Gitte Clausen med sin vejleder fra læreruddannelsen Lars-Henrik Johansen. Universitetsskoleprojektet betyder, at studerende, undervisere på uddannelsen og lærerne på Vonsild Skole mødes og inspirerer hinanden.Foto: Michael Drost-Hansen
Forskning: Naturfagsprøven og styring i mundtlig dansk
Teori, empiri og praksis er i spil på UC Syds universitetsskoler. De sydjyske skoler og forskere arbejder for eksempel med modellering på tværs af naturfagene. Et andet felt er mundtlighed i dansk med fokus på mindre styring og mere dannelse.
Foruden universitetsskole-projektet på UC Syd har også andreprofessionshøjskoler etableret lignende samarbejdsprojekter ompædagogisk udvikling i de lokale skoler, for eksempel UCNordjylland med Teaching Lab, Absalon med ScienceCamp indenfor naturvidenskab og KøbenhavnsProfessionshøjskoles Future Classroom Lab.
Universitetsskolernesformål:
At bedrive didaktisk forskning tæt på skolen og iklasseværelset til gavn for eleverne.
At løfte kvaliteten af de studerendes bachelorprojekter.
At bidrage til skoleudvikling og kompetenceløft aflærere.
At løfte forskningskvaliteten i læreruddannelsen.
At gøre didaktisk viden kendt, tilgængelig og anvendelig ifolkeskolen.
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Jeg undersøger modelleringskompetencen inden for naturfagene og matematik. Kan den være en brobygger mellem fagene?"
Annonce:
Lektor og ph.d-studerende Claus Auning er en af forskerne i UC Syds universitetsskoleprojekt og arbejder sammen med både lærerstuderende og de medvirkende folkeskoler:
"Vi arbejder i team og bygger nogle af undersøgelserne op sammen".
Naturfag er blandt de fag, der undersøges og udvikles i samarbejdet mellem læreruddannelsen på UC Syd og Vonsild Skole. Det giver udfordringer, at eleverne nu skal til én fælles prøve i naturfag, og forskerne sætter fokus på modellering for at opnå de bedste mulige resultater, når der skal arbejdes på tværs mellem fagene biologi, fysik/kemi og geografi.
Claus Auning arbejder med at undersøge, om elevernes modelleringskompetence kan udvikles og styrkes ved et tværfagligt samarbejde mellem naturfag og matematik ved brug af en inquiry based, dvs. en forskende og undersøgende, tilgang til fagene.
"Vi prøver at finde fælles fokus, så vi opnår en reel skoleeffekt, for eksempel arbejder jeg med dataindsamling i relation til modellering og den tværfaglige prøve i naturfag med biologi, geografi og fysik/kemi", siger Claus Auning.
Mundtlighed i dansk
Annonce:
Mundtlighed i dansk er et andet undersøgelsesfelt. Her er lektor i dansk på læreruddannelsen Max Ipsen med i den gruppe, der arbejder med udfordringerne.
"Det er en velkendt problemstilling, at når læreren taler med klassen i dansk, kan samtalen let få en karakter af overhøring i stedet for en samtale, så det bliver mere styrende. Det handler om at lægge vægt på dannelsesaspektet. Det arbejder vi med at undersøge", siger Max Ipsen.
Lektor Lars Henrik-Jørgensen underviser i fysik/kemi og matematik og er vejleder for Gitte Clausen, der arbejder med regnestrategier i matematik.
Annonce:
"Når de studerende observerer i timerne, ser de nogle ting, som lærerne måske ikke er opmærksomme på i deres undervisning", siger Lars Henrik-Jørgensen.
En del af samarbejdet er også, at de studerenderene ude på skolerne kan bede lærerne om at prøve at arbejdet med noget af det, de studerende fundet frem til i deres undersøgelser.
Ideen med universitetsskolerne er at løfte den pædagogiske udvikling i skolerne, lave bedre bacheloropgaver, fastholde studerende på uddannelsen og bringe forskning ind i uddannelsen.