Explainer

Fysisk guidning: Får læreren lov til at tage fat i eleven?

Undervisningsministeren overvejer, om lærere i folkeskolen skal have lov til at anvende såkaldt fysisk guidning.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvorfor skal lærere have lov til fysisk guidning?

Når det handler om fysisk indgriben over for elever, er de gældende regler om magtanvendelse for uklare. Det er der bred enighed om i skoleverdenen. For de nuværende regler dækker ikke alle de situationer, hvor lærere kan finde det nødvendigt at gribe ind fysisk for at stoppe for eksempel udadreagerende adfærd. Derfor kan lærere komme i klemme og i værste fald miste deres job, viser erfaringerne fra Danmarks Lærerforening. Derfor bad foreningen i foråret juraprofessor emeritus Jørn Vestergaard om at komme med forslag til, hvordan lærernes retssikkerhed kan forbedres. Han pegede på voksenansvarsloven og begrebet "fysisk guidning". Et redskab, som Danmarks Lærerforening nu ønsker, at politikerne indfører på grundskoleområdet.

Hvad er fysisk guidning?

I voksenansvarsloven, som gælder for plejefamilier og personale på anbringelsessteder, er fysisk guidning defineret som en fysisk kontakt, som barnet eller den unge ikke modsætter sig. Fysisk guidning kan for eksempel være, at den voksne lægger en hånd på barnets skulder og uden modstand fører barnet et andet sted hen. Samtidig ligger der også i den fysiske guidning, at barnet eller den unge kortvarigt kan fastholdes. Hvad der anses som kortvarigt, skal dog vurderes individuelt og ud fra de konkrete omstændigheder. Lige så snart barnet gør fysisk modstand mod guidningen, skal den fysiske kontakt straks ophøre, ellers betragtes det som magtanvendelse. Fysisk guidning vil gøre det muligt for lærere at guide elever i forskellige situationer, uden at det skal registreres som magtanvendelse.

Hvordan påvirker de uklare regler hverdagen i skolen?

Mange lærere undgår i dag helt fysisk berøring, når de skal skabe ro i klassen, fordi de er bange for at blive beskyldt for at gå over elevernes grænser eller for at anvende magt. En undersøgelse blandt 11.800 medlemmer af Danmarks Lærerforening viser, at knap hver tredje lærer ikke tør lægge en rolig hånd på skulderen af en elev for at fange vedkommendes opmærksomhed, for at hjælpe eleven i retning af sin plads eller fysisk gribe ind for at stoppe en konflikt mellem elever.

Hvad er fremtidsudsigterne?

Undervisningsministeriet kigger for øjeblikket på reglerne for magtanvendelse i skolen, og minister Mattias Tesfaye (S) kom i sidste måned med en udmelding om, at han er parat til at revidere ordensbekendtgørelsen. For øjeblikket er ministeriet i gang med at vurdere DLF's og professor Jørn Vestergaards forslag. Der er dog ingen grund til at tro, at regler om fysisk guidning er lige om hjørnet – det kræver nemlig en lovændring, og den proces "kan godt have lange udsigter", siger juridisk chef og advokat i Lærerforeningen Camilla Bengtson.