Magtanvendelse

Alle tre interesseorganisationer har en mening om udkastet til ændringer af skolens ordensregler.

Skoleledere, forældre og elever: Eftersidning hører en anden tid til

Danske Skoleelever, Skolelederforeningen og Skole og Forældre kritiserer alle Tesfayes ønske om at skærpe skolernes sanktionsmuligheder.

Offentliggjort

Eftersidning er en forældet straf, der skaber flere problemer, end den løser.

Det er en af de ting, som både Danske Skoleelever, Skolelederforeningen og Skole og Forældre kan blive enige om i deres høringssvar til børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) udkast til ændringer af skolens ordensregler.

Fredag var sidste chance for skolens parter til at indsende bemærkninger til udkastet. Folkeskolen har fået indsigt i høringssvarene fra de tre organisationer.

Danske Skoleelever siger eftersidning af eleverne opfattes som et forældet afregningssystem, hvor straf benyttes i stedet for dialog, Skolelederforeningen kalder det et levn fra en tid, hvor skyld og skam blev pålagt eleverne og Skole og Forældre kalder det en forældet sanktionsmulighed, som bør afskaffes.

Elever: Et forældet børnesyne

Udover eftersidning kritiserer Danske Skoleelever helt generelt børnesynet i ordensbekendtgørelsen og den tilhørende vejledning for at være forældet.

De foreslår selv, ”at det skal fremgå af bekendtgørelsen, at pædagogiske og psykologiske indsatser skal finde sted, før der kan iværksættes negative sanktioner”. Ifølge elevorganisationen skyldes problematisk adfærd nemlig ofte mistrivsel, påvirket af forhold uden for skolen.

Faktisk kan de slet ikke se behovet for at skærpe sanktionsmulighederne i folkeskolen. Nærmere tværtimod.

De pædagogiske og psykologiske indsatser, som skal anvendes fremfor straf, skal stå i skarp kontrast til for eksempel eftersidning og hjemsendelse, der begge udskammer og ekskluderer mere, end de hjælper, mener eleverne.

”Når en elev bliver hjemsendt, er eleven i risiko for at miste sin tilknytning til klassen og relationerne til de andre elever. Det sender samtidig et signal til klassekammeraterne om, at det er okay at ekskludere hinanden, når man bryder reglerne eller overtræder andre elevers grænser. Det skaber utryghed, og det underminerer grundlaget for fællesskabet”, skriver de i deres høringssvar og fortsætter:

”Derudover kan en hjemsendelse også få faglige konsekvenser for barnet, og i nogle tilfælde vil skolerne komme til at hjemsende børn til en uge med skærm eller til familier, hvor der ikke er en tryg base”.

Skolelederforeningen efterspørger også fysisk guidning

Undervisningsministeren har ikke foreslået nogen ændringer i forhold til magtanvendelse. Det har ellers været efterspurgt af Danmarks Lærerforening, og det samme gælder skolelederne. 

I foreningens høringssvar foreslår skolelederne to justeringer, der skal reducere antallet af magtanvendelser i folkeskolen:

  1. At undervisere og ledere får mulighed for at hjælpe en elev ud af en konfliktskabende situation ved at anvende såkaldt fysisk guidning. Det kan for eksempel være, at læreren lægger en hånd på elevens skulder og uden modstand fører dem hen til et sted, hvor eleven kan falde til ro.
  2. At PPR tilbyder supervision efter magtanvendelse for at forbedre forebyggelsesstrategier.
  3. I vejledningen til ordensreglerne er forældrenes ansvar for deres børns adfærd blevet tydeligere. Det er Skolelederforeningen positivt stemt overfor.

    I vejledningen til ordensreglerne er forældrenes ansvar for deres børns adfærd blevet tydeligere. Det er Skolelederforeningen positivt stemt overfor.

    Her er det nye, at forældre kan blive pålagt forskellige handlepligter såsom at følge sit børn i skole eller deltage i møder om barnets opførsel. Overholdes pålægget ikke, vil forældrene som noget nyt kunne straffes med en fratagelse af deres børneydelse.

    ”Dog har vi en bekymring for, hvorvidt det at straffe forældre økonomisk kan ramme en gruppe af forældre, som i forvejen befinder sig i komplekse vanskeligheder og har svært ved at skabe gode opvækstvilkår for deres børn og unge”, tilføjer Skolelederforening.

    Forældre: Straf øger uønsket adfærd

    Hos Skole og Forældre er kritikken håndfast. Foreningen mener, at undervisningsministeren lægger op til, at skolerne skal håndtere pædagogiske udfordringer med sanktioner og straf. Ifølge foreningen vil det have den modsatte effekt.

    ”Som vi – og forskere på området samt praktisk talt alle andre med erfaring fra det konkrete arbejde med børn og unge – har påpeget, har en øget brug af sanktioner og straf den konsekvens, at man øger den adfærd, man gerne vil af med”, understreger Skole og Forældre i høringssvaret.

    Foreningen skriver, at de nuværende ordensregler efter deres opfattelse allerede indeholder tilstrækkelige muligheder,