”Det er altafgørende, at ordblindediagnosen bliver stillet på et sikrere og bredere grundlag, end det man gør i dag, hvis diagnosen skal være valid”, forklarede Ordblindeforeningens nye formand, Gry Kaalund Nicolaisen, politikerne i Folketingets børne- og undervisningsudvalg.Foto: Tor Flintholm
Ordblindeforening efterlyser en grundigere national ordblindetest
Det bekymrer Ordblindeforeningen, at man tester for en varig funktionsnedsættelse med en digital test på cirka 15 minutter. Samtidig har den nationale ordblindetest et for snævert fonologisk fokus. I stedet bør testen tage afsæt i elevens vanskeligheder.
Ordblindeforeningen
ser flere udfordringer med den nationale ordblindetest og foreslår, at et
udvalg med fagpersoner fra forskning og skoleverdenen undersøger området og
kommer med anbefalinger til en grundigere test.
Annonce:
Det
har en delegation med foreningens nye forperson, Gry Kaalund Nicolaisen, i
spidsen lagt frem for Folketingets børne- og undervisningsudvalg, som havde
inviteret foreningen til en drøftelse af de fire seneste ordblindepakker.
”Det
er bekymrende, at der med den nuværende praksis diagnosticeres for en varig
funktionsnedsættelse med en digital test á cirka 15 minutters varighed. Selv om
vi anerkender testens grundlæggende validitet, vil en så kort og snævert
afgrænset test, hvor der ikke er mulighed for individuelle analyser og
vurderinger, altid indebære en risiko for fejldiagnoser”, skriver
Ordblindeforeningen i sit oplæg til mødet.
Fejldiagnoser
kan både ramme ordblinde elever, som ikke diagnosticeres ordblinde, mens ikke-ordblinde
kan diagnosticeres ordblinde.
Annonce:
”Vi
ved fra testlærere, at elever, som er gode til at genkende ords grafiske
mønstre og udseende, vil kunne vælge det korrekte ord, selv om de faktisk ikke
kan læse det. På den måde vil eleverne kunne ende med ikke at få en
ordblindediagnose, selv om de reelt ikke har kunnet læse ordet ved at koble lyd
og bogstav”, lyder det fra Ordblindeforeningen.
Foreningen
hører også om elever, som svarer rigtigt på en opgave, selv om de har læst et
helt andet ord end det, der står.
”De
vælger altså det rigtige svar, men har ikke læst det rigtige ord”.
Ordblindetesten
har et for snævert fokus
Annonce:
Ordblindeforeningen
peger også på, at ordblindtesten har et snævert, fonologiske fokus, da den
udelukkende tester på elevernes evne til at koble lyd og bogstav ved
henholdsvis læsning og skrivning.
”Netop
denne vanskelighed er afgørende i forhold til ordblindhed, men det kan være
endog meget vanskeligt at teste retvisende for de fonologiske vanskeligheder,
og testen siger ikke altid så meget om elevernes faktiske vanskeligheder med at
læse og skrive. Nogle har meget store vanskeligheder, selv om de ikke scorer
tilstrækkeligt lavt i testen til at kunne få en ordblindediagnose. Andre har
kun mindre vanskeligheder i skolen, selv om de ifølge ordblindetesten har meget
store ordblindevanskeligheder”, uddyber foreningen.
Grundigere
test vil være brugbare
Danmark
bør i højere grad følge anbefalinger og praksis fra udlandet, hvor man flere
steder tester elevernes funktionelle læse- og stavevanskeligheder, foreslår
Ordblindeforeningen. På den måde vil man teste omfanget og typen af vanskeligheder
set i forhold til den uddannelse, eleverne er i gang med.
Annonce:
Ny formand gik til møde i panik
Det
var med en vis ærefrygt, at 25-årige Gry Kaalund Nicolaisen gik til møde med
Folketingets børne- og undervisningsudvalg. Mødet var hendes første store
opgave, siden hun for tre uger siden blev valgt til forperson for Ordblindeforeningen.
”For
13 dage siden fortalte foreningens sekretariatschef mig, at jeg skulle holde et
oplæg for jer, og at det var et meget vigtigt oplæg for ordblindesagen. Jeg gik
lidt i panik, for jeg har aldrig stået foran så vigtige beslutningstagere før.
Min første tanke var: Jeg kan ikke skrive en tale og da slet ikke komme med et
oplæg med fagudtryk i 45 minutter”, sagde Gry Kaalund Nicolaisen, da hun
præsenterede sig for politikerne.
Som
stærkt ordblind har hun meget svært ved at omforme sine tanker til det skrevne
ord, fordi hun er nødt til at vælge et mere enkelt og barnligere sprog af den simple
årsag, at hun ikke kan stave. Derfor foreslog sekretariatschefen at skrive
hendes tale. Men det fik ikke panikken til at forsvinde, for hun kan ikke læse højt
fra et stykke papir, og det koster utrolig meget energi, når hun skal bruge
læse- og skriveprogrammer.
”Det
er ikke nemt at være ordblind og skulle holde et oplæg for mennesker, man vil
imponere, fordi man har et brændende ønske om, at de skal forstå, hvorfor det
er så vigtigt med den rette støtte til mennesker med ordblindhed”, forklarede
Gry Kaalund Nicolaisen og pegede på, at alle ordblinde kæmper den samme kamp
som hende.
