width="500"height="100%">
Ministeriets egen status: Så få resultatmål er indfriet
Kun i matematiktesten i 3. klasse og læsetesten i 4. klasse er der fremgang at spore i den årlige statusredegørelse om folkeskolereformen. Hvad angår elevernes trivsel og brud på social arv, har ministeriet ikke kunnet påvise nogen fremgang.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Sådan ser ministeriets egen opgørelse ud, om ikke sort på hvidt, så i rødt og grønt. Med grønt er markeret de mål, som er indfriet i folkeskolereformens tredje år, men rødt de mål, der endnu ikke er nået:
Som tidligere beskrevet på folkeskolen.dk er der stort set ingen udsving fra år til år i elevernes testresultater, og målet om, at 80 procent af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test er endnu ikke nået. Ministeriet bemærker dog i forbindelse med opgørelsen, at følgeforskningen til reformen viser fremgang i oplevelsen af ro og orden i folkeskolen blandt både lærere, forældre og elever, og at elevernes oplevelse af ro og orden øges, når lærerne inddrager motion og bevægelse i undervisningen.
Status efter tre års reform: Trætte elever og ingen testfremgang
"Skolen skal i trygge omgivelser gøre den enkelte elev dygtigere. Det er folkeskolereformen ramme for. Derfor er det godt at se, at vi på flere områder ser fremgang. Eleverne viser gode resultater i nationale test, der er fremgang i oplevelsen af ro og orden i klasseværelset, og så begynder bevægelsen at spille den rolle for indlæringen, som vi håbede på. Det er positivt", siger undervisningsminister Merete Riisager i en kommentar til redegørelsen.
Folkeskolereformens ord om, at alle elever skal blive så dygtige, som de kan, er som bekendt operationaliseret i tre nationale mål. Ud over at 80 procent af eleverne skal være 'gode' i de nationale test, skal andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år, og folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Desuden skal elevernes trivsel øges.
Men i den nationale trivselsmåling er elevernes trivsel ikke øget. Andelen af dårlige testresultater er kun blevet mindre i matematik, 3. klasse, og børn af forædre med lavt uddannelsesniveau og børn af ikke-vestlig herkomst har gennemsnitligt de dårligste testresultater. Her er der heller ikke sket fremskridt i reformperioden.