Læsevejleder rystet over national læsetest: Læsesvage elever kan ikke læse opgaverne
Det er ikke let at besvare en opgave, når man ikke kan læse, hvad den går ud på. Ikke desto mindre stiller overgangstesten i læsning i 2. klasse elever med risiko for ordblindhed i den situation, siger en lærer. En af hendes elever gav hurtigt op.
Hanne Krarup Johansen var så rasende, da hendes elever i 2.
klasse på Mølleskolen i Ry i sidste uge havde afsluttet overgangstesten i
læsning, at hun satte sig til tasterne og skrev et harmdirrende indlæg til
Ordblindenetværket. Et netværk, hun er medlem af, fordi hun også er
læsevejleder på skolen i Skanderborg Kommune.
Annonce:
Hanne Krarup Johansen har fire elever i sin 2. klasse, som
er i risiko for ordblindevanskeligheder. Hun træner blandt andet lydret
læsning, tapping, gentaget læsning og forforståelse med dem, og det går stille
og roligt fremad. Men i overgangstesten løb eleverne ind i en mur.
Det er der flere årsager til.
”I begynderlæsning læser eleverne tekster, som passer til
dem. Det vil sige, at de er vant til at læse tekster i punkt 14, men i
læsetesten er teksterne mikroskopiske, og når eleverne forstørrer dem,
forsvinder ’gå videre-knappen’ ud af billedet. Der er masser af plads på
skærmbilledet, så det må handle om, at udviklerne ikke har tænkt sig om”, siger
Hanne Krarup Johansen til folkeskolen.dk/specialpædagogik.
Hanne Krarup Johansens elever klarede uden videre testens
første del om afkodning, hvor man med to lodrette streger skal ændre tekster a
la mislysføl og sæbetonegang til tre ord.
”Det går, fordi eleverne kan disse opgaver, og fordi de kun
skal sidde med dem i fire minutter”, fortæller hun.
Til gengæld kalder hun anden del om tekst- og
sprogforståelse for håbløs.
”I de letteste opgaver skal eleverne sætte kryds under det
ord, der passer til billedet. Problemet er bare, at de letteste opgaver ikke
kommer først”.
Annonce:
I stedet begynder eleverne med opgaver, som består af
adskillige sætninger. For eksempel skal de vise, at de forstår det læste ved at
vælge de rigtige ord i historier som denne:
Ole er bange
om natten.
Derfor kan han ikke lege/nyse/sove/spise.
Han tror,
der ligger et uhyre under sengen.
Annonce:
Han ligger helt stille i sin kurv/seng/stol/stue.
”Når man
ved, at man tester klasser, hvor nogle elever endnu ikke har lært at læse, så
begynder man med de letteste opgaver. En af mine elever i risiko for
ordblindhed gik i stå på grund af den svære start, så hun fik ikke lavet de
opgaver, hun faktisk kan. Hun gav op”, fortæller Hanne Krarup Johannsen.
Hun hæfter
sig også ved, at overgangstesten benytter sig af opgaver fra den nu kasserede
nationale test. Den var beregnet til slutningen af 2. klasse, hvor
overgangstesten skal tages i begyndelsen af skoleåret. I år ekstraordinært dog
først i denne måned.
”Jeg ved
ikke, om det gør en forskel, men jeg tror ikke, at man har tænkt over det. Min
hovedanke er, at man ikke sætter de letteste opgaver foran”, siger hun.
Annonce:
Eleverne møder for mange opgavetyper
Det er
heller ikke hensigtsmæssigt, at testen opererer med fem opgavetyper, mener
læsevejlederen fra Mølleskolen.
”Elever i 2.
klasse er ikke vant til at sidde med så mange opgavetyper ad gangen, men her
skal de hele tiden forholde sig til, hvad de skal, og når man ikke kan læse det
første ord i en sætning som ’Hvorfor er løven sur?’, ved man ikke, hvad man skal”,
siger Hanne Krarup Johansen.
Når hun selv
tester sine elever, møder de to eller måske tre opgavetyper.
”Til daglig
arbejder jeg særligt med de elever, som er i risiko for ordblindhed. Ingen af
dem er kede af at gå i skole, men det bliver de, når de skal igennem en test,
som ikke tager højde for deres vanskeligheder”.
Hanne Krarup
Johansen hæfter sig også ved, at anden del af den nationale overgangstest varer
26 minutter.
”De elever,
som klarede testen, syntes, det var sjovt, men også at det var hårdt. 26
minutter er lang tid at koncentrere sig, når man går i 2. klasse. Når jeg
tester eleverne, varer det mellem fem og 15 minutter, og alle kommer i gang,
fordi testene er tilpasset 2. klasse. Derfor synes alle i klassen, at de har
lavet en god prøve”, siger hun.
Stor hjælp
hvis eleverne kan få læst op
Fra på
mandag kan skolerne gå i gang med overgangstesten i matematik. Her må alle
elever i 2. klasse få læst opgaverne op. De samme kan de i trivselstesten i
indskolingen. Den løsning kan også bruges i læsetesten, foreslår Hanne Krarup
Johansen.
”Det ville
være det mindste, man kunne gøre. For eksempel hvis en stemme sagde: ’Her skal
du sætte x i rigtigt eller forkert’. Det er selvfølgelig en læsetest, men oplæsning
ville være en stor hjælp i forhold til at forstå opgaverne”.
Hanne Krarup
Johansen er ligeglad med, om Undervisningsministeriet synes, at hendes 2.
klasse på Mølleskolen præsterer dårligt, men hun er ikke ligeglad med de
opgaver, eleverne har fået.
”Jeg var
rasende efter testen og signalerede til eleverne, at det var en møgtest”,
fortæller Hanne Krarup Johansen, som sagde noget i retning af, at eleverne kun
havde taget testen, fordi de skulle.
”Vi havde på forhånd taget demotesten, og før
vi gik i gang med testen, undlod jeg at sige til eleverne, at de skulle klikke
videre, hvis de ikke kunne læse en opgave. Vi er opdraget til at gøre os umage,
så det gjorde vi også med testen. Bagefter roste jeg eleverne for, at de havde
gjort det så godt de kunne”, siger hun.
Nu kender
Undervisningsministeriet kritikken
Der er ofte
reaktioner på indlæggene i Ordblindenetværket, som er for fagpersoner, der
arbejder med læse- og skriveteknologi i undervisningen af ordblinde elever. Men
opstødet fra Hanne Krarup Johansen har ikke kastet reaktioner af sig.
”Almindelige
lærere er ikke med i netværket, mens jeg deltager, fordi jeg også er
læsevejleder. Jeg havde brug for at komme af med min kritik, og jeg ved, at
embedsmænd i Undervisningsministeriet læser med. Så ved de besked, når første
runde af overgangstestene skal evalueres”, siger Hanne Krarup Johansen.
Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet er ansvarlig for den redaktionelle del af
Ordblindenetværket.