Det er kendt både internationalt og nationalt, at flersprogede elever er underrepræsenterede, når det gælder ordblindhed, men i Holbæk har man fundet frem til de ordblinde elever.Foto: FatCamera/istock.com
Kommune har succes med at opspore ordblinde blandt flersprogede elever
Det er lykkedes Holbæk Kommune at diagnosticere en lige så stor andel ordblinde blandt flersprogede elever som hos etniske danskere på de to skoler i kommunen med flest tosprogede elever. Det er sket via klassescreeninger på 4. til 8. årgang.
Nyt katalog skal inspirere til flere indsatser for ordblinde
Et nyt inspirationskatalog giver indblik i, hvordan man kan
lette vejen til uddannelse for ordblinde børn og unge. Kataloget indeholder
praksisnær viden og erfaringer fra otte indsatser, som Egmont Fonden har
støttet.
Det er sket i forlængelse af rapporten ’Let vejen – til
uddannelse for ordblinde børn og unge’, som Egmont Fonden udgav i 2018. Her
kortlagde fonden, at ordblinde elever får markant dårligere karakterer i alle
grundskolens prøvefag, og at tre ud af ti ordblinde ikke gennemfører en
ungdomsuddannelse, hvilket er dobbelt så mange som blandt ikke-ordblinde.
"Egmont Fonden arbejder for, at alle unge kan
gennemføre en ungdomsuddannelse i 2030. Derfor har vi investeret massivt for at
lette vejen til uddannelse for ordblinde”, siger direktør Henriette
Christiansen fra Egmont Fondens støtte- og bevillingsadministration.
Fonden
har fra 2016 til 2019 bevilliget 29 millioner kroner til indsatser til gavn for
børn med ordblindhed. De otte indsatser i inspirationskataloget spænder fra
daginstitutioner til ungdomsuddannelser. Fælles for dem er, at de har fokus på
at styrke vilkårene for børn og unge med ordblindhed, herunder særligt børn fra
familier i udsatte positioner.
I
forbindelse med udgivelsen af rapporten 2018 viste en måling fra Epinion, at
ordblinde med svag social baggrund er dobbelt udfordrede. De får mindre støtte
fra familien, deres ordblindhed opdages senere, og de modtager færre
støttetilbud end ordblinde fra socialt stærke hjem.
”De
otte indsatser er primært tænkt som praksiseksempler og lokale erfaringer. Vi
håber, at de kan inspirere fagfolk og andre interesserede, så vi kan lette
vejen til uddannelse for alle børn og unge, også de ordblinde”, siger Henriette
Christiansen.
I 2019 havde Bjergmarksskolen og Absalonskolen i Holbæk 11
tosprogede elever, der var diagnosticeret som ordblinde. To år senere var
tallet steget til 28.
Annonce:
Dermed blev antallet af ordblindeelever med anden etnisk
baggrund end dansk øget til knap otte procent, hvilket stort set svarer til
grænseværdien i Ordblindetesten.
Bag forøgelsen ligger en målrettet indsats med screening af
alle elever fra 4. til 8. klasse på de to skoler, hvor cirka hver tredje elev
er flersproget, fortæller læsekonsulent Vibeke Pürschel Christensen fra Fagcenter for Læring og Trivsel i Holbæk Kommune.
”Vi har en fast strategi med retningslinjer for
diagnosticering og indsatser for ordblinde elever, men det er kendt både
internationalt og nationalt, at flersprogede elever er underrepræsenterede, når
det gælder ordblindhed. Da jeg studerede tallene, kunne jeg se, at det også var
tilfældet hos os”, siger Vibeke Pürschel Christensen.
Først blev alle elever screenet for ordblindhed
Annonce:
Det dystre resultat fik Vibeke Pürschel Christensen til at
søge Egmont Fonden om midler til projektet ’Diagnosticering, undervisning og
forældreinddragelse – en systematisk indsats for tosprogede ordblinde’. Holbæk
Kommune fik 245.000 kroner til projektet.
”Forskning viser, at flersprogede elever ikke har sværere
afkodningsvanskeligheder end etnisk danske elever. Så når en flersproget elev
har svært ved at læse, er det vigtigt at afdække, om det for eksempel skyldes,
at han har lavt ordforråd og ikke forstår, hvad ordene betyder, eller om det
bunder i, at han ikke kan afkode ordene”, siger læsekonsulenten.
Test, som både tester forståelse og afkodning, gør det svært
at se, hvad der ligger bag den flersprogede elevs læsevanskelighed.
”I klassetesten på de to skoler screenede vi først med
deltest fra Diavok. Derefter testede vi de elever, som viste tegn på
ordblindhed, med Elbros ordlister, som både måler korrekthed og hastighed.
Altså om læsningen er automatiseret”, fortæller Vibeke Pürschel Christensen.
Annonce:
Gode råd
Overvej at supplere de
obligatoriske test med screening på senere klassetrin.
Gør det nemt for forældre til
tosprogede elever at deltage i orienteringsmøder, for eksempel ved at holde
mødet på skolen og tilbyde tolk.
