"Ved at sætte ind så snart vi opdager problemet, sikre vi en fagligt stærk folkeskole for alle", siger Christine Antorini.
Foto: Henning Mols, Aarhus Kommune
Nye test skal identificere ordblinde blandt børn og voksne
To nye test skal sikre en ensartet identifikation af ordblinde elever fra indskolingen til de videregående uddannelser og danne grundlag for fælles praksis for hjælp til ordblinde i kommunerne. Testene er vejledende og forventes at være klar i 2015.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der mangler en fælles praksis for, hvordan identifikation af elever med ordblindhed foregår, både på tværs af kommunegrænser og i uddannelserne.
Ministeriet for Børn og Undervisning udvikler derfor to nye test, som skal medvirke til, at elever med ordblindhed får en sikker og ensartet dokumentation af deres vanskeligheder tidligt og uanset, hvor i landet de bor, og hvor i uddannelsessystemet de befinder sig.
Ordblinde skal kunne deltage på lige fod
Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) ser frem til, at ordblinde kan identificeres tidligt, og at der sikres et fælles syn på ordblindhed.
"Vi ved, det er vigtigt at hjælpe børn og unge med ordblindhed tidligt. Ved at sætte ind, så snart vi opdager problemet, sikrer vi en fagligt stærk folkeskole for alle. Med de to nye projekter får vi et fælles fagligt og solidt grundlag for at identificere ordblinde elever allerede fra indskolingen og helt til de videregående uddannelser, så de får mulighed for at deltage i uddannelsessystemet på lige fod med alle andre", siger Christine Antorini.
Fakta om de to test til ordblinde
Mens testen, der skal kunne bruges på tværs af uddannelser, sendes i udbud i dag, har ministeriet allerede indledt et samarbejde med Center for Læseforskning på Københavns Universitet om at udvikle testen til elever i indskolingen. Ministeriet støtter projektet med 2,5 millioner kroner fra satspuljen for 2012.
Testene bliver vejledende og forventes at kunne anvendes i 2015. De vil sammen med pædagogiske vejledninger blive stillet gratis til rådighed for skoler og uddannelsesinstitutioner.