Et slidt eksemplar af læsebogen ”Ole Bole ABC” ligger på
lektor Jacob Wieneckes bord på Institut for Idræt og Ernæring på Københavns
Universitet. Han griber begejstret bogen og peger:
”Se,
allerede her i den næsten 100 år gamle bog står der, at leg med stavelser med
fordel kan ledsages af forskellige bevægelser. Vi har altså siden 1927 haft en
ide om, at fysisk aktivitet kan have en positiv effekt på børns sproglige
færdigheder”.
Jacob
Wienecke har sammen med kolleger fra instituttet og fra Nationalt Videncenter
for Læsning netop udgivet en analyse på tværs af alle eksisterende studier af
netop integration af fysisk aktivitet i undervisningen.
”De
seneste ti år er der kommet stor opmærksomhed på området, men mange studier
herhjemme har primært peget på sundhedsmæssige fordele ved bevægelse i skolen.
Studierne har kun i mindre grad fundet klare konklusioner i forhold til
indlæring, og der har været mindre fokus på, hvilken form for bevægelse der
havde effekt”, påpeger han.
”Vi
har set forskning af bevægelse integreret i matematik, hvilket har vist sig at
være meget gavnligt for indlæringen. Men vi har savnet evidens for det samme
inden for stavning, skrivning og læsning. Den evidens har vi nu”, siger Jacob
Wienecke.
Form et bogstav med kroppen
Om forskeren
Jacob Wienecke er lektor på Institut for Idræt og
Ernæring på Københavns Universitet. Her udvikler og gennemfører han blandt
andet skolebaserede forskningsprojekter, der fokuserer på bevægelse, fysisk
aktivitet og læring.
Jacob Wienecke har udviklet innovative strategier til at
integrere fysisk aktivitet både inden for og uden for klasseværelserne,
samtidig med at der tages højde for strukturelle og praktiske udfordringer i
skolerne. Lektoren har desuden fokuseret på grundlæggende forskningsspørgsmål
inden for læring og kropslig læring for at forstå bevægelsesmæssige og
kognitive processer hos børn. Jacob Wieneckes erfaring spænder over alle
skolealdersgrupper, og hans forskning er baseret på tværfaglige metoder,
herunder kognitive test, sundhedsmålinger, måling af hjerneaktivitet under
indlæring og måling af fysisk aktivitet.
Forskerne har gennemgået hundredvis af undersøgelser fra
hele verden af sammenhængen mellem indlæring og fysisk aktivitet for børn i
alderen fire til ti år.
”Det
har været et hestearbejde og taget flere år at få et overblik over, hvad der
faktisk virker. Til gengæld har vi nu et meget tydeligt billede af, at der er
et stort potentiale i at bruge fysisk aktivitet som en del af undervisningen”,
siger Jacob Wienecke.
”Men
det er vigtigt, at bevægelsen integreres målrettet i forhold til det faglige
indhold. Det er altså ikke bevægelse i sig selv, men måden, læreren anvender
bevægelsen på, der er afgørende for effekten. Og så er det vigtigt, at eleverne
ikke blot ser læreren udføre bevægelsen, men rent faktisk udfører den med deres
egen krop”, understreger han.
Overordnet
er der to måder at bruge fysisk aktivitet i undervisningen på: lav integration
og høj integration.
Lav integration er, når læreren for eksempel beder eleverne
løbe en tur i skolegården eller ”speed stacke”, altså samle pyramider med
plastickopper. De aktiviteter har ikke forbindelse til den faglige undervisning
og ifølge studiet fra Institut for Idræt og Ernæring ingen gavnlig effekt på
indlæringen.
”Det
er først, når bevægelsen kobles til undervisningen, altså har en høj
integration, at vi ser en effekt. Men så ser vi den til gengæld også meget
tydeligt”, siger Jacob Wienecke.
Og
fysisk aktivitet er ikke bare det at bruge hænderne til at skrive.
