Lærerprofession.dk
Elever med lav matematisk faglighed, forskellige baggrunde og diagnoser kan sagtens arbejde med undersøgende matematik, skriver Daniel Leisten og Thomas Vejbæk.
Foto: Privat.
Bachelorer: Brug undersøgende matematik til elever med særlige behov
Undersøgende matematik er et oplagt didaktisk værktøj for lærere, der arbejder med elever med særlige behov, skriver Daniel Leisten og Thomas Vejbæk.
”Det bør dog understreges, at matematisk indholdsviden er afgørende
for undersøgende arbejde, og at fraværet af denne viden kan blokere for
mulighederne i det undersøgende arbejde”.
Sådan lød det i slutrapporten fra storskala-forskningsprojektet ”Bedre kvalitet
i dansk og matematik”, KiDM, med fokus på en undersøgelsesorienteret tilgang i
undervisning i dansk og matematik. Netop dét citat har inspireret Daniel
Leisten og Thomas Bloch Vejbæk til deres bachelorprojekt fra læreruddannelsen
på Københavns Professionshøjskole.
Citatet fra KiDM strider så meget imod deres forståelse af, hvilke muligheder
elever med særlige behov har, og hvad den inkluderende skole står for. Derfor
satte de to sig for at bevise, at elever med særlige behov, og dermed manglende
matematisk indholdsviden, sagtens kan arbejde med undersøgende matematik.
Deres uenighed med citatet, deres interesse for undersøgende
matematikundervisning samt deres nysgerrighed for elever med særlige behovs
muligheder i folkeskolen førte til følgende problemformulering:
”Hvad kan der ske, når elever med særlige behov arbejder undersøgende i
matematik? Hvad kan der ske, når de arbejder med en henholdsvis lærer bestemt,
demokratisk bestemt og elev bestemt undersøgelse”.
Det teoretiske ståsted
I projektet tager de udgangspunkt i KiDM-projektet og henviser blandt andet til
Morten Blomhøjs praksis for undersøgende matematikundervisning. I forhold til
motivation tager de udgangspunkt i Edward L. Deci og Richard M. Ryans
selvbestemmelsesteori.
Den amerikanske filosof John Dewey skrev for mange år siden om en undersøgende
tilgang som grundlæggende for elevers læring, og Morten Blomhøj omsætter og
udfolder Deweys pædagogiske principper for at kunne udvikle en konkret praksis,
skriver Daniel Leisten og Thomas Vejbæk.
Tre frihedsgrader
Deres empiri er et undervisningsforløb i en 8. årgangs ungegruppe for elever
med særlige behov på en folkeskole i København. Klassen havde 11 elever med
stor spredning i deres faglige niveau, og klassen var vant til en tydelig plan
for dagen og trivedes bedst, når undervisningen fulgte den samme vanlige
struktur.
Op til selve forløbet havde klassen arbejdet med undersøgende matematik,
så eleverne ikke ville opleve den undersøgende tilgang som en omvæltning. I
selve casestudiet havde klassen tre undervisningsgange planlagt ud fra
forskellige frihedsgrader. Den første var lærerbestemt, hvor eleverne skulle
undersøge, hvor lang tid det tager at tælle til en million. Den anden var
demokratisk bestemt, og her skulle eleverne stemme om et emne, som klassen
skulle undersøge. Her blev eleverne enige om at undersøge, hvor mange stole der
er på skolen.
Den tredje undervisningsgang var elevbestemt. Eleverne arbejdede i fire grupper
og undersøgte henholdsvis: ”Hvad koster lejrturen?”, ”Hvor meget kunne man have
tjent på bitcoin?”, ”Hvor mange mennesker bor i mit boligområde?” og ”Hvad
koster en elev for skolen?”.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Stor forskel i deltagelse
Daniel Leisten og Thomas Vejbæk fandt frem til, at elever med lav matematisk
faglighed og meget forskellige fagligheder, baggrunde og diagnoser sagtens kan
arbejde med undersøgende matematik. Spørgsmålet er ikke, om elever med særlige
behov skal inkluderes i undersøgende matematik, men hvordan man støtter dem
bedst i arbejdet med dette, skriver de.
Deres analyse viser dog stor forskel på elevdeltagelsen i de tre forskellige
former for styring af undervisningen, og deltagelsen var klart højest i den
demokratisk bestemte undersøgelse.
Frihedsgraden har en tydelig påvirkning af elevernes deltagelse, skriver de:
”En meget lærerbestemt undersøgelse giver ikke
eleverne ejerskab eller medbestemmelse i undersøgelsen, mens en komplet
elevbestemt undersøgelse bliver uoverskuelig for elever, som er vant til en
formidlende struktureret lærerbestemt undervisning”.
”Ud fra vores projekt kan vi ikke konkludere noget generelt for hele
folkeskolen. Vi kan dog konkludere, at elever med særlige behov kan arbejde med
undersøgende matematik, og at de gennem dette kan udvikle og forbedre
hverdagsnære kompetencer, som ikke er lige så let tilgængelige i den
formidlende undervisning. Når man som lærer beskæftiger sig med elever med
særlige behov, er det oplagt at anvende undersøgende matematik som et didaktisk
værktøj til at arbejde med forskellige matematiske kompetencer og fremme den
enkelte elevs alsidige udvikling”, skriver Daniel Leisten og Thomas Bloch
Vejbæk.
I deres perspektivering efterlyser de en større undersøgelse på skoler over
hele landet og en undersøgelse i både almene klasser og specialklasser for at
kunne sammenligne de forskellige elevers udbytte af undersøgende undervisning.