”Når du kigger på
andres undersøgelser, så får du jo også sådan inspiration til, når du skal
lave noget, eller sådan. Så kan det være, du selv bliver klogere på noget,
som du måske ikke selv vidste”, fortalte en elev i et interview.
Elevers læring sker ikke kun som en individuel tilegnelse af viden, men også
i høj grad som en social proces sammen med andre. Derfor har sproget stor
betydning for læring – også i matematik, skriver Mia Crone Markvart Svenstrup
og Dinoji Sivarjan i deres professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i
Aalborg, UCN.
Sprog er da også et gennemgående tema i faghæftet for matematik,
men alligevel er der en tendens til, at undervisningen bærer præg af
lærerstyring og monolog og ikke har fokus på matematiske samtaler og udveksling
af tanker.
Forskning viser,
”hvordan kvaliteten af interaktioner i undervisningen generelt set er lav. Det
betyder, at den samtale som finder sted, er præget af evaluerende feedback frem
for kvalitetsfeedback, der fremmer elevernes tænkning, refleksion og dybere
forståelse”, skriver de.
I projektet tager de
derfor udgangspunkt i denne problematik.
”Hvorledes kan anvendelse
af peerfeedback i matematikundervisningen i udskolingen fremme elevernes
mundtlige samtaler om matematik, samt hvilke aspekter i undervisningen kan have
ind- flydelse på effektfuldheden heraf”, spørger de i problemformuleringen.
Peerfeedback
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Peerfeedback
er en betegnelse for aktiviteter, ”der giver elever mulighed for at lære at
modtage og give konstruktiv feedback.
Essentielt er her, hvordan eleverne i
denne proces må udvikle netop disse færdigheder, da dette kan blive genstand
for nye refleksionsprocesser”, skriver Mia Svenstrup og Dinoji Sivarjan.
Det er
kendetegnende for denne form for feedback, at man ”giver og modtager feedback
fra en ligeværdig partner”, og dermed er det vigtigt for processen, at både
den, der giver feedback og modtageren har nogenlunde samme forudsætninger.
Tanken
er, at eleverne lærer af hinanden, blandt andet ved at udnytte hinandens
kompetencer, og man kan derfor sige, at peerfeedback er en meget elevstyret
proces, fordi eleverne selv tager stilling og observerer aktivt.
Dinoji
Sivarjan og Mia Svenstrup refererer blandt andet til forskning, der har
undersøgt effekten af metoden og viser, ”at både det at modtage, men specielt
at give feedback har en positiv effekt på studerendes læring, samt deres
motivation og selvregulering”.
Femdobling af samtale
Undersøgelsen
består af interview og videoobservation i en seks ugers periode med en 7.
klasse, hvor Dinoja Sivarajan og Mia Svenstrup samarbejdede med klassens
matematiklærer om at arbejde med peerfeedback.
”Undersøgelsen
blev indledt med et oplæg fra læreren vedrørende peerfeedback og begrundelser
herfor, hvad god peerfeedback er, samt hvordan respekten for hinanden er vigtig
i peerfeedback. I løbet af de seks uger blev der udført seks feedbacksessioner
- tre korte og tre lange”.
Den feedback, eleverne skulle give til hinanden,
bestod blandt andet i udarbejdelse af feedback i arbejdsgruppen til peergruppen
ved hjælp af udarbejdede spørgsmål og skema, mundtlig og skriftlig
præsentation af feedback til peergruppe samt en ”forbedringsdel”, hvor eleverne
fik mulighed for at forbedre deres opgave ud fra den feedback, som de modtog.
Analyse
af samtaleintensiteten i klasserummet i henholdsvis den første og den sidste
time i forløbet viste, at mængden af samtale var cirka femdoblet, og eleverne
gav udtryk for positive oplevelser.
“Jeg
synes det virker godt. Altså, jeg kan godt lide det der med, at der kommer
noget feedback på ens ting, man har lavet, og så at man ligesom også kan
bruge det til noget”, fortalte en elev.
En anden supplerede: “Det, synes jeg,
er meget sjovt at prøve, og det gav lidt et indblik i, hvad man skulle gøre
bedre”.
Læringspartnere – og
kammerater!
Selvom
arbejdet med peerfeedback med eleverne havde positiv indflydelse på deres
mundtlige deltagelse og læring, viste interview med eleverne også, at det kan være
vanskeligt.
“Altså
man ved jo aldrig sådan. De kan jo godt blive kede af det over det og sådan
lidt frustrerede”, fortalte en pige om det at skulle give feedback. En anden
elev fortalte om giverne: “…Enten så er
de for søde, eller så er de sådan hårde-hårde”.
Dinoji
Sivarjan og Mia Svenstrups observationer viste, at eleverne i nogle af
feedbacksituationerne var grove i deres sprog over for hinanden. De konkluderer
derfor, at det er af stor betydning, at man arbejder bevidst med elevernes
relationer og evne til samarbejde, når man vil inddrage peerfeedback. Eleverne
skal lære at veksle mellem at være læringspartnere og kammerater.
”Med andre
ord må eleverne lære at befinde sig mellem dette felt, så de kan arbejde
sammen og være kritiske uden, at det går ud over deres relation som
kammerater. Det kan være en udfordrende proces, da det kan være krævende for
eleverne at skulle differentiere mellem det at være venner og læringspartner
på samme tid. For at hjælpe eleverne med at håndtere det, kan der arbejdes
med deres tolerancetærskel samt styrke deres relationer generelt”.
Kompleks
undervisningsaktivitet
Dinoji Sivarajan og Mia Crone Markvart Svenstrup
konkluderer, at selvom eleverne oplevede peerfeedback som læringsfremmende, og
forløbet gav mere mundtlighed i matematikundervisningen, så har mange aspekter
indflydelse på kvaliteten af elevernes feedback.
Læreren skal arbejde bevidst
med disse aspekter som ud over elevernes relationer omfatter evne til
samarbejde og ”stilladsering af klasserummet” i form af tydeliggørelse af, hvad
det helt præcist er, elevernes roller og opgave er.
I projektet fremlægger de en
række handletiltag, der kan støtte læreren i, hvordan man kan tage højde for
disse udfordringer ved peerfeedback.