Debat
"At spare på specialområdet rammer ikke kun børnene, men også deres familier," skriver debattøren.
Foto: Gettyimages/ SDI Productions. Redigering: Folkeskolen.
Lærerstuderende: Prisen for et godt specialtilbud er høj, men nødvendig
Specialtilbud skal være et pusterum og en tryg base for de elever, der har mest brug for det. Derfor er kvaliteten altafgørende, mener dagens debattør.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Jeg har svært ved tanken om, at der spares på specialområdet.
Det er i mine øjne det, der skal ske i Odder Kommune, som har lanceret
initiativet Bedre
muligheder for alle, hvor der lægges op til at flytte de fleste
specialklasseelever tilbage til den almindelige folkeskole.
Omvendt ser jeg heller ikke, at specialområdet altid løfter
børnene. For nogle børn virker det i mine øjne mere som en parkeringsplads end et sted for
reel faglig og personlig læring.
Gennem min erfaring i specialregi er jeg udmærket klar over,
at ikke alle elever kan gennemføre en 9. klasse-eksamen – særligt vanskeligt er
det for elever med betydelige kognitive udfordringer. For eksempel har jeg haft en
elev, der var stærkt udviklingshæmmet og ikke kunne løse simple
additionsstykker med tal over to cifre.
Men ofte er der alt for
lidt fokus på det faglige. Nogle steder kan det faglige indhold begrænse sig
til 20 minutters arbejde i en arbejdsbog om dagen, fordi børnene ikke kan magte
mere. Uden at det giver faglig gevinst. Hvis det er realiteten, så bør vi
overveje, om tiden kunne bruges anderledes.
Mange metoder til motiverende undervisning
Hvis vi investerer mange ressourcer i specialområdet, bør vi
samtidig sikre, at undervisningen i grundlæggende færdigheder som matematik, læsning
og skrivning foregår på en mere innovativ og engagerende måde.
Der findes mange
metoder til at gøre undervisningen mere motiverende, f.eks. ved at integrere
spil, som eleverne allerede kender, såsom Roblox og Minecraft i
matematikundervisningen.
Gennem min praktik og tidligere arbejde har jeg
eksperimenteret med disse metoder og oplevet deres positive effekt. Jeg lærte
f.eks. en elev at udregne og forstå Pytagoras gennem spillet Roblox.
Derudover er bevægelse og især en-til-en-undervisning også helt centrale
muligheder, man har i specialregi, hvilket man skal gøre mere brug af.
En ny chance
At spare på specialområdet rammer ikke kun børnene, men også
deres familier. Mange forældre oplever, at et specialtilbud er en nødvendig
støtte for deres barn – en mulighed for at trives og udvikle sig. F.eks. har TV
2-dokumentaren Smertensbørn vist, hvor stor en forskel det gør, når et
barn, der tidligere har været ulykkeligt i skolen, får en plads i et
specialtilbud og begynder at trives. Dette har jeg også selv oplevet blandt
mine egne elever. Når læreren møder dem, hvor de er, kan det gøre en verden til
forskel.
Specialtilbud handler ikke kun om ADHD- og autismediagnoser.
Det handler om børn, der møder nederlag på nederlag, men som i specialklasserne
bliver samlet op og får en ny chance. Disse tilbud skal være et pusterum og en
tryg base for de elever, der har mest brug for det. Derfor bør vi huske, at
kvaliteten er altafgørende. Hvis specialundervisning blot bliver til
opbevaring, kan vi lige så godt bygge firkantede rum med spillemaskiner,
ansætte to voksne til at holde styr på eleverne og lade dem passe sig selv fra
8 til 14. indtil de skal hjem med minibus. Det ville være uværdigt – og det er
præcis det, vi skal undgå.
Prisen for et godt specialtilbud er høj, men den er
nødvendig. Det vigtigste er, at vi skaber skoler, hvor eleverne trives, ikke
frygter at møde op, og hvor de ved, at der er voksne, de kan gå til, når livet
er svært. Skoler, hvor de får støtte til både deres faglige og personlige
udvikling – og ikke bare bliver efterladt til sig selv.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk