Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind har nedsat en inspirationsgruppe, som skal komme med anbefalinger til, hvordan et nyt filosofikum og nye dannelsesfag kan indføres på de videregående uddannelser.

Uddannelsesministeren: Mere fokus på dannelse i uddannelserne

”Den respektfulde udvekslen af anskuelser er under pres. Det samme er den faktabaserede viden”, sådan lød det fra Søren Pind, da han i går åbnede Uddannelses- og forskningsmødet 2018. Han vil have et dannelsesforløb ind på alle videregående uddannelser.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uddannelses- og forskningsministeriet holder i dag og i går Uddannelses- og forskningsmøde i Kolding. Temaet er dannelse. Og den mener uddannelsesministeren der skal skabes mere af - i alle dele af uddannelsessektoren, hvilket han understregede i sin åbningstale.

"Ytringsfrihed har vi til overflod. Men friheden til at ytre sig er ikke meget værd, hvis den ikke hviler på et solidt fundament af dannelse. Det er som om, folk i dag langt hellere vil synes end vide. Langt hellere vil tro end tænke. Og ofte i en tone, som er rå og respektløs".

Han mener, at forskningen skal tales op, og respekten for forskning og viden skal genskabes, samtidig med, at kvaliteten på de videregående uddannelser skal styrkes.

"Sagen er, at det ikke er ligegyldigt, hvordan vi forsker og uddanner. Der skal være større fokus på det dannende element. Det indre kompas. Vi har brug for unge med stærke specialistkompetencer. Men vi har også brug for unge med stærke menneskelige kompetencer. Kompetencer som samarbejdsevne, kreativitet, problemløsning, kritisk sans og social forståelse til at kunne håndtere de forandringer, vi står over for på hastigt forandret arbejdsmarked".

Nyt dannelsesforløb på videregående uddannelser

Søren Pind vil derfor indføre et nyt filosofikum på alle universitetsuddannelser og senere også dannelsesforløb på de øvrige videregående uddannelser.

"Den kritiske sans skal være en kerneværdi på uddannelserne. Enhver studerende skal kunne udøve kildekritik. Og enhver studerende skal kunne åbne sig for andre fag end deres eget".

Ministeren henvist til læreruddannelsen, som et af de steder, som allerede har et dannelsesfag i KLM, som han dog synes lyder som Kristelig Luthersk Missionsforum. Men han understregede, at dannelsen skal integreres i alle fag.

"Dannelse skal ikke bare være et element, vi påklistrer vores uddannelser som et ekstra lag. Dannelsen skal integreres".

Han understregede også, at man ikke må se uddannelsen af de unge alene som klargøring til arbejdslivet.

"Forleden har jeg forstået på 'Orientering' på P1, at de unge er den mest ulykkelige generation, vi har i forhold til alle generationer. Det tror da pokker, hvis man betragter dem som skaffedyr i samfundets store hamsterhjul, hvor de bare skal komme ud og betale skat, så de gamle kan have det godt. Sådan ville jeg heller ikke bryde mig om at blive betragtet".