Anmeldelse
Like
To like or not to like ...
Bogen "Like" stiller skarpt på en række aktuelle emner og problemer i menneskers møde og omgang med hinanden i informationsalderen. Bogen præsenterer en verden fyldt af shitstorms, fake news og dilemmaer med sociale medier, som præsenteres på fornem vis og giver masser af relevant stof at arbejde med i folkeskolens ældste klasser.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvorfor er det så let at kigge på eller mobbe andre digitalt? Hvorfor poster folk mest glansbilleder af sig selv? Hvorfor føler mange unge sig ensomme på trods af adgangen til et enormt digitalt socialt netværk? Disse spørgsmål og en række andre aktuelle emner i forhold til forbrug af digitale medier giver bogen "Like" en række gode bud på, så der kan arbejdes informeret og konkret med disse problemstillinger.
Fakta:
Titel: Like
Sider: 194
Forlag: Københavns Universitet
Bogen henvender sig primært til gymnasiet, men også til folkeskolens ældste klassetrin. Den er bygget op omkring fem kapitler, som alle indeholder et overordnet tema, for eksempel ”Fake news”, og derefter en række mindre underemner som ”Spredning af Fake news” og ”Det postfaktuelle demokrati”. Kapitlernes layout er med en bred margen, som giver plads til lister med fokusord, caseeksempler, små opgaver og faktabokse.
Bogen er solidt pædagogisk opbygget med temaet som omdrejningspunktet i hvert kapitel, dette følges op af cases med eksempler fra det virkelige liv. Temaet tilføjes yderligere relevant viden gennem faktabokse og udvalgte fagbegreber til emnet, for eksempel en lille grafik og forklaring om, hvad en normal distribution versus potenslovsdistribution er. Det er med til at gøre læsningen varieret og interessant i forhold til målgruppen. Endelig indeholder alle teksterne en række refleksionsøvelser og opgaver, som lægger op til at bearbejde stoffet yderligere i en god veksling mellem viden om emnet, teorien, der ligger bag, og at arbejde med stoffet. Ud over den indholdsmæssige form virker den fysiske form æstetisk lækker med mange illustrationer og grafik. Den er læsevenlig og med god plads på siderne og en skrift, som ikke kræver anvendelse af et forstørrelsesglas.
Bogens indhold er særdeles aktuelt med eksempelvis Emma Holten og Umbrella-sagen om unges deling af andre unges intime videoer. Heldigvis læner bogen sig ikke udelukkende op ad eksempler som disse, hvilket hurtigt kunne gøre den uinteressant, men holder fokus på generelle tendenser og den svære kunst at begå sig blandt andre i et digitalt og ofte anonymt og ansigtsløst rum.
Ved at læse denne bog kan unge, som allerede lever i den digitale virkelighed, få sat ord og begreber på deres livsverden ud fra et metaperspektiv. Derved kan de måske blive endnu bedre til at begå sig og forstå de logikker, som de frivilligt og ufrivilligt er en del af.
Jeg vil give bogen "Like" en stor smiley, da jeg mener, at bogen på en god måde kan være med til at åbne de unge og andres øjne op for, hvilke mekanismer der påvirker dem i en hverdag fyldt med digitalisering. Et ekstra stort plus er, at bogen både kan downloades og bestilles gratis i fysisk format, hvor man blot selv skal betale porto. En række idéer og ekstra materialer til underviseren er desuden tilgængelige på websiden https://digitaluddannelse.org. So what’s not to like.