I dag segregerer skolerne i Faaborg-Midtfyn Kommune cirka syv procent af eleverne, men det er for tidligt at sige, hvor langt ned procenten kan komme, mener forvaltningschef Søren Buch..

Fynboer vil skabe øget inklusion uden hastværk

For at bremse udgifterne til specialtilbud skal skolerne i Faaborg-Midtfyn Kommune i videst muligt omfang rumme alle elever. Ud over specialklasser på fire skoler og en heldagsskole skal alle skoler udvikle mellemformer. Strukturen indfases over de næste tre år.

Offentliggjort Sidst opdateret

Skolerne i Faaborg-Midtfyn Kommune sender over syv procent af eleverne i specialtilbud, hvor landsgennemsnittet ligger på 5,1. Det vil kommunen ændre på med Fællesskabende læringsmiljøer, som er en ny struktur for specialundervisning. 

Den nye struktur

Fra dette skoleår er der udover specialklasser på fire skoler i Faaborg-Midtfyn Kommune lokale specialtilbud på alle skoler. Den nye struktur vil være fuldt indfaset i løbet af de næste tre skoleår.

Lokale specialtilbud 

Elever, hvor den primære udfordring er indlæringsmæssige vanskeligheder, svarende til behov for specialundervisning ud over 9 timer om ugen. Skolelederen skal i samarbejde med lærere og pædagoger visitere børn til specialklasser på egen skole.

Centrale specialklasser 

Elever med indlæringsmæssige vanskeligheder og derudover andre vanskeligheder (adfærds- /reguleringsmæssige, opmærksomhedsmæssige) svarende til behov for specialundervisning ud over ni timer om ugen.

”Vi står med den udfordring, at flere og flere elever mistrives, flere får diagnoser, og vi segregerer flere end landsgennemsnittet. Vi begyndte med mellemformer som arbejdstitel, men mellemformer er en organisationsform, så nu fokuserer vi på at skabe inkluderende læringsmiljøer”, siger Søren Buch, chef for forvaltningen Opvækst og Læring. 

Projektet har været længe undervejs. Der har blandt andet kørt forsøgsprojekter, hvor et par skoler har prøvet kræfter med at inkludere flere elever. Nu skal alle skoler så øge mulighederne for elevdeltagelse lokalt. 

”Hvis du tager ud på skolerne, vil du ikke kunne se stor forskel fra før sommerferien. Det vil tage flere år at øge deltagelsesmulighederne, for det handler både om at ændre medarbejdernes mindset, og at skolelederne skal samarbejde med dem om at løse udfordringerne. Derfor får alle udviklet deres kompetencer i, hvordan de kan være med til at øge inklusionen”, siger Søren Buch. 

Kompetenceudviklingen begynder med skoleledelserne i år, så de får opgraderet deres forståelse af inklusion, inden de skal planlægge skoleåret 25-26. 

Forældre har fået et valg 

Hidtil har kommunen brugt 64 millioner kroner årligt på specialtilbud og støttetimer. I marts i år var 191 af kommunens elever visiteret til et specialtilbud. Dengang var målet, at 116 af dem skulle forblive i et centralt specialklassetilbud i dette skoleår, mens den sidste tredjedel skulle fortsætte på deres distriktsskole. Disse elever skulle alene findes i 0. til 6. klasse, mens eleverne i udskolingen udfases over de næste tre skoleår. 

Det vil tage flere år at øge deltagelsesmulighederne, for det handler både om at ændre medarbejdernes mindset, og at skolelederne skal samarbejde med dem om at løse udfordringerne", siger forvaltningschef Søren Buch.

”Vi har arbejdet ud fra et frivillighedsprincip, hvor forældre til børn i et af vores specialtilbud har kunnet vælge at lade deres barn blive eller få det tilbage i almenområdet. Men vi er slet ikke der, hvor en tredjedel af eleverne er tilbage på distriktsskolen. Det skal ses i et fireårigt perspektiv, hvor skolerne begynder med at øge deltagelsesmulighederne på de yngste klassetrin”, siger Søren Buch. 

I praksis har skolelederne holdt samtaler med forældre til børn i specialtilbud. ”Cirka 18 procent af dem, der har fået valget, har sagt ja. Det svarer til vores forventninger. Men når vi skal visitere til centerklasserne vil vi vurdere, om vi i stedet kan løfte opgaven med en mellemform på distriktsskolen. Mellemformer er en måde at organisere fællesskabende læringsmiljøer på, for sigtet vil være, at barnet skal tilbage i almenmiljøet”, siger Søren Buch. 

Kommuner sadler om for at rumme flere elever

Antallet af børn i specialtilbud er højere end før inklusionslovens indførelse for godt ti år siden. Det vil et flertal af kommunerne ændre på, viser en ny undersøgelse fra Skolelederforeningen med svar fra 83 forpersoner fra foreningens lokalafdelinger.

  • 71 procent svarer, at der er planer om eller for nyligt er foretaget strukturelle ændringer i kommunen, som skal reducere antallet af segregerede elever.
  • 88 procent forklarer, at en presset økonomi er den udløsende faktor til ændringerne.
  • 41 procent svarer, at pengene til ændringerne kommer fra almenskolen.
  • 19 procent oplever, at kommunen sætter flere penge af til området.
  • 65 procent fortæller, at ændringerne har resulteret i øget brug af mellemformer.
  • 74 procent melder om en øget satsning på forebyggende tiltag.
  • Chefkonsulent på grundskoleområdet i Danmarks Evalueringsinstitut, Eva, Chantal Pohl Nielsen, vurderer, at kommunerne og skolerne har bedre chancer for at lykkes med at inkludere flere børn i almentilbuddet end tidligere. Det er dog afgørende, at der samlet set sker en styrkelse af blandt andet de specialpædagogiske kompetencer på almenområdet.

”Da inklusionsloven kom, tilbageførte man ganske enkelt elever fra specialområdet til almenområdet, alene fordi man havde en målsætning om, at 96 procent af eleverne skulle være i almenområdet. Mig bekendt er der ikke nogen kommuner, som har tænkt sig at gøre det på den måde denne gang. I stedet ser vi gradvis udfasning af specialklasserækker og fortsat udvikling af de mellemformer, der er kommet til i de senere år”, siger hun til magasinet Plenum.

Håndslag på tæt samarbejde 

Fællesskabende læringsmiljøer blev skudt i gang på fælles dag for alle 500 medarbejdere i kommunens skoler op til dette skoleår. 

”Det er afgørende for implementeringen, at vi får kommunalbestyrelsens beslutning ud til den enkelte medarbejder. Vi har netop evalueret kick of-dagen, og tilbagemeldingerne lyder over en kam, at medarbejderne kan se en vej. Det momentum skal vi bevare, men med respekt for, at vi skal afprøve forskellige muligheder”, siger Søren Buch. 

Han er i tæt dialog med lærerkredsen, BUPL og Skolelederforeningen om, hvordan de oplever fremdriften. 

”Som chef insisterer jeg på, at vi skal finde løsningerne i samarbejde. Det håndslag har vi givet hinanden”, siger Søren Buch. 

Selv om medarbejderne har taget godt imod ideen, er de samtidig usikre på, hvordan deres faglighed kan bidrage til øget inklusion. 

”De kan godt se, at fællesskabende læreringsmiljøer er det rigtige mindset, men de er usikre på, hvad det præcis er, vi skal. Derfor er vi i løbende dialog med skolerne. Det her arbejde går ikke over, så det kommer vi til at tale om i lang tid. Vi skal følge med i, hvad der er godt og skidt, og lærerkredsen og forummet for lærernes tillidsrepræsentanter skal være med til at se på, hvad kompetenceudviklingen af medarbejderne skal indeholde”. 

Det er ikke en spareøvelse

I dag segregerer skolerne i Faaborg-Midtfyn Kommune cirka syv procent af eleverne, men det er for tidligt at sige, hvor langt ned procenten kan komme. 

”Det har vi ikke sat et måltal for, men når vi ser på landsgennemsnittet, har vi et potentiale. Det er ikke en spareøvelse, men en gentænkning af praksis. Hvis vi lykkes med at segregere færre, vil almenområdet få tilført flere midler, for pengene bliver i skolevæsenet”, siger han.

Den sang blev også sunget, da inklusionsloven blev indført i 2012, men mange steder druknede intentionen i besparelser på skolevæsenet. Sådan ser det ikke ud i den fynske kommune, understreger Søren Buch. 

”Politikerne er i gang med budgettet for de kommende år, og den nuværende tildelingsmodel til skolerne fortsætter. Men det handler ikke kun om økonomi. Vi arbejder ud fra et menneskesyn om, at alle børn har brug for gode læringsfællesskaber”. 

Lærernes repræsentant tror på projektet

I Lærerkredsen Faaborg-Midtfyn, Kerteminde og Nyborg ser fællestillidsrepræsentant Vivian Edelborg positivt på ideen om fællesskabende læringsmiljøer. 

"Vi ved selvfølgelig ikke, om vi kommer i mål, men jeg vælger at tro på, at det bliver godt”, siger Vivian Edelborg fra Lærerkredsen for Faaborg-Midtfyn, Kerteminde og Nyborg.

”Vi må sande, at vi ikke lykkes inklusion i tilstrækkelig grad. Derfor skal vi forsøge at gøre noget andet, selvfølgelig med øjne på eleverne. Det er ikke nyt for os, at vi skal prøve at få flere elever hjem til distriktsskolerne, men nu ser vi på, hvilke tilbud skolerne allerede har, og de forsøger at indrette nye pædagogiske løsninger efter elevernes behov”, siger Vivian Edelborg.

 Hun tror på projektet, fordi der er dialog med forældre, skolebestyrelser og tillidsrepræsentanter, og fordi målet ikke er besparelser. 

”Skolerne kan beholde flere penge ved at segregere færre. Samtidig følger der penge med til kompetenceudvikling, og kommunen har et team for pædagogiske indsatser, som skal være med til at styrke teamsamarbejdet omkring eleverne”, siger hun. 

Forældre vil begynde at stille spørgsmål Søren Buch er indstillet på, at der vil være bump på vejen. 

”Vi har fået positive tilbagemeldinger fra skolebestyrelserne, men vi er ikke blinde for, at der på et tidspunkt vil forældre, som stiller spørgsmål til, om skolens tilbud er det bedste for deres barn med særlige behov. Samtidig vil andre forældre tænke: ’Uha, skal mit barns klasse nu se sådan ud’. Vi skal agere ud fra en ny inklusionsforståelse. Jeg siger ikke, at det er let eller hurtigt at gennemføre, men vi forsøger fokusere på det fællesskabende fremfor det individuelle”. 

Ingen planer om at skære på specialtilbud 

Hvad den nye struktur for specialundervisning kommer til at betyde for de centrale specialklasser på fire af kommunens almenskoler og for heldagsskolen i Korinth ved Faaborg, kan Søren Buch ikke sige. ”Vi planlægger ikke at skære ned på specialtilbuddene, for vi forsøger at tilbyde det, barnet har brug for. Men skulle vi på et tidspunkt stå med et mindre behov for heldagsskolen og de centrale specialklasser, er vi lykkedes med fællesskabende læringsmiljøer. Der vil så være kompetencer fra specialtilbuddene, som vi kan sætte i spil i almenskolen”.