Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Grimt sprog og nedladende kommentarer blev efterhånden for meget for det digitale forlag ConDidact, der har følt sig nødsaget til at lukke et forum, der på frilæsning.dk lægger op til, at eleverne frit debatterer.
»Det var vores ambition, at eleverne skulle bruge web 2.0-teknologien til at hjælpe og inspirere hinanden gennem for eksempel anmeldelser. De skulle ikke nøjes med at give bogen stjerner, fordi det er en pointe, at de skulle øve skriftlighed. Desværre har vi måttet notere os, at debatterne ikke læringsmæssigt bidrager, som vi havde forventet, og derfor har vi valgt at lukke et enkelt forum«, fortæller ConDidacts udviklingsdirektør og founder Kim Conrad Petersen. På frilæsning.dk og på forlagets andre portaler har eleverne stadig mulighed for at kommentere.
Kim Conrad Petersen understreger, at det langtfra er alle elever, der går over grænsen i kommentarspalterne, men hans redaktører ser latrinære, sexistiske, nedladende og racistiske udtalelser fra elever helt ned i 3. klasse. De er typisk henvendt til andre elever eller lærere, men indimellem også til forlagets medarbejdere.
»I pressen oplever vi i øjeblikket politikere og andre meningsdannere lukke deres sociale profiler ned på grund af chikane, og det begynder altså tidligt«, konstaterer Kim Conrad Petersen. Men mere end noget andet er han optaget af, hvordan problemet bliver løst.
Overvågning eller oplæring
Via det Uni-login, som eleverne skal bruge for at logge på læringsportalerne, ved Kim Conrad Petersen i princippet, hvem eleverne er. Et par gange har hans redaktører da også kontaktet skolelederen på den pågældende skole, så der kunne blive taget hånd om problemet med det samme, og eleverne kunne mærke, at det ikke er omkostningsfrit at skrive hvad som helst om andre på nettet. Men ConDidact har slet ikke resurser til at kontakte skolen i hvert eneste tilfælde.
»Spørgsmålet er også, hvornår det er ret og rimeligt at gøre. Jeg ved da fra mig selv, at nogle gange, så hov, så røg der lige noget ud. Det er svært at skulle bedømme, hvornår noget er for groft«, siger Kim Conrad Petersen. Han ser også en anden væsentlig grund til, at overvågning af elevernes gøren og laden på nettet ikke er en god idé.
»I det øjeblik vi går ind med en eller anden form for overvågning, så finder eleverne bare alternativer. På den minusliste, vi har opstillet, står for eksempel ordet 'fuck', men så skriver eleverne jo bare fuc* i stedet. Det med overvågningen duer simpelthen ikke«, siger han.
I stedet skal eleverne have en bedre oplæring i, hvad det vil sige at kommentere og give sin holdning til kende på nettet, mener Kim Conrad Petersen. »Det holder jo ikke, at en 4.-klasseelev har lavet noget, som han eller hun har lagt sjæl i, og så får en ordentlig nedsabling på det«.
Gyldendal gør det anderledes
På Gyldendals pendant til frilæsning.dk, læsløs.dk, er der ikke på samme måde lagt op til friere skriverier. På læsløs.dk løser eleverne opgaver i forlængelse af en færdiglæst bog, med henblik på at læreren ser og forholder sig til opgavebesvarelserne. Det er hverken muligt at anmelde eller debattere andres anmeldelser af en given bog.
»Det er en bevidst beslutning fra vores side at skabe et fagligt forum og ikke et kommunikationsforum«, siger direktør i Gyldendal Uddannelse Hanne Salomonsen. Hun er ikke desto mindre fuldstændig enig med Kim Conrad Petersen i, at elever såvel som voksne kunne trænge til at blive oplært i god debatskik på nettet.
Men ifølge Kim Conrad Petersen må forlagene også selv komme på banen i den sammenhæng. Kommentargenren på nettet må kunne tilegnes, på lige fod med at man lærer at beherske genrekravene til en dansk stil, en e-mail eller et læserbrev. Og både genrebevidsthed og digital dannelse kunne forlagene jo godt udvikle læremidler til, mener han. Ambitionen er dog ikke, at eleverne skal være overartige på nettet.
»Det er helt okay at skrive, at man ikke synes, noget er særlig godt eller ikke fungerer. Det behøver heller ikke at være diplomatisk formuleret, for som diplomat skal man få tingene til at glide. Det er man ikke forpligtet til her, men man skal tale ordentligt«, slår han fast.
Hjortdal vil ikke blande sig
Til februar udkommer ConDidact med aktiviteten »Vild med web« på alle sine portaler, hvor eleverne vil kunne arbejde med kildekritik og takt og tone på nettet. Men én indsats er ikke nok. Hvis det virkelig skal lykkes at opdrage eleverne til ordentlige debattører, også når de færdes uden for skolens sfærer, på Facebook eksempelvis, så kræver det noget mere. For eksempel at skoler, forlag og ministeriets styrelse for it og læring går sammen og får lagt en plan for en holdbar løsning, mener Kim Conrad Petersen.
I Undervisningsministeriets styrelse for it og læring er problemet med elevers dårlige opførsel på nettet ikke ukendt. Vicedirektør Jakob Harder kalder det en generel problemstilling og oplyser, at Styrelsen for It og Læring har sat en række tiltag om god adfærd på nettet i gang i Emu-regi. Det vil sige med folkene omkring styrelsens egen læringsportal, emu.dk. Jakob Harder vil nu undersøge, om ConDidacts konkrete problemstilling kan indgå i det arbejde.
I skolelederforeningen har formand Claus Hjortdal imidlertid ikke hørt om problemet før nu, og han kan ikke umiddelbart se, hvad skolelederne skulle gøre i en arbejdsgruppe. Han hæfter sig ved, at ConDidact selv har valgt at indlægge muligheden for frie skriverier i sit læremiddel.
»Når forlaget vælger et setup, hvor ordet er frit, så bliver man også nødt til at kunne kontrollere den fri leg. Jeg har ikke nogen muligheder for at gøre noget som helst ved den sag«, siger han.
Claus Hjortdal foreslår, at ConDidact hæver prisen på sine læremidler, så forlaget også får mulighed for at kontakte de skoler og lærere, hvor den dårlige opførsel finder sted. Han er enig i, at den digitale opdragelse er en af skolens opgaver.
Kim Conrad Petersen er med på, at ConDidact selv har valgt at indlægge muligheden for, at eleverne frit kan skrive i et forum. Men det er sket ud fra faglige krav formuleret i blandt andet tilskudskriterierne fra Styrelsen for It og Læring og i de nye Fælles Mål, argumenterer han.
»At det så ikke lykkes med sådan et forum, det er drønærgerligt«, siger han, men glæder sig over, at han trods alt ikke er den eneste, der ser et problem, der skal løses.