”Alt
for mange vælger det sociale fællesskab eller dialogen med skolen,
arbejdspladsen, politikeren fra, fordi de er bange for at fremstå dumme, når de
har svært ved at udtale ord eller ikke kan læse deres tale op. Det er derfor så
vigtigt, at vi tør tale åbent om de udfordringer, vi ordblinde kan have, og ser
til, at vi får den rette hjælp og støtte”.
Gry
Kaalund Nicolaisen har været med i Ordblindeforeningen i flere år, og det er i
dette fællesskab, at hun fandt troen på, at hun kunne få en uddannelse i Bilka,
hvor hun stadig arbejder.
”Ifølge
blandt andre professor Peter de Jong fra Universitetet i Amsterdam bør man
udrede for ordblindhed ved at teste elevernes egentlige læse- og
stavekompetencer i stedet for at teste de bagvedliggende vanskeligheder, som vi
forsøger i Danmark”, forklarer Ordblindeforeningen.
En
ordblindetest, som indeholder både læse- og stavetest og bredere sproglige test
vil sikre, at testresultaterne bliver praktisk brugbare for skolerne, så der
kan sættes ind med tiltag, som er målrettet den enkelte elevs vanskeligheder,
kompetencer og behov.
”Det
er altafgørende, at ordblindediagnosen bliver stillet på et sikrere og bredere
grundlag, end det man gør i dag, hvis diagnosen skal være valid”, skriver Ordblindeforeningen
til børne- og undervisningsudvalget.
Ordblindeekspert
deler bekymringerne
Annonce:
Også
dysleksivejleder Line Leth, som driver firmaet Line Leth -
Lektiologisk skoleudvikling og vejledning, har længe været bekymret over, hvordan den snævre digitale
diagnose alt for ofte bliver afgørende for, om en elev kan få hjælp og støtte
til sine vanskeligheder eller ej. Hun har derfor i et stykke tid haft sin
opmærksomhed rettet særligt mod udsagn, tendenser og strømninger, som peger mod
en ny og bredere måde at forstå og arbejde med elever med læse- og
skrivevanskeligheder.
”Jeg fornemmer, at der er noget nyt på vej, som
forhåbentligt kan danne grobund for en mere nuanceret forståelse af dysleksi og
elever i læse- og skrivevanskeligheder”, skriver hun i sit seneste nyhedsbrev.
Line Leth henviser også til den hollandske professor Peter
de Jong.
”Hvor ville jeg ønske, at vi
gik tilbage til en grundigere udredning af elevernes funktionelle
vanskeligheder og sproglige kompetencer og udfordringer set i relation til den
uddannelseskontekst, de er i. På den måde får vi det bedst mulige udgangspunkt
for at forstå elevernes behov, så vi rent faktisk kan stilladere og støtte
bedst muligt. Det tager længere tid og kræver flere resurser, men til gengæld
bliver udredningen mere sikker”, skriver Line Leth.
Prøver
på særlige vilkår uden en diagnose
Ordblindeforeningen
foreslår også, at man iværksætter en forsøgsordning på to til fire år, hvor
elever med dokumenterede læse- og skrivevanskeligheder får ret til at gå til
alle prøver på særlige vilkår, selv om de ikke har en ordblindediagnose. I
stedet skal der ske en faglig vurdering af deres vanskeligheder.
”Hvis
elever med et vurderet behov får mulighed for at gå til prøve på særlige
vilkår, vil det mindske presset på ordblindediagnosen”, lyder det for
foreningen, som peger på, at mange forældre, elever og læsevejledere i dag ønsker,
at elever med læse- og skrivevanskeligheder testes røde i ordblindetesten,
fordi det er deres eneste adgang til læse- og skriveteknologier ved prøverne i læsning
og retskrivning.
”I
England er muligt at gå til prøver på særlige vilkår uden en diagnose, men ud
fra en individuel vurdering af elevens behov”, fremhæver Ordblindeforeningen.
Lærerne
har brug for et kompetenceløft
En
grundigere ordblindetest og lempeligere prøvevilkår kan ikke stå alene. Der er
også brug for et kompetenceløft af lærerne.
”Nok
så mange ordblindepakker ændrer ikke på, at alt for mange lærere ikke har de
rette kompetencer til at undervise og støtte de ordblinde elever”, skriver
Ordblindeforeningen.
Lærere
skal ikke kun vide, hvordan man træner elevens vanskeligheder igennem læse- og
stavetræning og kompenserer for vanskelighederne med læse-skriveteknologi. Der
er også brug for fokus på undervisningsmetoder.
”Ordblinde
kan med fordel arbejde med læseguides, skriveskabeloner og struktur i
undervisningen, men det kræver, at læreren kender til disse metoder”,
sammenfatter foreningen, som konkret ønsker en undersøgelse af, om
puljen til ordblindeefterskoler på 4,8 millioner kroner kan bruges bedre til et
kompetenceløft af folkeskolerne.
Børne-
og undervisningsudvalget har bedt undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) om
at kommentere Ordblindeforeningens udspil.