Giv lærerne værktøjer til at
opdage tegn på ordblindhed hos tosprogede elever, også på mellemtrinnet og i
udskolingen.
Elever, som stadig udviste tegn på ordblindhed, blev
herefter testet med Ordblindetesten, som er beregnet til elever, som man
vurderer, kan være ordblinde.
Eleverne fik viden om at være ordblind
Efter forløbet med screening og test deltog alle ordblinde
elever i 4. til 6. klasse i et forløb med undervisning på små hold i fire
lektioner om ugen i tre måneder, mens eleverne i 7. og 8. klasse fik forløbene
som indsatser i klasserne, for at eleverne ikke skulle gå glip af for meget
undervisning efter en lang hjemsendelse under coronapandemien.
Eleverne blev introduceret til læse-skriveteknologi, de fik
viden om, hvad det vil sige at være tosproget og ordblind, og de blev
præsenteret for læse- og skrivestrategier, stilladseret skrivning og
ordtilegnelse gennem materialet ’Tag ordet med dig’.
Annonce:
”Eleverne fik undervisning i, hvad ordblindhed er, og i at
læsning består af afkodning og forståelse. De så små videoer om ordblindhed, og
de brugte deres nye læse-skriveteknologi til at skrive om ordblindhed generelt
og om deres egen ordblindhed".
"De fik også strategier til, hvordan de kan finde
ud af, hvad et ord, de ikke kender, betyder”, fortæller Vibeke Pürschel
Christensen, som har været leder af projektet.
Lærerne er blevet klædt på til opgaven
Også lærerne fik udviklet deres kompetencer. Da Holbæk
Kommune allerede arbejder systematisk med læse-skriveteknologi i
undervisningen, fokuserede kurserne på elevenes sproglige udvikling og på,
hvordan man kan spotte, at en flersproget elev måske er ordblind.
Annonce:
”Alle lærere på de to skoler fik først et fælles oplæg om
ordblindhed og tosprogede elever, så de kan være mere opmærksomme på, om det
måske skyldes ordblindhed, når en flersproget elev ikke læser alderssvarende.
Her skal de blandt andet skelne mellem elevens mundtlige sprog og
læseforståelse på den ene side og elevens afkodning på den anden side”, siger
Vibeke Pürschel Christensen.
Kompetenceudviklingen bestod derefter af to møder á to timer
i fagteamene for dansk og matematik opdelt i 0. til 5. klasse og 6. til 9.
klasse.
Lærere, som ikke underviser i et af de to fag, blev koblet på et
fagteam. Her arbejdede lærerne videre med elevernes sproglige udvikling med
udgangspunkt i materialet ’Broen til fagsproget – 32 ideer til at styrke
sproget i alle fag’.
”Materialet lægger vægt på, at lærere bruger både læsning,
skrivning, tale og forståelse, når eleverne skal tilegne sig nye ord. Der er
skabeloner i materialet, som lærerne kan bruge til at bygge bro fra elevernes
hverdagssprog til fagsproget, og vi bad også lærerne om at konkretisere,
hvordan man kan gøre, så de kunne inspirere hinanden med praktiske eksempler”,
fortæller læsekonsulenten.
Målrettet indsats for at få forældrene i tale
Elevernes forældre fik også tilbudt et kursus. Den
nordvestsjællandske kommune tilbyder i forvejen kurser til forældre med
ordblinde børn hos kompetencecentret Læsetek under CSU Holbæk, men kun få
flersprogede forældre deltager.
I projektet fik forældrene en trykt invitation med hjem via
deres barn, og de blev ringet op af klasselæreren på dagen for kurset og mindet
om det.
Samtidig blev kurserne afholdt på skolerne fremfor hos Læsetek, og der
blev tilbudt tolk på arabisk, tyrkisk, bosnisk, afghansk og tigrinya, som er officielt sprog i Eritrea og i en region i Etiopien.
Cirka to ud af tre forældre deltog i et kursus i
projektperioden.
”Nogle havde aldrig hørt om ordblindhed. De havde måske
prøvet at oversætte det til deres modersmål, men det gav ikke mening. De var
meget interesserede i at høre om, hvordan de kan støtte deres børn, så de
prøvede at få læst op og skrive med læse-skriveteknologien, og de gik på Nota”,
siger Vibeke Pürschel Christensen.
Nu er det skrevet ind i aftalen, at Læsetek skal afholde forældrekurser
på skolerne med mulighed for tolk.
SSamtidig har de to medvirkende skoler
besluttet at screene eleverne for ordblindhed en ekstra gang. Den ene har valgt
at gøre det på 5. årgang og den anden på 7. klassetrin.
”Vi har i forvejen procedurer for at tage risikotesten for
ordblindhed senest i 1. klasse for de elever, som viser tegn på
læsevanskeligheder, og vi har en klassescreening i 2. klasse, så det er et
ekstra sikkerhedsnet, de to skoler spænder ud under eleverne”, siger Vibeke
Pürschel Christensen.