Der skal sættes rammer og skabes struktur, men eleverne skal selv være skabende, hvis kunst og håndværk for alvor skal give trivsel, viser forskningen.Foto: Bloom Institute
"Vi ønsker én ting, måler på en anden og hylder for en tredje - så det er ikke så underligt, at eleverne går i stykker"
Mennesker er skabende væsner, og vi dør, hvis vi ikke får lov til at udleve det, sige Julie Pi. Hun arbejder med lærere og elever i skabende processer og ser tydeligt, hvordan kreativitet får eleverne til at trives. Men eksamen og karakterer i valgfagene er gift for trivslen, siger hun.
”I det danske uddannelsessystem ønsker vi én ting for vores
børn og unge, vi måler på en anden, og vi hylder en tredje. Så er det ikke
underligt, at børnene bliver forvirrede og går i stykker”.
Annonce:
Ordene kommer fra Julie Pi, som arbejder med kreative
processer med lærere, pædagoger og børn i skoler og sfo’er.
Hun er ikke et øjeblik i tvivl om, at arbejde med kunst,
håndværk og kreativitet giver trivsel, og hun ser masser af lærere, som gerne
vil. Men hun oplever, at kunsten og kreativitet i sin skabende form har trange
kår i skolen i dag.
”Lærere, pædagoger og ledelse knokler for at opfylde de
målkrav, der er sat fra regeringen, mens børnene falder mere og mere fra
hinanden, lærernes hjerter bløder og forældrene skælder ud. For at gøre en
forskel for vores børn og unge er vi nødt til at gøre noget radikalt
anderledes end i dag”, siger hun.
Men hvad er det, vi skal gøre anderledes?
Annonce:
Vi skal give plads til, at eleverne kan være skabende selv i
stedet for konstant at bede dem lære en bestemt lektie og reproducere, hvad andre
har tænkt før dem.
”Mennesket er født som skabende væsner. Når vi lukker ned
for det, så dør vi, for så skal vi reelt ingenting. Hvis vi hele tiden beder eleverne
aflevere noget bestemt og give de rigtige svar, så bliver der aldrig plads til
dem selv, de får ikke lov at udvikle, hvem de er, og det går ud over deres
trivsel”, siger hun.
Feltet har brug for et fælles sprog
Julie Pi har udfoldet sine tanker om, hvordan man kunne
skabe et samfund og en skole, der giver plads til det kunstneriske og kreative
i bogen ’En generation af Skabere’, hvor hun viser hun eksempler på forløb, hun
har lavet med børn og voksne i skoler, SFO og i fritidsklubber.
Annonce:
I øjeblikket er
hun i gang med et et-årigt forløb på en skole i Hareskoven, hvor alt personale
bliver introduceret til hendes metoder til at arbejde i kreative processer med
eleverne, og hvor de løbende får sparring på, hvordan de implementerer det i
undervisningen i alle fag.
Det er en nødvendighed og en langt større mission, end at det er hyggeligt og dejligt at være kreativ
Julie Pi
Hun har udviklet en metode til design af kunstneriske
læringsforløb, som foregår i fire faser: Udforsk, skab, iværksæt og integrer.
For
trods intensiv læsning fandt hun ikke meget beskrevet om kreative processer
til skolebrug.
”Det var faktisk også mit ærinde med bogen at give et sprog
for feltet. Jeg hører fra lærere og pædagoger, at de har brug for et fundament
at stå på, når de skal fortælle forældre, politikere og skoleledelser, at det
ikke er for sjov, at eleverne skal arbejde med kunst og håndværk i skolen. Det er
en nødvendighed og en langt større mission end, at det er hyggeligt og dejligt
at være kreativ”.
Annonce:
Vores generation har blinde vinkler på det kreative
I forløbene med skolerne arbejder hun gerne med skabende kunstneriske
processer i alle fag, for det kan lige så godt foregå i matematik som i
billedkunst.
Men der er en tradition for at gøre det i de praktisk-musiske fag,
som gør det lettere for lærerne at gå til. Det betyder dog ikke, at det sker af
sig selv.
”Vi går galt i byen, hvis vi tror, at det er skabende at øve
teknik på ukulele. Jeg har stor tillid til lærernes egen viden og faglighed i
deres fag. Så det handler mere om at aktivere og sætte strøm til, for at de
ikke kommer til at lægge for meget fast for eleverne i mangel på tid eller for
at nå et bestemt mål eller en højere karakterer”.
Annonce:
Det kan fx være i en teaterforestilling, hvor hun har set lærere
skrive manuskriptet og komme med forslag til scenografi og nodehæfte, men hun anbefaler, at lærerne i stedet giver værktøjer til at sætte eleverne i gang med at skabe det
hele selv inden for en ramme.
