Politikerne vil have skolebørn til at læse flere bøger

Eleverne skal begejstres af historien om Harry Potter eller måske fælde en lille tåre, mens de læser Brødrene Løvehjerte. Folkeskoleforligskredsen vil de næste tre år øge elevernes læselyst og -evner. Det hele skydes i gang med 'Bogens år' efter sommerferien.

Offentliggjort

Fakta om læseindsatsen

  • Regeringen og forligspartierne har de næste tre år afsat 10millioner kroner i alt. Målet er at reducere antallet af svagelæsere og fremme læselysten i folkeskolen.

 

  • Der er afsat 10 millioner kroner, som kan søges til projekterog aktiviteter fra 1. til 9. klasse.

 

  • Skoleåret 2019/20 er udnævnt til Bogens år.Undervisningsministeriet tager initiativ til et samarbejde medKulturministeriet og en række relevante parter om aktiviteter iBogens år, der skal sætte fokus på vigtigheden af at læse bøger,både i skolen og derhjemme.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For en lille uges tid siden blev forligskredsen endelig færdig med sin 'justering' af folkeskolereformen. Ud over de kortere skoledage til de mindste børn, lancerer forligskredsen også en læseindsats i skolen. Det første år har politikerne døbt "Bogens år" - et navn, der skal understrege vigtigheden af at læse bøger i skolen og fritiden. Det glæder formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion, Marie Elmegaard, sig til at følge:

"Børn læser færre bøger end tidligere - elever læser ofte små bidder af usammenhængende tekst, blandt andet på grund af de sociale medier. Derfor synes vi i Dansklærerforeningen, at det lyder fornuftigt at fokusere på bogen, hvor børnene skal kunne følge en rød tråd gennem en længere tekst samtidig med, at børnene møder bogens æstetik. Med den rette danskundervisning vil det forhåbentlig appellere til mere lyst og glæde ved at læse".

Men hun understreger, at eleverne ikke nødvendigvis behøver at sidde med en biblioteksbog og knitre med siderne.

"De kan også sagtens læse en E-bog på en Ipad, så længe eleverne fordyber sig i en fortælling", siger hun.

Riisager efter karakter- og testdyk: Tre års læseindsats skal rette op 

Endnu mere læselyst Som en del af den nye aftale afsætter forligskredsen i alt 10 millioner kroner til at styrke elevernes læsning over årene 2019 til 2021 til projekter, der styrker læselysten. Pengene skal søges gennem Undervisningsministeriet og det er vigtigt, at forældrene også inddrages, står der i aftalen.

Men endnu et vigtigt element i aftalen er ifølge formand for Undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening, Jeanette Sjøberg, at læselysten er blevet skrevet ind i aftalen.

"Det kræver meget øvelse at blive dygtig til at læse. Og det er trods alt mere motiverendeat øve sig, hvis man samtidig synes det er sjovt. Derfor håber jeg, at aftalen virkelig tager fat i læselysten".

Indtil videre er det meget få konkrete tiltag, der er skrevet ned om den treårige indsats og Bogens år.  Jeanette Sjøberg håber derfor, at blandt andet Danmarks Lærerforening kan få lov til at komme med bud på, hvordan opgaven bedst bliver løst.

"Danmarks Lærerforening har selv haft stor succes med projektet 'Vi læser for livet'. Derfor håber vi selvfølgelig, at vi kan komme til at dele ud af nogle af de erfaringer, vi har. Derudover er det også vigtigt, at initiativet bliver lavet på baggrund af den forskning og viden, som er på området", siger Jeanette Sjøberg, Danmarks Lærerforening.  

Her er folkeskole-aftalen