Læsevejledere ønsker mere sparring
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Undersøgelsen »Læsevejlederens virkelighed 2011« fortæller, at læsevejledere er en homogen og veluddannet gruppe. Kun 2,7 procent har ingen formel uddannelse.
Men 45 procent af vejlederne fortæller, at de aldrig eller sjældent har nogle at sparre med om deres arbejde i hverdagen. Og de har masser af ønsker til områder, de gerne vil sparre om - udvikling af læsevejlederfunktionen, projekter, prioritering, læsesvage elever og andet.
Der er også meget stor forskel på, hvordan vejlederne bruges på skolerne. 65 procent har under 100 årlige arbejdstimer i deres læsevejlederfunktion, mens 45 procent har mere, og fire procent har over 600 årlige timer. Variationerne hænger sammen med, at der er meget stor forskel på, hvor mange elever vejlederne skal tage sig af. Størstedelen af vejlederne har mellem 200 og 400 elever. 12 procent dække færre end 100 elever, mens 14 procent af vejlederne skal dække mere end 500.
Undersøgelsen »Læsevejlederens virkelighed 2011« er foretaget af Lis Pøhler og Nina Kledal på Nationalt Videncenter for Læsning og kan downloades på videnomlæsning.dk