Magtanvendelse

DLF: Nye ordensregler hjælper ikke lærerne

Danmarks Lærerforening oplever fortsat ikke, at der er klare regler for lærernes mulighed for at gribe fysisk ind for at forhindre en farlig situation eller sikre, at undervisningen kan gennemføres.

Offentliggjort Sidst opdateret

”Der mangler konkrete eksempler i vejledningen på, hvordan og hvornår lærernes må og skal gribe ind i forhold til elever, der er i opposition”.

Sådan står der i de første linjer i Danmarks Lærerforenings officielle høringssvar til regeringens udkast til en ny ordensbekendtgørelse og den tilhørende vejledning. Lærernes fagforening konkluderer da også med det samme, at regeringens udspil ikke giver lærerne ”de handlemuligheder, der er behov for” og peger på, at de norske lærere i sommer fik nye regler for magtanvendelse, som danskerne med fordel kunne lade sig inspirere af.

Høringssvaret er forskellige interessenters mulighed for at komme med deres besyv til den politiske beslutningsproces, og i dokumentet bliver regeringens udspil fra september  gennemgået paragraf for paragraf.

Lærerforeningen har en del indvendinger, men investerer langt flest ord på særligt to punkter, som de også har peget på tidligere.

DLF: Ud med ’magtanvendelse’ og ind med ’fysisk indgriben’

Det ene punkt handler om begrebet fysisk guidning, som Danmarks Lærerforening i en længere periode har arbejdet på at få introduceret i folkeskolens regelsæt.

Begrebet stammer fra den såkaldte voksenansvarslov og beskriver den fysiske berøring, som en voksen kan være nødsaget til at gøre brug af, når der for eksempel er ved at opstå en konflikt mellem to børn. I dag kan fysisk berøring for nemt blive tolket som magtanvendelse, som kun må tages i brug, hvor elever er til skade for sig selv eller andre, og det efterlader  både ringe muligheder for at gribe forebyggende ind i konflikter, og en risiko for, at læreren kan blive anklaget for unødig magtanvendelse, mener foreningen.

Danmarks Lærerforening havde gerne set, at fysisk guidning havde været med i selve ordensbekendtgørelsen, men skriver i høringssvaret, at de forventer, at det bliver skrevet ind i folkeskoleloven, når den skal revideres til næste år.

DLF benytter desuden anledningen til at komme med et forslag til revisionen af folkeskoleloven.

”Samtidig bør ordet 'magtanvendelse' ændres i folkeskoleloven til 'fysisk indgriben'. Ordet 'magtanvendelse' hører ikke hjemme i folkeskolen. 'Fysisk indgriben' beskriver den omsorg og ansvarlighed, som lærerne viser, når de f.eks. forhindrer en farlig situation eller sørger for, at undervisningen kan gennemføres”, står der.

Ønsker forbud mod video uden samtykke

Lærerforeningen opfordrer også til, at det skrives tydeligt ind i bekendtgørelsen, at digitale krænkelser begået mod både elever og lærere vil være en overtrædelse af skolens ordensregler.

Og foreningen foreslår, at det simpelthen står, at man ikke må lyd-  eller videooptage hinanden på danske skoler uden samtykke.

”Så undgås mange sager om grænseoverskridende digital adfærd”, står der.

Og hvis ikke politikerne på Christiansborg vil gå med til dette, forslår Lærerforeningen et alternativ.

”Alternativt skal det skrives ind i bekendtgørelsen, at det skal være obligatorisk, at regler for digital adfærd på skolen skal fremgå tydeligt af skolens ordensregler, og at reglerne skal være vedtaget af skolebestyrelsen, således at skolebestyrelsen er med til at formulere reglerne og dermed tager ejerskab for reglerne om digital adfærd”.