Det større brug af skærme er formentlig en del af forklaringen på, at flere er blevet dårligere læsere, men det er ikke hele forklaringen, lyder det fra Lotte Rod.
Martin Stampe
Lotte Rod om fald i læseglæde: ”Det gør mig virkelig ked af det”
Dagens mest bekymrende resultatet er den danske bundplacering målt på læseglæde, mener De Radikale. Og det er dér, at der skal tages politisk ansvar, siger undervisningsordfører Lotte Rod.
De
danske 4.-klasseelever har aldrig læst så dårligt ifølge den internationale
læseundersøgelse Pirls, som de gør i 2021-undersøgelsen, som netop er offentliggjort.
Men det mest bekymrende ved dagens
læseresultat er, at de danske elever sammen med de norske ligger helt i bund i opgørelsen af læseglæde blandt de deltagende
65 lande og regioner, mener Radikales undervisningsordfører
Lotte Rod.
”Det gør mig virkelig ked af det, og det er det, der rammer mig allermest. Det er fantastisk at kunne forsvinde ind i
historier. Den glæde skal alle børn have lov til at opleve”.
”Derfor er det så vigtigt for
mig, at det er her, at vi starter, og at det er her, at det politiske ansvar ligger”,
siger hun.
Sådan læser de danske elever sammenlignet med resten af verden
I Pirls 2021 læser elever fra Singapore,
Hong Kong, England, Finland og Polen signifikant bedre end de danske elever. I 2016 læste elever fra Hong Kong SAR, Finland, Singapore,
Rusland, Nordirland, Kinesiske Taipei, Irland, England, Norge, Sverige, Polen
og Letland bedre end de danske elever.
I Pirls 2021 klarer elever fra Kinesisk Taipei, Sverige, Australien, Bulgarien, Tjekkiet,
Norge og Italien på samme niveau som de danske elever
Lotte Rod peger på, at det er
særligt alvorligt, at der er en stigende ulighed, når det kommer til elevernes
læseevne og glæde.
”Der er en enorm ulighed. Der er
børn, hvor forældrene læser med dem, fortæller historier og tager dem
med i teater, og så er der nogle børn, hvor denne her verden, slet ikke åbner
sig. Så bliver det at læse noget, der er træls og forbundet med noget, man ikke
kan finde ud af”, siger hun.
Brug for færre mål og mere glæde
Den radikale ordfører peger på, at en række af de elementer, der blev indført med folkeskolereformen fra 2014, skal ryddes ud i for at løfte elevernes læseniveau.
”Vi har politisk i 10-20 år
presset på for at instrumentalisere undervisningen til noget, man skal bruge til
en prøve i stedet for at dyrke glæden, nysgerrigheden og fordybelsen. Vi skal
ikke lave flere test, regler og mål. Vi skal have ryddet ud i målstyringen og presset
om at skulle igennem ting hurtigt og overfladisk”.
"Vi har et politisk
ansvar for at give plads til begejstring og fordybelse, så eleverne får lov til
at blive opslugt af at læse historier og fortællinger. Hvis det hele
bliver et middel og instrument til noget, eleverne skal bruge
til eksamen, slår vi hele gnisten ihjel".
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) peger på, at
den dalende danske læsescore er sket i en periode, hvor skærmene fylder mere og
mere. Er det forsimplet at give skærmene skylden?
”Jeg tror, at det er en del af
forklaringen, fordi det er en særlig oplevelse at have en bog i hånden, som
vejer noget, dufter af bibliotek og at der er nogle børn før dig, som har
siddet med den samme bog i hånden. Selve bogen taler til dine sanser og krop på
en anden måde end en død skærm”.
”Men jeg tror ikke, at det er
hele forklaringen. Det hænger også sammen med, at lærerne har fået mindre tid
til at forberede undervisningen, og at målstyringen jo mange steder har fjernet
fordybelsen og har handlet mere om teknikker og mål end glæden og kærligheden
til det værk, man er i gang med at læse”, siger hun.