Debat

Debat: Uden specialpædagogisk støtte er ordblindetesten ingenting værd

Offentliggjort Sidst opdateret

Før jeg blev testet, havde jeg det ikke godt med skolen. Jeg følte mig meget ensom og blev altid holdt udenfor gruppearbejde. Mine klassekammerater ville ikke være i gruppe med mig, fordi jeg ikke kunne læse eller skrive. Jeg blev kaldt “taber” af mine såkaldte klassekammerater.

Men da jeg som 20-årig kom på FGU (forberedende grunduddannelse, red.), blev jeg for første gang testet for ordblindhed. For første gang fik jeg svar på, hvorfor det var så svært for mig at læse og skrive.

Jeg var ordblind.

Det var som en sten, der faldt af mine skuldre, min krop var helt mærkelig, hele mit liv har jeg troet, at det var mig, der var dum. At få at vide at jeg var ordblind gjorde, at jeg så verden på en anden måde, og det var nærmest som at få et nyt liv.

To uger efter testen kom der en ordblindecomputer, og jeg fik tildelt specialpædagogisk støtte. Hun lærte mig at bruge de ressourcer, som jeg nu har fået til rådighed. Jeg fik en time om ugen, hvor hun lærte mig at stave og læse, imens jeg brugte min AppWriter. Det var ret svært i starten, men dejligt at jeg fik hjælp. For nu kan jeg bedre følge med i undervisningen og i hverdagen.

Uden min støttelærer havde jeg ikke fået noget som helst ud af hverken IT-udstyret eller min ordblindediagnose.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Desværre er det ikke alle, som får den hjælp, de har brug for fra en støttelærer, selvom de er blevet testet ordblinde og har fået en ordblindecomputer.

En af dem er min kammerat Daniel. Han blev testet ordblind, men fik ikke en støttelærer stillet til rådighed af fællesskabet. I dag er han ikke kommet videre. For uden støttelærerens hjælp, støtte og vejledning så er ordblindetesten ingenting værd. Hjælpen fra støttelæreren gjorde stemplet som ordblind til en positiv forandring for mig. Men uden den specialpædagogiske støtte fra en lærer, blev det for Daniel blot endnu et nederlag i rækken.

Så kære politikere på Christiansborg. Det er derfor, at det er så vigtigt at ordblinde i fremtiden får specialpædagogisk støtte stillet til rådighed. For uden den hjælp og støtte, så er ordblindediagnosen ikke andet end endnu et nederlag i rækken.

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.