Ny anbefaling kritiseres for at missionere i skolen
Allerede før Trivselskommissionen har præsenteret alle sine anbefalinger, kritiseres en for at være kristen påvirkning. Både formanden og medlem Lene Tanggaard afviser, at anbefalingen har noget med kristne værdier at gøre.
I morgen tirsdag offentliggør Trivselskommissionen sine anbefalinger. Kommissionen er nedsat af regeringen til at komme med anbefalinger, der understøtter børn og unges trivsel, myndiggørelse og livsmod.
Annonce:
På forhånd har formand, højskoleforstander Rasmus Meyer fortalt, at én af anbefalingerne handler om karakterdannelse.
Betyder det så, at vi får regeringsdrevet kristen mission i danske folkeskoler? Dén bekymring har fyldt i den senere tid i Folkeskolens kommentarspor.
En af de bekymrede er Christel Rasmussen, der er
lærer og blandt andet har undervist i kristendom på Langeskov Skole. Hun bor i
Nyborg, hvor to folkeskoler er tilmeldt Samfondens projekt om karakterdannelse.
”Jeg har slet ikke noget imod kristendom, og mange værdier,
der kan kaldes kristne, er gode værdier, synes jeg. Men jeg er bekymret for, at
det bliver en glidebane mod at indføre tiltag, der er mere missionerende”,
siger Christel Rasmussen.
Lærer: Det er utidigt at pille ved deres personlighed
Hun finder det grundlæggende problematisk, at skolen
skal til at præge elevernes personlighed.
”Børn er meget påvirkelige, og når vi begynder at ville bearbejde
deres åndelighed, er vi for langt inde i de små hoveder. Som lærere skal vi
ikke helt ind og pille ved deres personlighed og dét, der er deres karaktertræk.
Det er ulækkert”, siger hun.
Men påvirker lærerne ikke elevernes adfærd i skolen i forvejen?
Annonce:
”Jo, hver dag påvirker vi dem til, at de skal opføres sig
ordentligt, at de ikke skal drille hinanden. Der er også vores opgave at
forberede dem til at deltage i et demokrati. Men karakterdannelse må bare ikke
blive svaret, hvis et barn ikke trives”, siger Christel Rasmussen.
At karakterdannelse nu er kommet på listen over Trivselskommissionens
anbefalinger til, hvordan man løser problemer
med mistrivslen i folkeskolen, mener hun også er problematisk.
Det skyder
ansvaret over på eleverne og forældrene, og deres personlighed bliver gjort til
problemet, i stedet for at man kigger på egentlige problem, nemlig
at der mangler resurser og tid i folkeskolen, mener hun.
Formand kalder kritik for "total galimatias"
Annonce:
"Det er totalt
galimatias at sætte lighedstegn mellem karakterdannelse og bestemte kristne
værdier”, siger formand for Trivselskommissionen, højskoleforstander Rasmus Meyer om kritikken.
Såvel Rasmus Meyer som et andet kendt medlem af
Trivselskommissionen, professor Lene Tanggaard, afviser blankt, at Trivselskommissionens
anbefaling af karakterdannelse som et af flere midler til at give danske børn bedre
trivsel og større livsmod er inspireret af projektet, der startede på
Mølleskolen i Ry.
“At insistere på, at vi som samfund har ansvar for at sætte
det enkelte barn i stand til at tage vare på sig selv, er i min optik
progressivt. Det bør være kernen i ethvert dannelsesprojekt. Og i den bevægelse
er karakterdannelse bare en helt afgørende komponent”, siger Rasmus Meyer til Folkeskolen.
Karakterdannelsescenter afviser også: Vi er ikke et kristent projekt
Leder af Center for Karakterdannelse (CfK) er Jonas Norgaard
Mortensen, som skriver ph.d. om projektet og tidligere bl.a. har været kommunikationschef i Kristelig fagbevægelse, men han henviser til formand for
styregruppen, direktør for Dansk Center for Undervisningsmiljø Kristian Toft. Han afviser, at centret og projektet på ti folkeskoler er kristent
baseret.
“Vores kritikere har jo været
efter os, fordi de mener, at vi er et kristent projekt. Det er meget vigtigt
for os at understrege, at vi ikke er et kristent projekt. CfK er uafhængigt af politiske, ideologiske og religiøse
interesser”, siger Kristian Toft.
Projektet er nærmere filosofisk og historisk funderet, mener han, da
de for eksempel drager inspiration fra Aristoteles, Grundtvig, Søren Kierkegaard, Hal Koch
og Per Schultz Jørgensen.
“Men det er rigtigt, at vi ikke er bange for at tale om det
teologiske, fordi det historisk teologiske blandt andet er noget af det, vi står på. Men som
eksempel har vi også Ateistisk Selskab og Humanistisk Forbund med i vores interessentgruppe”, siger Kristian Toft, der tidligere har været leder af Mølleskolen i Ry.
Center for Karakterdannelse søgte midler hos Samfonden,
fordi fonden allerede havde et stort fokus på karakterdannelse.
Har I taget udgangspunkt i kristne værdier, da I udvalgte egenskaberne, I arbejder med i karakterdannelsen?
“Nej, det har vi ikke. Vi er ikke hellige omkring de 10
dyder, vi har valgt. Det handler jo om, at lærerne er nødt til at have en klar ramme, når vi udvikler
på det. Men hvis der er andre dyder, der kommer ind, så er vi åbne for det”.
Lene Tanggaard supplerer:
Annonce:
”Det handler om den myndighed, vi ønsker, at børn går ud i
verden med. Så de kan forsvare demokratiet, forsvare mennesket i en
gennemdigitaliseret verden, hvis det er det, vi står foran. At turde stå op mod
magten”.
