Selv om flertallet af forældre til børn med epilepsi er tilfredse med inklusion, peger de på tre områder af skolen, som bør forbedres.Grafik: Epilepsiforeningen
Forældre til elever med epilepsi: Vores børn har brug for mere støtte i skolen
De fleste forældre til børn med epilepsi foretrækker en skole baseret på inklusion, men de efterlyser mere hjælp og støtte til deres børn, så de kan deltage i undervisningen på lige fod med de andre i klassen. Diabetesforeningen er ude i samme ærinde.
Som input til de politiske drøftelser om den seneste
evaluering af inklusion har Epilepsiforeningen spurgt forældre til børn med
epilepsi, hvor tilfredse de samlet set er med inklusion af deres barn i skolen.
Annonce:
Seks ud af ti svarer, at de er tilfredse med inklusionen.
Heraf er cirka halvdelen meget tilfredse.
Når det gælder samarbejde med skolen, ser det endnu bedre
ud. Syv ud af ti forældre oplever, at de har et godt samarbejde med skolen
Samarbejdet er bedst i specialskoler, hvor ni ud af ti forældre oplever et godt
samarbejde. De fleste forældre er for eksempel enige med skolen om eventuel
fritagelse fra fag eller aktiviteter som for eksempel lejrskole eller idræt.
Alt er dog ikke godt. For surveyet viser samtidig, at der
også blandt de tilfredse forældre er en række forhold, folkeskolen skal gøre
bedre, for at inklusion af børn med epilepsi kan blive velfungerende.
Annonce:
Der er især tre forhold, forældrene ønsker forbedringer til.
Det ene er en mere forståelse for og viden om epilepsi.
”Der skal mere fokus på epilepsi fra skolernes side. Der
mangler forståelse for og viden om sygdommen. Især er der brug for kendskab til
kognitive vanskeligheder og viden om håndtering af anfald”, hedder det i
Epilepsiforeningens inklusionsrapport.
Derudover efterlyser forældrene mere hjælp og støtte til
børn med epilepsi. De oplever utilstrækkelig økonomi og presset personale i
skolen, og at inklusionsproblematikken i alt for høj grad er overladt til den
enkelte lærer.
”Der er brug for øgede resurser og markante forbedringer,
hvis inklusion af børn med epilepsi skal blive velfungerende i folkeskolen”,
skriver foreningen.
Annonce:
Forældrenes sidste ønske er øget fleksibilitet og en mere
rummelig skole.
”Børn med epilepsi er meget ofte præget af udtrætning og har
et stort sygefravær. Der er brug for øget fleksibilitet med skoledagen, så børn
med epilepsi bedre kan klare en lang skoledag. I det hele taget er der brug for
mere rummelig almen skole”.
Om undersøgelsen
Epilepsiforeningen spurgte i en medlemsurvey december 2022
forældre til børn med epilepsi om deres erfaringer med inklusion, og hvad der skal
til, for at folkeskolen lykkedes med at gøre skoledagen bedst mulig. Det kom
der 315 besvarelser ud af.
Børnene har ofte kognitive vanskeligheder
Epilepsiens
konsekvenser er individuelle, men i undersøgelsen svarer næsten ni ud af ti
forældre, at deres børn med epilepsi har en eller flere kognitive
vanskeligheder. Udtrætning er den vanskelighed, flest peger på blandt rækken af
potentielle kognitive vanskeligheder, men der er også mange, som kæmper med
koncentrationsbesvær, indlæringsvanskeligheder og/eller hukommelsesproblemer.
Annonce:
Mange
børn med epilepsi har faglige vanskeligheder. For eksempel svarer fire ud af ti
forældre, at deres børn har betydelige faglige vanskeligheder. Det gælder især
børn med flere diagnoser end epilepsi.
Hver
femte af de 315 forældre, som har svaret på undersøgelsen, er utilfredse med
inklusionen. Der er markant flest utilfredse blandt forældre til børn med flere
diagnoser end epilepsi, for eksempel ADHD, autisme, angst eller stress.
Om epilepsi
Epilepsi er
en af de hyppigste neurologiske sygdomme. Det er en samlet betegnelse for en
række tilstande med forskellige årsager, ytringsformer og prognoser.
Fællesnævneren er tilbagevendende ensartede epileptiske anfald. Epileptiske
anfald er en følge af en forstyrret elektrisk aktivitet i hjernen.
Det mest kendte anfald er krampeanfald, hvor man er
ukontaktbar, mens hele kroppen er i krampe. Det er dog langt fra det eneste
symptom. Anfaldene kommer i uendeligt mange former. Den mest udbredte form for
anfald er fokale anfald, hvor personen er bevidsthedspåvirket under anfaldet,
eventuelt med en pludselig ændring i adfærden eller opfattelsen af, hvad der
sker omkring en. De store krampeanfald er mindre hyppige.
I
de vestlige lande får mellem 0,7 og 1 procent af befolkningen epilepsi. Det
svarer til cirka 55.000 mennesker i Danmark.
”Mit budskab til politikerne er, at inklusion i skolen er
bedre end eksklusion, men at der er brug for markante forbedringer”, skriver
Epilepsiforeningens landformand, Lone Nørager Kristensen, i en henvendelse til
undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) og Folketingets børne- og
undervisningsudvalg, som har fået tilsendt undersøgelsen.
Borgerforslag vil sikre børn med diabetes hjælp
Annonce:
Også Diabetesforeningen har henvendt sig til børne- og
undervisningsudvalget. Foreningen peger på, at en gruppe forældre til børn med
type 1-diabetes har oprettet et borgerforslag om at sikre støtte til børn med
diabetes i skolen.
Borgerforslaget har fået opbakning fra flere end 23.000
danskere, og som opfølgning på borgerforslaget ønsker Diabetesforeningen foretræde
for udvalget med det formål at præsentere politikerne for en række forslag til,
hvordan børn med diabetes kan få den nødvendige støtte i skole og dagtilbud, så
de kan lege, lære og trives på lige fod med andre børn.
”1.675 børn i skolealderen lever med en alvorlig kronisk
sygdom, som betyder, at de skal have insulin døgnet rundt. Det er en
kompliceret opgave, som kræver overblik og evner til at planlægge og konsekvensberegne.
Evner som først for alvor modnes, når børn er omkring 12 år”, skriver
Diabetesforeningens administrerende direktør Claus Richter i henvendelsen til
udvalget.
Der mangler klare retningslinjer for hjælpen
Man kan ikke forvente, at børn selv skal tage ansvar for at
beregne kulhydrater, holde øje med, om de spiser den hele eller halve madpakke,
og forudse, hvilken fysisk aktivitet, de laver om en halv time og justere insulinen
derefter, uddyber direktøren.
”Alligevel oplever børn og forældre med diabetes, at børnene
ikke får den tilstrækkelige hjælp til at håndtere deres sygdom, mens de er i
skole og dagtilbud”, skriver Claus Richter og henviser til en undersøgelse
blandt Diabetesforeningens medlemmer, hvori 44 procent af forældrene svarer, at
deres barn har stået alene med ansvaret for diabetes i skoletiden.
”Den manglende støtte har store konsekvenser for børnenes
indlæringsmuligheder, børn og forældres psykiske trivsel og forældrenes
arbejdsliv, samliv og økonomi. Samtidig er der store forskelle i, hvilken hjælp
og støtte børn med diabetes og deres forældre bliver tilbudt, alt efter hvor i
landet de bor. Det skaber stor frustration og utryghed, at der ikke er klare
retningslinjer, for hvilken hjælp børn med diabetes har ret til”, skriver Claus
Richter.