"Vi har hørt fra de lærerstuderende, der vælger matematik, at de gerne vil undervise de ældste elever, fordi de forventer, at de som lærer i højere grad kommer til at have fokus på det matematikfaglige”, fortæller Charlotte Høy Worm, der er direktør hos UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Drazen Zigic
Derfor laves det om: Matematik til de små var ikke populært nok
Størstedelen af de lærerstuderende har valgt at uddanne sig til at undervise de ældste elever i dansk eller matematik, viser tal. Matematik bliver derfor fremover ét samlet fag på læreruddannelsen, men dansk vil fortsat være aldersspecialiseret.
Når de studerende starter på læreruddannelsen og vælger dansk eller matematik som undervisningsfag, har langt størstedelen valgt at uddanne sig til at undervise de ældste elever i folkeskolen.
Det viser en oversigt over de
studerendes valg af alderspecialisering i de to fag dansk og matematik, som Danske Professionshøjskoler har trukket for Folkeskolen.
Siden 2007 har de studerende, der gerne har villet uddanne sig til at undervise i dansk eller matematik, skullet vælge, om de ville specialisere sig til at undervise i faget fra 1.-6. klasse eller fra 4.-10. klasse.
Siden 2018 har dobbelt så mange studerende valgt at uddanne sig til dansklærer for de store elever. I matematik er forskellen endnu større. Her har over tre gange så mange valgt at uddanne sig til at undervise de større elever fremfor de små elever.
Ifølge direktør ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Charlotte Høy Worm skyldes det formentlig, at de studerende forventer et højere fagligt niveau, når undervisningen er rettet mod de ældre elever.
”Vi har hørt fra de
lærerstuderende, der vælger matematik, at de gerne vil undervise de ældste
elever, fordi de forventer, at de som lærer i højere grad kommer til at have
fokus på det matematikfaglige”, siger hun.
Hun uddyber, at de
lærerstuderende også fortæller, at de har en forventning om, at niveauet er
højere, hvis de vælger den del af fag, der har fokus på de ældste elever.
De studerende tager fejl
Men det er en fejlagtig forventning, understreger Charlotte Høy Worm.
"Populært sagt er
det ikke mindre fagligt krævende at lære, hvordan man lærer de mindste børn
noget. Og i alle undervisningsfag på læreruddannelsen arbejder man med det
fagfaglige og fagets pædagogiske- og didaktiske elementer”.
Matematik samles på
ny læreruddannelse
Charlotte Høy Worm er udpeget til at sidde i Forum for læreruddannelsens interessenter, som skal være med til at følge op på målsætningerne i den nye læreruddannelse.
Her skal hun være med til blandt andet at ændre matematikfaget. For når den nye læreruddannelse står klar efter sommerferien, vil matematikfaget ikke længere være aldersinddelt.
Formand for Danmarks Matematiklærerforening Jens Peter
Christensen har tidligere udtalt til Folkeskolen, at han glæder sig over, at matematikfaget igen samles til ét fag.
”Generelt er der
mere status i at undervise i udskolingen. Den holdning synes jeg er helt
forkvaklet. Den vigtige undervisning foregår i høj grad i indskolingen og på
mellemtrinnet”, sagde Jens Peter Christensen.
Matematik til de små var ikke populært nok
Charlotte Høy Worm
fortæller, at ændringen af matematikfaget netop skyldes, at man har erkendt,
at der ikke har været nok studerende, der har valgt matematik fra 1. til 6.
klasse.
Jeg tror, at vi er i en situation lige nu, hvor skolelederne bliver rigtig begejstret, hvis de kan ansætte en uddannet lærer. Så er specialiseringen mindre vigtig.
Skolelederformand Claus Hjortdal
Modsat matematik vil dansk dog stadig være delt op i to undervisningsfag.
Ifølge Charlotte Høy Worm er indholdet af danskfaget for omfangsrigt til, at de
studerende ville kunne nå at lære at undervise både de yngste og ældste elever.
”Der er en meget
stor forskel på at lære eleverne at læse i indskolingen og at analysere et
essay i udskolingen”, siger Charlotte Høy Worm.
”Desuden er dansk
med afstand det største fag i folkeskolen. Eleverne har 2.160 dansktimer i folkeskolen, mens de har 1.350 undervisningstimer i matematik”.
Selvom matematik samles til ét undervisningsfag for de studerende, der vælger det som deres første og dermed store undervisningsfag, udgår aldersspecialiseringen i matematik fra 1.-6- klasse ikke helt.
De studerende vil i stedet kunne vælge faget som deres mindre 2. eller 3. undervisningsfag, hvis de har valgt dansk eller engelsk som deres første undervisningsfag. Men der vil ikke være et undervisningsfag alene til matematik i de store klasser.
"Det er gjort i en erkendelse af, at vi kan se, der ikke har været nok studerende, der har valgte matematik
til indskolingen", siger hun.
Skolelederformand: Kan gå ud over de nye læreres kompetencer
Selvom langt flere studerende har valgt at uddanne sig til at undervise de ældre elever, er det ikke umiddelbart noget, som landets skoleledere har kunnet mærke, når de har skullet ansætte lærere til de små klasser.
Formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal fortæller, at han i hvert fald ikke har
hørt, at det skulle være svært at få ansat dansk- og matematiklærere i
indskolingen.
Han peger dog på, at det muligvis skyldes, at det er et større problem, der fylder ude på skolerne.
”Jeg tror, at vi er
i en situation lige nu, hvor skolelederne bliver rigtig begejstret, hvis de kan
ansætte en uddannet lærer. Så er specialiseringen mindre vigtig”.
Han synes dog, at det er
betænkeligt, at der er så stor forskel på valget af specialisering på
læreruddannelsen.
”Det kan jo betyde, at vi ikke har gode nok kompetencer til den tidlige
undervisning i dansk og matematik, der ellers er så vigtig. Det er jo her, man
lærer de helt grundlæggende ting som at læse og få begejstring for fagene”,
siger Claus Hjortdal.
Tilføjet den 13. april: Det fremgik tidligere, at alderspecialiseringen i dansk og matematik blev indført i 2013. Det er ikke korrekt. Alderspecialiseringen blev indført i 2007. Redaktionen beklager fejlen.