Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Vil du være kæreste med drenge eller piger?« »Hvad tænder du på?« Det var nogle af de spørgsmål, en lærer stillede til en transkønnet elev, som skulle ind i hendes klasse. Som læreren siger, var det ikke udtryk for fordomme eller vurderinger, men afspejlede simpelthen reel uvidenhed om emnet.
Sådan er der nok mange lærere, som kunne spørge. For hvis man er vokset op i en mand-kvinde-verden, kan de nye kønsidentiteter være forvirrende og svære at finde rundt i. Vi skal være tolerante, tænker vi, men bøvler med at finde ud af, hvordan vi nu er det på den rigtige måde.
Men egentlig er det ikke tolerance, som giver de største gevinster i skolen. For tolerance betyder, at der er en majoritet, som er det normale - og nogle andre, som skal tolereres.
I undervisningssammenhæng er pointen, at en åben og spørgende tilgang kan være starten på en rejse, som handler om meget andet end køn og seksualitet.
Folkeskolens usynlige sexliv
For historien om, hvad der skete med klassen, da Frederik begyndte at gå der, fortæller noget om, hvor meget der er at hente ved at være spørgende og nysgerrig over for unges kønsidentitet og seksualitet. Da den nye elev i klassen åbnede sig og fortalte om sine tanker og følelser, førte det til ændringe. Der blev højere til loftet.
Eleverne begyndte at tale med hinanden - ikke læreren - om at kysse, gå i byen og at være kærester. Emner, som de aldrig havde været så åbne om før. Det betød, at læreren oplevede, at klassen fik et åndehul i en teenageverden.
Den nye elev blev garant for, at det var i orden at være forskellig. Og at alle andre, som skilte sig ud fra »normaliteten«, fordi de havde en diagnose eller andre typer af vanskeligheder, også kunne være en normal del af klassen.
Pædagogerne har det, men ikke lærerne
Det er en opbyggelig historie om en klasse, som endte med at få en helt unik kultur, som både de og deres lærer aldrig kommer til at glemme.
»I dag tænker jeg, at det handler om at turde italesætte udfordringer og acceptere, at vi er forskellige. At vi ikke alle sammen skal nå det samme sted hen«, siger læreren.
Spørgsmålet om unges seksualitet og identitet fylder mere og mere i folkeskolen i disse år. Det er blevet en del af unges identitetsrejse også at stille spørgsmål til køn. Det fortæller Sex og Samfund, og dette er der også lærere, som beretter om.
Men mange lærere står usikre over for, hvordan de skal håndtere alle LGBT+-orienteringer. Læremidlerne viser ofte kun to køn. I læreruddannelsen er seksualundervisning - herunder kønsidentitet - et valgfag. Vi må i gang med at finde en god måde at få integreret kønsdebatten i folkeskolen på. For hvis de mange spørgsmål bliver håndteret åbent, kan de føre langt - som fortællingen om Frederiks klasse viser.
Lærer til transkønnet elev: »Det handler om at fjerne skammen ved at være anderledes«