Fusion skræmte ikke tosprogede studerende væk

Da uddannelsesstederne KDAS og Blaagaard blev slået sammen, var der frygt for, at tosprogede lærerstuderende ville holde sig væk - det blev sagt, at, Blaagaard var et barbieseminarium for langbenede lyshårede piger. Men sådan gik det ikke.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi må jo egentlig ikke tælle, men når vi gætter på baggrund af navne, så er det 25 procent af de lærerstuderende, der er tosprogede. Det er meget markant i forhold til de andre uddannelsessteder", siger Tove Hvid Persson. Hun er uddannelseschef på læreruddannelsen Blaagaard/KDAS.

Mangfoldigheds-taskforce

Tove Persson kan ikke pege på noget, der har givet anledning til problemer hos de studerende i forbindelse med sammenlægningen. Derimod mener hun, at sammenlægningen gav de gamle Blaagaard-lærere nye udfordringer, da tosprogedes forudsætninger er anderledes. Her gjorde de resursepersoner, der kom med fra KDAS, stor gavn, fortæller hun.

I øjeblikket arbejder uddannelsesstedet på en mangfoldigheds-taskforce, så det gode resultat ikke går i sig selv igen. Taskforcen vil kunne bruges af både undervisere og elever og skal blandt andet arbejde med at løsne uhensigtsmæssige grupperinger i klasselokalerne op. Eksempelvis hvis den samme gruppe etniske danskere altid arbejder sammen.

"Taskforcen kommer til at bestå af personer, der har særlig forstand på, hvordan vi udvikler et mangfoldigt studiemiljø med plads til forskellighed", siger Tove Persson.

Hemmeligheden bag succesen i rekruttering af tosprogede lærerstuderende, mener Tove Persson, skal findes i uddannelsesstedets respekt og anerkendelse af, at de tosprogedes erfaringer er ligeså gode som de etsprogedes.