Nogle vil mene, at hun foreslår gå tilbage til ’60-ernes
reformpædagogik, men Julie Pi ser det som en blanding af 60’erne og de
efterfølgende års fokus på effektivitet.
Det er rigtigt skidt at blande karakterer og prøver ind i den skabende proces, for man slår kreativiteten ihjel, hvis man måler og sammenligner. Hvis vi hele tiden peger på, hvor de skal hen for at få en høj karakter, kan det ikke betale sig for dem at give udtryk for sig selv. Så går de bare derhen, hvor vi har peget.
Julie Pi
”Hvis skabende processer er alt for åbne og uden rammer, bliver det meget svært. Vi skal tage det bedste fra begge perioder, For
skabende processer kræver faktisk meget struktur. Den er bare usynlig for
eleverne og båret af den rammesætning, vi som voksne skaber”.
Hun mener godt, det kan lade sig gøre for lærerne at eksperimentere inden for de nuværende rammer, selvom rammerne er uhensigtsmæssige.
”Den her proces kræver, at man er åben og klar til at gå nye veje, og så vil det være en en god ide med nye værktøjer. Den voksne
generation har mange blinde vinkler, fordi vi selv kommer fra en opdragelse,
der er reproducerende. Det er en af de største opgaver. Vi har brug for et sprog
og et fællesskab, hvor vi arbejder med at bruge kunsten til at forene vores
ydre og indre”.
Flere rapporter peger på trivselsfordele
Julie Pi har i sit arbejde læst sig igennem et antal
rapporter, som peger på, at kunst giver trivsel.
For eksempel det store projekt i Finland
’100 minutters kunst til alle’, hvor man har givet alle - ung som gammel - adgang
til 100 minutters kunst om ugen, og det har skabt meget trivsel.
Hun nævner også et stort toårigt projekt i Kulturministeriet, som i 2023 mundede ud i rapporten 'Grib Engagementet'
”Kulturministeriet satte gang i projektet med udgangspunkt i FN’s børnekonvention, der siger, at alle børn har ret til kunst og kultur, og fra begyndelsen havde de fokus på at sikre adgang og deltagelse i kunst og kultur for børn og unge. Men halvvejs i projektet tog de trivslen med som det tredje fokusområde, simpelthen fordi de kunne se, at børnene fik højere trivsel, når de arbejdede med kunst”.
Lige nu samarbejder Julie Pi med Niller Wischmann og Ringkøbing-Skjern Kommune, som gennem fire år har arbejdet på en stor indsats, hvor de tænker sundhedsfremme og kultur sammen og arbejder på et tættere samarbejde mellem kulturskoler og folkeskoler.
Til projektets afsluttende rapport har Julie Pi været med til at
interviewe en lang række folkeskolelærere. De peger på, at det er fint med de praktisk-musiske
valgfag, men at det ikke giver mening med karakterer og afgangsprøve, fordi det
er er umuligt at lære eleverne skabende processer og samtidig skulle bedømme
dem for det.
”Det er rigtigt skidt at blande karakterer og prøver ind i
den skabende proces, for man slår kreativiteten ihjel, hvis man måler og
sammenligner. Hvis vi hele tiden peger på, hvor de skal hen for at få en høj
karakter, kan det ikke betale sig for dem at give udtryk for sig selv. Så går
de bare derhen, hvor vi har peget”.
Det handler ikke om at være den bedste
Julie Pi har en baggrund som konservatorieuddannet, klassisk blokfløjtenist. Så hun har altid følt på egen krop, hvad kunst kan, men også, at det ikke er enhver form for kontakt med kunst, der giver trivsel.
”Da jeg var professionel musiker, undrede jeg mig tit over, at folk var sikre på, at jeg måtte være gladere for mit job, end de var for deres. For det er jo pissehårdt at være musiker. Jeg har øvet skalaer i timevis ad gangen, og det er ikke det, jeg taler om, når jeg siger, at der skal være mere plads til kunst i skolen. Det handler netop ikke om at blive den bedste, men om at få lov til at udtrykke sig”.
Og så er vi tilbage ved hendes indledende udtalelse om, at vi ønsker én
ting, måler på en anden og hylder børnene for en tredje.
”Vi ønsker, at børnene skal trives i en bæredygtig verden,
men vi måler dem på, om de kan reproducere viden på samme måde uanset deres
forskelligheder, og så hylder vi dem for at være de bedste og have talent”.
Når hun underviser lærere og pædagoger, siger hun altid til
dem, at de skaber fremtiden.
”Så vi er nødt til at tale om, hvad det er for en fremtid,
vi gerne vil skabe. Er det en fremtid, som skal se ud som skolens tusindvis af
mål, hvor alle har lært det samme? Eller er det en fremtid, hvor børnene er
klar til at være innovative og skabende og bidrage med alt det, de har i sig
hver især”.