Dysleksi
bliver i daglig tale omtalt som ordblindhed. Ordet ordblind kan dog være
misledende, skriver Mette Waldhauer og Janni Jørgensen i deres
professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i Esbjerg ved UC Syd.
Dysleksi
er en funktionsnedsættelse og ikke en manglende funktion, og ”det er væsentligt
at påpege, at dysleksi ikke er vanskeligheder ved at læse og skrive, men at
det er vanskeligheder ved at lære at læse og skrive. Dysleksi er hermed
en indlæringsvanskelighed”, skriver de.
Janni Jørgensen og Mette Waldhauer har
undret sig over resultater fra afgangsprøven i 9. klasse, der viser, at elever
med dysleksi har et lavere karaktergennemsnit end de øvrige elever i alle fag –
trods det, at de burde kunne deltage på lige fod, når de benytter deres læse-
og skriveteknologier (LST) aktivt og selvstændigt.
Læsning er ofte
en skjult faktor i matematik, og deres hypotese forud for projektet var, at elever
med dysleksi ikke udnytter deres læse- og skriveteknologier optimalt, ”da faget
ikke ses som et sprog- eller teksttungt fag”.
I projektet undersøger de
lærerens og læremidlers rolle i forhold til, hvordan man kan støtte eleverne i
matematik.
”Hvordan
stilladserer undervisere og undervisningsmaterialet (Matematrix 8),
dysleksielever i 8. klasses brug af læse- og skriveteknologier i
matematikundervisning”, spørger de i problemformuleringen.
Multimodalitet
komplicerer
Mette Waldhauer
og Janni Jørgensen skriver, at det er særligt vigtigt at støtte brugen af LST i
matematik, da læremidlerne som oftest indeholder multimodale tekster.
I matematik
kan det multimodale fremstå som grafer, tabeller, billeder, matematiske
symboler og tekst, og de komplicerer læsningen yderligere for elever med dysleksi.
”Forskning viser, at dyslektikere ikke anvender de forskellige modaliteter som
teksterne indeholder, da de ikke kan skabe en kobling mellem de mange
modaliteter og selve fagteksten. Dette ses gennem et eye-tracking forsøg, som
viser at svage læsere har svært ved at navigere optimalt i de multimodale
tekster”.
I
undersøgelsen observerede Janni Jørgensen og Mette Waldhauer, hvordan tre
dysleksielevers løste en opgave, hvor den ene elev rådede de to andre til at
springe indledende tekst og illustrationer til opgaven over og gå direkte til
selve opgaven. Det illustrerer netop, at det er svært for dyslektikere at se
sammenhængene i de multimodale tekster, skriver de.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Analysen
af materialet Matematrix 8 viste, at viden bliver præsenteret som både tekst,
tegninger, figurer, symboler og regnestykker.
”Teksten kan forekomme i og
udenfor tekstbokse, i forskellige farver og tykkelser, og de forskellige
modaliteter er placeret tilfældigt på siden. Der er her ikke en stringent
sammenhæng i, hvor modaliteterne fremkommer på siden, og de virker på nogle af
siderne kastet tilfældigt ind. Som en yderligere modalitet ligger der på nogle
sider links til videoer, der viser og fortæller noget af indholdet”.
De mange
modaliteter i Matematrix 8 er lavet for at understøtte eleverne gennem
opgaverne og skal give nogle hints til selve opgaveforståelsen, men det er
ikke en fordel for elever med dysleksi, ”da forskning viser, at de slet ikke
anvender dem”, konkluderer Janni Jørgensen og Mette Waldhauer.
Ikke nok at ”minde om”
Sammen
med det multimodale er der også en stor tekstmængde i matematik, og faglig
læsning er kommet mere i fokus i matematik de seneste år. For at inddrage den
faglige tekst i matematikundervisningen, bør læreren bruge tid på faglig læsning
i matematik, for at sikre at eleverne kan deltage i undervisningen, skriver de.
”I
udskolingen forsvinder arbejdsbogen med den rene matematik, og eleverne skal
her arbejde ud fra grundbogen, som indeholder mere tekst end den vante
arbejdsbog. Dette stiller krav til matematiklæreren i en sådan form at også
matematiklæreren bliver en sproglærer”.
Det skærper behovet for, at læreren kan
støtte elever i at bruge deres LST-værktøjer, men Mette Skriver og Janni Krogh
oplevede, at der var meget stor forskel på, hvor meget de tre elever, de
observerede og interviewede, benyttede deres LST.
En af
eleverne beskrev, hvordan hun ikke oplevede læsning som en vigtig del af
matematik: ”Ikke så meget. Mest i dansk eller de fag, hvor der er lange
tekster, vi skal læse eller skrive”.
I et
interview med matematiklæreren gav han udtryk for, at han ”blot minder eleverne
om at de skal bruge deres LST”, men at han ikke tvinger dem til at bruge det.
Men
læreren skal i højere grad tage ansvar for, at eleverne bruger deres værktøjer
og øge bevidstheden om læsning i matematik, understreger Mette Waldhauer og Janni
Jørgensen og refererer til data fra Egmont Rapporten fra 2018, som viser, at
”kun 45 procent af dysleksielever mener, at deres lærere er gode til at hjælpe
dem med deres LST”.
Over halvdelen af eleverne oplever dermed ikke at få nok
støtte.
Inddrag gode rollemodeller
For at give eleverne
bedre muligheder for mestring af værktøjerne, foreslår Janni Krogh Jørgensen og
Mette Skriver Waldhauer blandt andet, at læreren påtager sig at være rollemodel
ved blandt andet at anvende modellering for eleverne i at anvende LST-værktøjerne.
Herudover peger de på, at dysleksielever kan få gode erfaringer og bedre
mestring, hvis man inddrager elever med dysleksi, der er gode til at anvende
værktøjerne og på den måde kan videregive erfaringer og strategier.
Desuden
beskriver de, at det er væsentligt, at eleverne oplever at få de samme opgaver
og krav som resten af klassen, eksempelvis den samme tekstmængde i relation til
opgaverne. ”At give eleverne andre opgaver, der ikke kræver LST, er en
bjørnetjeneste for eleverne”.