”Man
kan selvfølgelig godt tale om en form for bevægelse, når børnene sidder og
skriver bogstaver. Men det er, når de begynder at bruge større dele af kroppen
og ikke bare hånden, at der sker en forandring i indlæringen. Som hvis de
gestikulerer eller endnu bedre bruger hele kroppen og for eksempel lægger sig
på gulvet og former et bogstav sammen med et par kammerater”.
Helkropsbevægelser har størst effekt
Hvert enkelt bogstav har fået sin egen bevægelse baseret på
det fonetiske alfabet af forskere fra Institut for Idræt og Ernæring på
Københavns Universitet.
Jacob
Wienecke hopper op fra kontorstolen, spreder benene i et tigerspring og lander
med knæene let bøjede, mens han laver en bølgebevægelse med armen og siger
”ssssss ...”.
”Sådan
ser et ’s’ ud i vores alfabet. Det har vi udviklet, fordi vores forskning peger
på, at helkropsbevægelser har den største effekt på indlæring”.
”Det
kan af praktiske årsager være umuligt at bruge i et klasseværelse med 24
elever. Derfor har vi også udviklet et alfabet, hvor eleven danner bogstaverne
med kroppen siddende på sin stol”.
Lektoren
sætter sig ned igen og gentager bølgebevægelsen med hånden og siger ”ss ...”.
Det er først, når bevægelsen kobles til undervisningen, at vi ser en effekt.
Jacob Wienecke, lektor, Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet
”Kendskabet
til sproglydenes funktion og reglerne for, hvordan de udtales, er centralt for
elevernes mulighed for at lære at stave og senere læse. Eleverne skal kunne
identificere de enkelte lyde og forstå, at de kan symboliseres med bogstaver.
Den viden opnår de lettere, når de så at sige på egen krop oplever, at
eksempelvis bogstavet e har mindst tre forskellige lyde - e som i ’le’, æ som i
’elleve’ og ø som i ’trætte’ – og de tre lyde kan man forme med kroppen”.
Jacob
Wienecke peger på, at forskerne også har udviklet en lang række lege, hvor
eleverne bruger kroppen til at styrke deres bogstavkendskab, altså genkendelse
af bogstaverne og forståelsen for, hvilken lyd hvert bogstav repræsenterer.
Tre konklusioner fra forskeren
1. Bevægelse integreret i undervisningen kan hjælpe rigtig
mange elever i skolen med at forstå det faglige emne. Det giver en anden
undervisningsform, og eleverne oplever undervisningen mere engagerende og
motiverende, og skoledagen opleves ikke lang og kedelig.
2. Når bevægelse integreres i undervisningen, skal eleverne
selv være aktive. Bevægelsesaktiviteterne skal være meningsfulde og tæt koblet
til det faglige indhold. Aktiviteterne behøver ikke at være med høj puls.
3. Anvend ofte bevægelse i undervisning, og brug
forberedelsestiden på at finde ud af, hvordan fagstoffet meningsfuldt kan
integreres med bevægelse. Aktiviteter som ”brain breaks” har ingen faglig
effekt.
”Vi
har for eksempel legen lydduel, hvor to børn står med ryggen mod hinanden,
tæller ned og på tallet tre springer rundt, så de står med front mod hinanden.
Så skal de udføre bevægelsen for eksempelvis det første bogstav i ’is’ på samme
tid. Udfører de forskellige bevægelser, må de prøve at blive enige om, hvad der
er det rigtige”.
En
anden helkropsleg er rim-twister, hvor børnene skal ud på gulvet og lægge
hænderne på tegninger, som rimer – for eksempel et ur og en sur smiley.
Effekten
af høj integration af fysisk aktivitet i undervisningen er imponerende.
”Vi
har haft interventionsstudier, hvor vi har målt effekten på
prælæsningsfærdighed og stavning, og bare tre gange 20 minutter om ugen har en
betydelig effekt. Eleverne bliver simpelthen klart bedre til at stave, og det
gælder både dem, der i forvejen var gode, og de elever, som kæmpede mest med
stavningen”.
