Anmeldelse
Dyk ned i sproget
Dyk ned i sproget
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Her er et kopimateriale til arbejdet med sproglig bevidsthed i de ældste klasser (og på VUC og sprogskoler), som er udarbejdet med dansk som andetsprog for øje, samtidig med at det snildt kan bruges bredt i mange overbygningssammenhænge.
Fakta:
Titel: Dyk ned i sproget
Forfatter: Therese Vedel, Kirsten Ærø
Type: Diverse
Forlag: Alinea
Materialet består af en overskuelig, kortfattet, men overbevisende side for side-vejledning med tilhørende kopimappe, som behandler fem sproglige områder: Fremmedord, syno-, anto- og homonymer og ordsprog, diktatarbejde, faglig læsning og spil og lege.
Opgaverne spænder over ordbogsøvelser, rebusopgaver og forskellige indsætnings-, forklarings- og ræsonneringsopgaver, som vi kender dem fra mange ældre dansksystemer. Det er lækkert, lødigt og lige til at gå til - men heller ikke helt ufarligt i al sin indbydende tilgængelighed.
Ganske vist lægger vejledningen op til en stor grad af elevinddragelse og mundtlighed, men faldgruben er en bevidstløs udlevering af kopiark, som med forholdsvis lukkede opgaver uden sammenhæng til øvrigt arbejde let reduceres til isolerede "mon facit er rigtigt-opgaver".
Men som supplement i en meningsgivende - tematisk - sammenhæng i klassen, på mindre hold og i sprogstøttesammenhænge kan opgavernes sprogbevidste fokus være af stor træningsværdi. Ikke mindst som eksemplarisk arbejde med hensigtsmæssige strategier, tankegange og arbejdsvaner.
Så anvendt med omtanke er "Dyk ned i sproget" et værdifuldt materiale. En resursebog for både elevernes sproglige bevidsthed og lærernes opmærksomhed og systematik.