På KDAS sørger man for at have billeder af tosprogede i informationsmaterialerne

Hver tredje lærerstuderende på KDAS er tosproget

24timer fortalte i går, at kun 1,2 procent af lærere uddannet siden 1991 er tosprogede, og at kampagnen for tosprogede er slået fejl. Men avisen glemte at fortælle, at på Københavns Dag- og Aftenseminarium er 30 procent af de studerende tosprogede.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Allerede siden starten af 80'erne har KDAS arbejdet med hold for indvandrere, og senere oprettede de et forberedelseskursus for flygtninge og indvandrere, som kvalificerede de unge til at starte på uddannelsen.

"KDAS er kendt som et godt sted at læse til lærer, når man er optaget af tosprogethed, kulturmøde og mangfoldighed. Det har også bredt sig til den nuværende generation, som har dansk gymnasial uddannelse, så de vælger KDAS, når de skal vælge studiested", fortæller studieleder Lakshmi Sigurdsson.

Hun peger også på uddannelsens placering i Skovlunde, fordi den ligger tæt på byer med mange tosprogede på Vestegnen.

Kampagnen har givet effekt

KDAS har samarbejdet med Integrationsministeriet om kampagnen 'Tag hånd om fremtiden', der sidste år skulle trække flere tosprogede til læreruddannelsen. Ifølge 24timer skulle kampagnen ikke have haft nogen effekt. Men på KDAS har man den modsatte oplevelse.

"Jeg tror, at der er flere tosprogede, der har fået øje på læreruddannelsen. Men de vælger at gå hos os, hvis de er i Københavnsområdet, fordi de kender nogen, der går her i forvejen eller har hørt, at det er et rart sted at være. Vi har oplevet en stigning i optaget af tosprogede i år, så vi har cirka 50 procent tosprogede blandt de nye studerende på dagholdet", fortæller Lakshmi Sigurdsson.

Hun mener, at det gør en stor forskel, at man på KDAS altid har nogle af de tosprogede studerende med på uddannelsesmesserne og at de tænker over, hvilke billede de sætter i informationmaterialer

Potentielle naturfagsstuderende

På KDAS glæder man sig over de mange engagerede tosprogede studerende.

"Der er rigtig mange tosprogede - især piger - der vælger læreruddannelsen. De brænder for det. De vil gerne gøre en forskel for børn, der har flerkulturel baggrund. Og så vil de gerne have en uddannelse, hvor de kan sikre sig frihed fremover, fordi de kan tjene egne penge".

Lakshmi Sigurdsson fortæller, at en del studerendes forældre hellere havde set, at de uddannede sig inden for naturfag, mens de unge selv har haft mere lyst til læreruddannelsen - blandt andet fordi det er et overkommeligt studium på fire år.

Nogle af de studerende forsøger at kombinere interesserne ved at tage naturfaglige linjefag.

"Det er jo en kanon kombination at komme ud med til folkeskolen, når de både har de flerkulturelle kompetencer, kan undervise i naturfag og fungere som rollemodeller. Men det er blevet langt sværere på den nye uddannelse. Når de i dag skal tage det megastore fag naturfag, skal de vælge noget fra. I den gamle uddannelse kunne de vælge det lille linjefag natur/teknik og det var der rigtig mange, der gjorde", siger Lakshmi Sigurdsson.

Læs mere