Debat
Prøver ender med at blive omdrejningspunkt for al undervisning, mener elev Birk Jønch-Clausen.
Illustration: Folkeskolen
Elev: De uger, hvor vi undersøgte et selvvalgt emne, lærte jeg allermest i skolen
Kreativiteten forsvinder i udskolingen, hvor karakterer og prøver fylder alt for meget, mener skoleelev Birk Jønch-Clausen
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I en iltfattig hal sidder jeg sammen med alle de andre elever fra 8. -
9. klasse. Vi er i gang med en terminsprøve i skriftlig dansk. En prøve, vi har
brugt de seneste to uger på at forberede. En øveprøve til den altafgørende
eksamen i slutningen af skoleåret. Dagen, hvor vores skæbner bliver bestemt ud
fra et tal.
Prøver fylder en del i folkeskolen, især i udskolingen. 9. klasse
handler næsten udelukkende om prøverne. Prøver ender med at blive
omdrejningspunktet for al undervisning, men når nu prøverne er der, er det da
godt, at vi er forberedt på dem. Stod det til mig, skulle enhver form for prøve
afskaffes fra folkeskolen.
Vi mister kreativiteten
Børne- og Undervisningsministeriet har faktisk konkrete paragraffer, der
beskriver formålet med folkeskolen. De beskriver blandt andet, at elever skal
udvikle evnen til selvstændighed, fordybelse og fantasi, som gør dem i stand
til at tage stilling og handle. Der skal skabes en lyst til at lære mere, når
de skal videre i uddannelsessystemet. På papir lyder det jo meget godt. I de
yngre klasser lærer man praktiske værktøjer gennem leg, bevægelse og
kreativitet. Det er en sjov måde at gå i skole, og man bliver på flere måder et
større menneske.
Men i udskolingen mister vi den form for kreativitet og glæde ved at gå
i skole. Nu er al undervisningen rettet mod prøven. Vi gennemgår mange gange,
hvordan prøven foregår. Alt, vi lærer, står på pensum, da det er det, vi vil
blive testet i. Som om det endelige mål for hele vores skolegang handler om
prøven - at få den højeste karakter. Det sætter stort pres på mange elever.
Hvis deres tal ikke er højt nok, så er de jo ikke gode nok.
Men hvorfor er prøver overhovedet så vigtige, at de skal være
altopslugende for vores undervisning?
I sidste ende handler prøven jo om, om man kan gå videre til en
ungdomsuddannelse. Disse uddannelser kræver en masse selvstændighed, som vi
ikke får udviklet i folkeskolen. Selvfølgelig kræver en gymnasial uddannelse et
vist fagligt niveau, men skal ens faglige niveau virkelig bedømmes ud fra et
tal? Tallet fortæller ikke noget om den selvstændighed, der kræves på en
ungdomsuddannelse.
Den selvstændighed kunne opnås ved flere tværfaglige opgaver, f.eks. med
udgangspunkt i virkelige problemstillinger, hvor eleverne kan samarbejde og
forme opgaven, så den passer bedst til den måde, de lærer på. De skaber deres
egne løsninger ud fra deres viden. Vi har allerede den slags projektbaseret
læring på vores skole. De uger, hvor vi undersøgte et
selvvalgt og relevant emne, var de uger, jeg lærte mest i folkeskolen.
Afskaffelse af prøver og
karakterer
I stedet for at tal skal bedømme, om man er klar til at gå videre til en
ungdomsuddannelse, bør lærerne bruge deres faglighed til at vurdere det. Det
åbner op for muligheder for undervisning, der passer bedre til formålet med
folkeskolen, og generelt er mere relevant for samfundet vi lever i.
Samtidig fjerner det det berygtede karakterpres og giver mere fokus på
hvad der egentlig betyder noget.
Nogle gange kan lærere have brug for at vurdere enkelte elevers faglige
niveau. Derfor skal alle tests ikke afskaffes, men prøver skal aldrig være det
endelige omdrejningspunkt for undervisningen.
Karakterer strider imod
folkeskolens formål
Jeg mener, at karakterer og prøver strider imod hele formålet med
folkeskolen. Samtidig præger det stort set hele undervisningen. Det betyder
slaviske gennemgange af kedelige og formålsløse opgaver. Lysten til at lære
forsvinder og skolen bliver en uundgåelig pligt, som skaber skoletrætte unge.
Folkeskolens potentiale for netop at skabe disse fantasifulde og
selvstændige unge bliver spildt, fordi prøven åbenbart var vigtigere.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk