Rasmus Rynkeby og Katrine Stokkendal mener begge, at dansk fungerer langt bedre end online fx idræt, som de også begge har.

Dansklærerstuderende: Vi lærer det vi skal, men hvor ville vi gerne tilbage

Det faglige er ikke noget problem online, lyder det fra et danskhold på læreruddannelsen. Men de savner det sociale og diskussionerne. Underviser Bodil Christensen er for nyligt begyndt med små skæve tjek-ind, og det er de studerende vilde med.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvilket ord hader du mest?". "Giv mig et godt dialektord". "Nævn et særtræk fra romantikken". I Bodil Christensens onlineundervisning er det ikke nok at sige "Godmorgen", når man tjekker ind på Teams. Hun underviser på Læreruddannelsen i Aalborg, er hun er meget bevidst om, at de studerende i den grad har brug for noget socialt for at holde motivationen nu:

"De er meget engagerede i deres fag, og de gør sig virkelig umage. Men de gider ikke det her mere. Og jeg savner også virkelig at kunne se dem rigtigt i øjnene, kunne mærke, hvornår de bliver trætte, og jeg skal skifte tempo. Derfor er jeg begyndt at lave nogle ret skæve tjek ind-møder".

Og det kan de studerende godt lide.

"Hvis jeg skal nævne en ting, jeg kunne ønske mig, så var det faktisk, at hun havde gjort det helt fra starten. Det er smart, fordi man er på dupperne fra starten. Det er også tit noget sjovt, og det er en fed måde at starte dagen på", fortæller 23-årige Katrine Stokkendal. Hendes medstuderende og jævnaldrende Rasmus Rynkeby Kamper Larsen er enig.

"I starten skulle det bare overstås, fordi vi havde en klar forventning om, at vi snart kom tilbage, men nu er det blevet hverdag. Og selv om jeg er sikker på, at vi får dét ud af det, vi skal fagligt, så mangler vi at sidde og smile og grine sammen i fem minutter om andet end det faglige. Vi følges jo ikke op efter kaffe. Det er svært, for for mig ligger 80 procent af motivationen i kammeratskabet og fællesskaber".

Han mener dog, at det kan være en fordel, at de som kommende lærere bliver ekstra bevidste om, hvor vigtigt det sociale er, så de kan være ekstra opmærksomme på det i forhold til eleverne.

Generelt oplever studerende det et fald i faglig udvikling

En stor undersøgelse foretaget på ni videregående uddannelsessteder, deriblandt en del professionshøjskoler, har for nylig vist, at seks ud af ti studerende vurderer, at deres faglige udvikling er dårligere med onlineundervisning end normalt. Én ud af tre har svært ved at planlægge deres tid og pauser, og mange savner de social aktiviteter. 

Underviserne i undersøgelsen har også oplevet et fald i visse undervisningsaktiviteter, blandt andet hvor studerende skal undersøge eller diskutere. Det har også påvirket mange underviseres arbejdsglæde, og kun halvdelen har følt sig klædt på til onlineundervisningen 

Det multimodale fungerer godt 

Bodil Christensen er nu sikker på, at de studerende får det faglige, de har brug for. Og har så mange års erfaring, at det ikke betyder det store for hende at ændre planlægningen. P.t. har hun kun planlagt et par uger frem i modstæning til normalt, hvor hun har hele året lagt fast. Og hun oplever også, at hun lærer en masse af at undervise på en ny måde. 

"Den store udfordring er de fælles samtaler, som vi savner helt vildt. De bliver på en eller anden måde dårligere, når man først skal have tændt mikrofonen. Heldigvis har vi et modul med multimodale tekster. Det er helt tydeligt, at det fungerer langt bedre, når de kan aflevere med billeder eller fx løse nogle af tekstanalyserne ved at remediere i Tiktok eller Instagram eller lave en podcast".

Sværere at stille spørgsmål

Katrine Stokkendal er en af dem, der helt klart spørger og deltager mindre på teams end hun ville gøre i timerne.

"Jeg har også en fornemmelse af at der er en del, som jeg ikke kommer til at forstå lige så godt. Jeg tænker særligt på de tunge teoretikere og teorier, som man kunne fordybe sig i med klassekammeraterne. Når man sidder med det selv, er der jo ikke nogen, der fanger det eller griber en, hvis man faktisk helt har misforstået det".

Rasmus og Katrine er helt enige om, at dansk fungerer langt bedre online end fx idræt som de begge har. Og en fordel ved at være hjemme og ikke have så meget andet at tage sig til, er læsningen.

"Jeg er meget bedre til at give mig tid til at læse. Jeg får læst grundigere til timerne. Og jeg har også lystlæst mere. Det er ikke noget, jeg får prioriteret normalt, fordi jeg har så meget andet, jeg gerne vil. Men der er der jo ikke mulighed for nu, og så er det faktisk en fin måde at underholde sig på", siger Rasmus Rynkeby.

Katrine Stokkendal læser også skønlitteratur normalt, men hun har klart fået mere tid til at læse under nedlukningen. Og det glæder Bodil Christensen.

"Jeg har tidligere skrevet om, hvordan de lærerstuderende læser alt for lidt skønlitteratur i mine øjne. Så det er en klar fordel. Også fordi vi ikke kan få alle de andre kulturelle aktivitetern ind i undervisning, som jeg plejer. Jeg ved godt, at man kan tage på virtuelt besøg på museerne, men det bliver bare ikke det samme. De skal have kroppen med".

Bodil Christensen fortæller dog også, at de studerende også gør hvad de kan for at få kroppen og humoren med i den virtuelle undervisning. Forleden modtog hun fx denne besked: 

"Kære Bodil. Vi, gruppe 5, har et ønske om at lave vores oplæg de sidste 15-20 min af timen i morgen, hvis det kan lade sig gøre. Vi har nemlig planlagt en munter afslutning på ugen, der kan lede godt over i en dejlig weekend. Hvis det kan lade sig gøre, er det bare toppen. :-) Husk selv at stille en kold øl på køl eller hav dig et lækkert glas vin klar". 

Onlineundervisning fortalt med billeder 

Bodil Christensen har bedt de studerende forholde sig til, hvordan onlineundervisningen fungerer. Og tro mod stilen har hun bedt dem gøre det med et billede og et par udsagn i Padlet. Se resultatet herunder: 

 

Læs mere

Undersøgelse af de studerendes oplevelse afonlineundervisning