Vedholdenhed, selvkontrol, empati og tillid. Det er nogle af
de dyder, som en gruppe initiativtagere vil styrke ved at gøre karakterdannelse
til en del af skolen. Målet er, at der i 2026 etableres et egentligt Center for
Karakterdannelse, hvor skoler kan hente viden og materialer.
Projektet er udviklet på Mølleskolen i Ry i Midtjylland, men bliver i de
kommende år udbredt til ti skoler i fem kommuner.
Planen er, at Center for karakterdannelse åbner 5. juni 2026.
Direktør i Dansk Center for Undervisningsmiljø, tidligere skoleleder på
Mølleskolen i Ry Kristian Toft er formand for styregruppen bag Center for
Karakterdannelse.
Han svarer her på spørgsmål om projektet.
Hvor kom ideen fra?
”I foråret 2021 havde vi på Mølleskolen et indsatsområde,
som hed sprog, grænser og adfærd. Vi så et skred på skolen. Hos de store var
det i form af et mere seksualiseret sprog, og hos de små var det et mere grimt
sprog i forhold til de voksne. Vi kunne se i vores APV (arbejdspladsvurdering
red.), at flere lærere og pædagoger var ramt af det. Vi havde en oplevelse af,
at vi symptombehandlede, og så tænkte vi, at vi måtte gøre noget andet. Derfor
lavede vi indsatsområdet. Det skulle ikke være et quickfix, men noget som vi
skulle se på gennem flere år”.
Hvordan kom det fra Mølleskolen til at være et nationalt
projekt?
”Vi havde en forælder på skolen, Jonas Norgaard Mortensen,
som har lavet et dannelsesprojekt i Guldborgsund Kommune. Vi tog kontakt med
ham. I lederteamet stillede vi os selv spørgsmålet om, vi kunne bruge
karakterdannelse som en del af løsningen på de udfordringer, vi har. Egentlig
ville vi have hele det lokale samfund med, men så snævrede vi det ind til, at
det skulle ske i folkeskolen”.
Hvor kommer finansieringen fra?
”Vi talte om forskellige fonde. Vi endte med at søge
Samfonden, som giver penge til almene og samfundsmæssige formål”.
Samfonden har jo et kristent livssyn som grundlag. Var det
vigtigt for jer?
”Samfonden har fire formål, hvor den ene hedder karakterdannelse,
derfor var det oplagt for os at søge den. De har også Borgfonden, som er sat i
verden for at styrke kirkelige formål. Den fond søgte vi ikke. Vi talte om
flere fonde, men vi kom igennem med det samme i Samfonden”.
Hvor mange penge er der til projektet?
”Vi fik omkring seks millioner til et treårigt projekt”.
Hvad bliver pengene brugt til?
”Pengene
går til at opbygge Center for Karakterdannelse, det vil sige udviklingsforløb
på 10 skoler, uddannelse af skolepersonale, materialeproduktion, podcast,
bogudgivelse, arrangementer og projektledelse. Fondsmidlerne finansierer også
frikøb af lærere og pædagoger, fx til pædagogiske dage og arbejdet i de
’væksthuse’, hvor lærere og pædagoger på Mølleskolen er frikøbt til at udvikle
den pædagogiske faglighed og kultur samt materialer til at arbejde med
karakterdannelse i skolen. Materialerne skal så bredes ud til de øvrige skoler,
der deltager i projektet”.
Hvad er målet med at skabe et center for karakterdannelse?
”At lærere og pædagoger får et sted, hvor de kan få
redskaber til at arbejde med karakterdannelse hos børn. Karakterdannelse skal
ses som en måde for voksne og børn at være i klasserummet på. Det der med at
vente på det bliver ens tur, at se sig selv som et individ i fællesskabet. Vi
har fokus på trivsel i fællesskabet, og at det enkle barn har empati ind i
fællesskabet. Man kunne tolke det som individbaseret, men vi tænker som
redskaber til at dyrke fællesskabet. Vi ser det som en del af svaret på den
mistrivselskrise, vi har i folkeskolen”.
Hvordan er forskningsdelen kommet på?
”Vi præsenterede ideen for Svend Brinkmann, og han sagde ja
til at være forskningsvejleder på projektet. Projektleder Jonas Norgaard Mortensen
er ph.d-studerende under Svend Brinkmann. Selve ph.d’en er sat til fire år i stedet
for tre år, fordi Jonas lige nu er en enmandshær, men vores plan er at udvide
biksen. Ph.d’en finansierer Jonas Norgaard Mortensen selv. Svend Brinkmann er vejleder
på hans ph.d. Vi kan ikke teste, hvordan karakterdannelse virker, og det skal
vi heller ikke. Men vi kan få et sprog for, hvad karakterdannelse i skolen er”.
Hvordan er forretningsplanen for Center for Karakterdannelses
fremtidige virke?
”Center for karakterdannelse skal ikke tjene penge, men det
skal gerne være bæredygtigt. Vi er i gang med at se på, hvordan vi bliver bæredygtige.
Skal vi lave flere fondsansøgninger, skal vi på Finansloven, eller skal vi have
en abonnementsmodel? Vi har nogle tanker, men vi har ikke sat os fast på noget
som helst. Vi har foreløbig tre år”.
Hvad er afdøde professor Per Schultz Jørgensens rolle i
projektet?
”Vi er meget inspireret af ham, og vi nåede også at tale med
ham om det, inden han døde. Vi er konkret inspireret af hans bog ’Styrk dit
barns karakter’ og hele hans arbejde som fortaler for barnets tarv og trivsel.
Havde han levet, havde han været med i projektet”.
Hvilke karakterstyrker arbejder Center for
Karakterdannelse med?
”I udviklingsårene 2023-2026 har vi valgt at arbejde med ti karakterstyrker.
Der findes mange dyder og karakterstyrker, som er afgørende for menneskers
dannelse. De ti karakterstyrker er vedholdenhed, selvkontrol, tillid,
viljestyrke, nysgerrighed, ansvarlighed, engagement, empati, taknemmelighed og
livsmod”.
Hvornår bliver det til et center?
”Det bliver det til Grundlovsdag 5. juni 2026. Vi er allerede nået
langt i det halve år, vi har været i gang. Vi kan se, at skolerne, der er med,
og lærerne og pædagoger, der er med, har lys i øjnene. Der kommer allerede nu inspiration
til andre skoler. Det er et arbejde, som helt sikkert kommer til at fortsætte”.
24/04-24: Projektgruppen bag karakterdannelsesprojektet har efter denne artikel blev udgivet valgt at ændre Svend Brinkmanns titel fra forskningsleder til forskningsvejleder på projektets hjemmeside. Derfor har Folkeskolen også rettet hans titel i artiklen.