, tænke didaktik og få eleverne videre. Man skal ikke bare kontrollere, at de gør tingene rigtigt«, siger hun.

Projektet skal nu spredes til Frederiksbergs andre skoler, og Lis Zacho og Morten Misfeldt har i den forbindelse holdt kurser, hvor matematiklærere og it-vejledere i kommunen bliver ført ind i tankegangen bag kreativ og scenariebaseret matematik. Desuden bliver der oprettet en blog, hvor lærerne i kommunen kan udveksle erfaringer og dele deres matematikscenarier med hinanden.