Hun understreger, at karakterdannelse ikke alene er løsningen til at skabe mere trivsel.
”Vi har haft et kommissorium, hvor der
allerede er nogle tematikker givet om bl.a. fællesskaber, forebyggelse og
livsmod. Og det er dér, karakterdannelse bliver relevant. Så karakterdannelse
er ikke hele svaret på bedre trivsel, men indgår særligt der, hvor vi taler om
livsmod”, siger Lene Tanggaard.
Hun understreger, at det for hende er vigtigt, at karakterdannelse ikke bliver et nyt robusthedsbegreb.
”Det handler om også at kunne rumme sårbarheden, og det er
også opgaven for de voksne, herunder de professionelle voksne omkring barnet at
drage omsorg for, at den dannelse af karakter kan finde sted. At skolen ikke
bare handler om at komme ud derfra igen”.
Hal Kock og Per Schultz Jørgensen
Lene Tanggaard peger på, at Trivselskommissionens formand Rasmus Meyer
er forstander på Krogerup Højskole, hvor en af hans forgængere er den kendte dansk teolog og demokrat Hal Koch.
”Han formulerede sig explicit om karakterdannelse, men for
ham var det i høj grad ’oplysning’. Og der er i høj grad en grundtvigsk
dimension, men helt konkret har vi hentet inspiration fra Per Schultz
Jørgensen”, siger Lene Tanggaard.
Per Schultz Jørgensen var professor i socialpsykologi,
tidligere formand for Børnerådet og udgav i 2014 bogen ’Styrk dit barns
karakter’.
Hun forklarer, at når arbejde med børns ’karakterdannelse’
er en af de anbefalinger, som Trivselskommissionen offentliggør i morgen, har
det ingenting med det fondsstøttede projekt under samme overskrift at gøre.
Lene Tanggaard var selv nævnt i projektets oprindelige materiale, fordi hun var
blevet bedt om at give et enkelt oplæg i projektet første fase, men ikke fik
tid, og hun har reelt intet haft med projektet at gøre, forklarer hun.
Har besøgt Mølleskolen i Ry
Trivselskommissionen
har faktisk besøgt Center for Karakterdannelses pilotskole, Mølleskolen i Ry.
Men Lene Tanggaard understreger, at kommissionen på ingen måde har hentet sin
inspiration dér:
”Det kom først bagefter. Rasmus ringede til mig en dag og
havde opdaget, at der var et projekt, der også arbejdede med karakterdannelse.
Og så mødtes vi med dem – men vi har jo mødtes med tonsvis af folk”, siger Lene
Tanggaard.
Rasmus Meyer bekræfter, at kommissionen har været på besøg i
Ry:
"Jeg synes, at
noget af det arbejde, der pågår rundt omkring på skolerne med karakterdannelse,
er inspirerende".
"Vi har holdt omkring 100 interessentmøder og været på
et hav af besøg. Et af dem har været på Mølleskolen i Ry, hvor dygtige lærere
og skoleledere har fortalt om deres arbejde. Jeg er ikke bekymret for,
at der har været kristen indflydelse".
"Det er lige så meget græske dyder"
Børns og unges mistrivsel er et globalt fænomen, og
Trivselskommissionen har sat sig for at finde et dansk svar på en global udfordring.
Og her kommer den grundtvigske karakterdannelse så ind i billedet.
”Det er danske pædagogiske traditioner, aktualiseret i en
nutidig kontekst. Har jeg noget at stå imod med, når det bliver svært? Har jeg
en indre styrke og orienteringssans”, siger Lene Tanggaard.
Hun peger på, at de
voksne omkring barnet – familien, fodboldtrænerne, lærerne skal tilbyde en
normativ ramme. Fordi den fornemmelse af, hvem man selv er i verden, får man
bedst, hvis nogen byder sig til, som man kan tale med om, hvad det vil sige at
være menneske.
Er det kristendom?
”Mmm, ikke specifikt. Det er lige så meget græske dyder. Det
er Hal Kock, men også fx Grundtvig. Det er ikke et kristent projekt, men mere europæisk
kulturarv – så det ville være meget mærkeligt, hvis vi ikke kunne tale om det”,
siger Lene Tanggaard.
Men hun har faktisk selv haft det lidt svært med
’karakterdannelse’.
”Det lyder lidt hårdt – vi gik jo netop af med ordet
’karakter’ af en grund – nogle ville sige, at dette var, da psykologien kom og
gjorde os til bløde omstillingsparate selver”, siger psykologiprofessoren.
Der er også kritikere, der undrer sig over, at der blandt
de egenskaber, som nævnes, når man taler om karakterdannelse ikke står fx
’kritisk sans’.
”Det kan jeg godt være enig med dem i. Modet til at stå op imod
noget. Og kreativitet”, lyder det fra Lene Tanggaard.
Folkeskolen har spurgt Rasmus Meyer:
Kan du forstå kritikken?
"Nej", lyder
svaret.
Kunne kritisk
tænkning blive en del af karakterdannelsen?
"Kritisk
tænkning hænger sammen med demokratisk dannelse. Det er jo også en helt
afgørende, vigtig komponent. Men det er bare ikke det, der har været vores
opgave. Men spørger du mig, om det er vigtigt, at man lærer at tænke kritisk,
så er svaret selvsagt ja”, siger han og tilføjer, at han har "svært ved at forestille
sig", at Center for Karakterdannelse skal være med til at udbrede
anbefalingerne.