”På
bare fire uger mere end fordoblede de deres fremgang i stavning. På fire uger
ser man normalt fem procents fremgang, men bevægelsesgruppen forbedrede sig 13
procent. Vi har også haft otteugers studier med samme positive effekt og
drømmer selvfølgelig om et helt skoleårs studie”, smiler Jacob Wienecke.
Aktiv matematik på skemaet
De klare konklusioner bør få betydning for, hvordan vi
organiserer undervisning i fremtiden, mener Jacob Wienecke.
”Flere
studier viser, at børns tidlige færdigheder inden for stavning og læsning er en
vigtig indikator for deres fremtidige skolegang. Derfor er det essentielt, at
vi skaber en stærk start, og vores forskning viser, hvordan bevægelse i
undervisningen kan give elever i indskolingen et markant løft allerede tidligt
i læringsprocessen”.
”Vi
kan med vores nye studie konkludere, at længere forløb med fysisk aktivitet,
der ikke er integreret i den faglige indlæring, som for eksempel ’brain
breaks’, hvor eleverne rejser sig fra stolene og er fysisk aktive i fem
minutter midt i timen, har lille eller slet ingen faglig effekt. Derfor håber
vi, at lærerne får tid til i højere grad at integrere fysisk aktivitet
meningsfuldt i deres undervisning. Det behøver blot at være nogle få timer
sammenlagt i ugens løb for at have en stor effekt, og det er en viden, som med
fordel kan bruges på alle klassetrin”, siger Jacob Wienecke.
Som
noget nyt er forskerne begyndt at teste brugen af virtual reality-briller (VR)
med fysisk aktivitet i indskolingen.
”Vores
tidligere studier har vist, at børnene er vilde med alt det digitale. Så lige
nu tester vi et forsøg med VR-briller i en 2. klasse, som har knækket
læsekoden, men er meget usikre på fonemerne”.
Brillerne
er programmeret til at give børnene point, afhængigt af hvor godt de danner
bogstaver med kroppen.
”Der
er stor debat om skærme i grundskolen, men vi oplever, at børnenes nysgerrighed
på det digitale kan bruges som en drivkraft i forhold til læring, og her skaber
VR-brillerne fokus modsat mobilernes medfølgende forstyrrelser”.
Lektoren
håber desuden, at den nye viden om effekten af meningsfuld integration af
bevægelse i den faglige undervisning kan blive en del af læreruddannelsen.
”Vi
håber, at dette på længere sigt kan påvirke den generelle tilgang til den
tidlige læse- og staveundervisning i grundskolen. Og så kunne det da være
sindssygt nice, hvis vi fik nye fag på skemaet som ’aktiv dansk’ og ’aktiv
matematik’ bare en time om ugen, så skolen konceptualiserede den erkendelse, vi
er nået frem til”, siger Jacob Wienecke.
Hvis du vil vide mere
Institut for Idræt og Ernæring og Københavns
Professionshøjskole har flere projekter, der sætter fokus på sammenhængen
mellem bevægelse og indlæring.
"Active School’’ udvikler to interventioner i
tæt samspil mellem lærere, studerende og forskere. Den ene – ”Move & Learn
– består af undervisningsmetoder, hvor bevægelse kobles meningsfuldt til det
faglige emne, for eksempel i matematik og dansk. Den anden – ”Run, Jump &
Fun” – vil bestå af boldspil, dans og lege med trivsel og social interaktion i
fokus.
’’Playmore’’-projektet prøver at afdække, hvordan en
sammenkobling mellem bevægelse og læsning har en effekt på børns præstation og
motivation for læsning.
’’BasketMatematik’’ er et projekt, hvor matematik
samtænkes med legende basketballaktiviteter for børn i alderen 7-15 år.
’’Bevægelse og Læring", hvor forskerne undersøger,
hvordan bevægelse og fysisk aktivitet påvirker hjernens funktion hos børn, unge
og voksne.
Se
video, hvor Institut for Idræt og Ernæring illustrerer bogstavernes bevægelser
baseret på det fonetiske alfabet.