Debat
Hvis kotymen bliver at overflytte og sanktionere børn, er Laura Drachmann bekymret for, at elever vil blive kastebold mellem skoler, mens trivselsproblemer og negative kulturer vil blive fejet under tæppet.
Foto: Jesper Knudsen
Danske skoleelever: Nej, bortvisning af elever giver ikke en tryg skole. Det gør forebyggelse
De seneste måneders alvorlige sager fra danske skoler får mange i debatten til at ønske strammere regler og flere sanktioner. Men sagerne kalder på noget helt andet: At vi på skolerne forebygger problemer med øget fokus på klassekultur og fællesskaber.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Alle
elever bør kunne møde ind til en skoledag uden ondt i maven eller bekymringer,
der tynger. Punktum.
Det er vigtigt for mig at understrege, når vi de seneste
måneder har debatteret alvorlige sager fra Borup, Odense og andre steder.
Lynhurtigt kan debatten nemlig ende med: ”Smid de elever ud af skolen”.
Det
bekymrer mig, for vi bliver simpelthen nødt til at huske på, at alle elever har
en ubestridelig ret til undervisning i Danmark, og skolerne har en forpligtelse
til at leverer på den ret. Dén rettighed og forpligtigelse kan vi ikke gå på
kompromis med.
Elever
kan ifølge folkeskolens ordensbekendtgørelse på nuværende tidspunkt forflyttes
til anden skole i samme skoledistrikt. Men hvis vi vil skabe en tryg skole for
alle elever, er det nemlig ikke kun et spørgsmål om regler, retning og forflytninger.
Det handler i høj grad også om kultur og dialog.
Derfor
synes jeg også, at det er problematisk, at elever med ordensbekendtgørelsen i
hånden kan udelukkes fra undervisningen, sanktioneres og overflyttes. Hvis
kutymen bliver, at vi ser mod de her greb, er jeg meget bekymret for, at elever
vil blive kastebold mellem skoler, mens trivselsproblemer og negative kulturer
vil blive fejet under tæppet.
Få
fokus på de sunde klassefællesskaber
Det
er på tide, at vi går fra at reagere på problemerne til at forebygge dem. Vi
skal anerkende, at vores klassekammerater ikke kun er dem, vi deler et skema
med, men også dem, vi har ansvaret for at støtte.
Det
er i min optik alfa og omega, at alle elever kan føle sig trygge, respekterede
og inkluderede, når de møder ind – for det er det, de fortjener, og det er det,
de har ret til. Men skolen må og skal først og fremmest være sted, hvor vi
møder hinanden med respekt. Det er lettere sagt end gjort. Det anerkender jeg.
Men
jeg tror, at vi er nødt til at have et stærkere fokus på sunde kulturer og
klassefællesskaber blandt elever og lærere, hvilket også vil afføde vigtige
samtaler blandt voksne og børn, vi førhen ikke har prioriteret. Nu er det på
tide, at tryghed og trivsel prioriteres på lige fod med læring og faglig
udvikling. Og dén opgave er skoleledelse, lærere og elever fælles om.
Et
fælles ansvar at skabe en tryg skolehverdag
Skolens
ledelse, lærere og pædagoger har ansvar for, at alle elever kan møde en tryg
hverdag på skolen. Vi glemmer nogle gange, at elever også er børn. Hvis vi
ender med at kaste dem rundt i systemet, vil deres mistrivsel kun forværres. Derfor
er min klare appel også, at vi i langt højere grad arbejder forebyggende med
trivsel og tryghed.
Derudover
skal vi elever forpligte os på, at vi har et ansvar for vores klassekammerater
- men vores lærere og skoleledere skal give rum til gode dialoger, og i
samarbejde med os elever skabe gode kulturer og trygge klassefællesskaber, i
stedet for at ty til bortvisninger og udelukkelser.
Tryghed
er det vigtigste. For ingen elever kan lære eller udvikle sig med ondt i maven
og uro i hovedet, og derfor skal vi også være på samme hold. Lad os være
hinandens medspillere i at skabe en tryg hverdag i skolen – ikke det modsatte.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk