Lærerprofession.dk
Scenarierne i 'instrumentel orkestrering' er gode at have for øje, når man som lærer vil sætte elevernes instrumentelle genese i spil, skriver Andreas Larsen og Kresten Gleerup.
Foto: Privat.
Bachelorer: Vi skal blive bedre til at bruge de digitale værktøjer i matematik
Der mangler let tilgængelige didaktiske veje til brugen af GeoGebra, mener Andreas Larsen og Kresten Gleerup.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) mener, at
undervisningen som hovedregel bør være uden skærme. Den skal kun være digital, når
læreren kan begrunde det, siger han.
Men hvordan stemmer det overens med de nationale Fælles Mål og det 21.
århundredres kompetencer og med, at mere end 25 procent af fagets mål handler om
brugen af it-redskaber, spørger Andreas Hilmer Larsen og Kresten Gleerup i
deres professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen på Københavns
Professionshøjskole, Campus Frederiksberg.
De vurderer, at det fortsat er vigtigt at bruge digitale værktøjer i
matematikundervisningen, men at eleverne oftest ikke får det fulde ud af programmerne,
da lærerne ikke har den fornødne viden om, hvordan man bedst bruger de
forskellige værktøjer.
Som kommende matematiklærere ser de frem mod dilemmaer mellem brugen af papir
og blyant og digitale værktøjer. De har derfor valgt at undersøge potentialerne
ved brugen af GeoGebra i matematikundervisningen, så de kan argumentere for
deres egen brug af programmet.
”Hvordan kan vi orkestrere brugen af GeoGebra i 6. klasse for at udnytte
programmets læringspotentialer”, spørger Andreas Larsen og Kresten Gleerup i
deres problemformulering.
Instrumentel orkestrering
Med projektet håber de, at ”læseren kan blive lige så bevidst og opmærksom på
den optimale udnyttelse af GeoGebra til at øge elevers matematiske forståelse
og ræsonnementer på en anden måde end de analoge alternativer,” skriver de.
De henviser til adjunkt i matematikuddannelse Ingi Heinesen Højsteds forskning,
der viser, at ”GeoGebra har et stort potentiale som it-værktøj til at forbedre
elevernes matematiske forståelse og specifikt deres ræsonnementskompetence”.
Trods dette har de selv oplevet, at mange lærere ikke udnytter programmets
potentialer optimalt.
Derfor har de med lektor Mikael Skånstrøms begreb om instrumentel
orkestrering orkestreret fire undervisningsgange i en 6. klasse. ”Instrumentel
orkestrering bygger på en opfattelse af, at digitale værktøjer ikke i sig selv
kan forbedre elevernes læring, men at det er deres effektive og kreative
anvendelse i undervisningen, der er afgørende”, skriver de.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Tilgangen kræver en bevidst indsats og en dyb forståelse hos læreren for såvel
matematikkens indhold og karakter som for digitale værktøjers potentiale og
begrænsninger, understreger de.
Undervisning over fire uger
De fire forløb var på hver to gange 45 minutter og var fordelt over fire uger.
I den første undervisning gav de en let introduktion til GeoGebra, så de kunne
teste elevernes kendskab til programmet. Her havde de kun en lav grad af
stilladsering og brugte udelukkende scenarie 3 inden for instrumentel
orkestrering – skærm/tavledemonstration. Hvor seks figurer blev skitseret
på tavlen med specifikke mål, som eleverne bagefter skulle genskabe.
”Vi oplevede, at eleverne havde store frustrationer over brugen af programmet,
hvilket kunne skyldes, at vi ikke havde lavet nogen form for teknisk
demonstration eller faglig demonstration”, skriver de.
I de tre efterfølgende undervisningsgange med forskellige opgaver i
GeoGebra inddrog de flere scenarier fra instrumentel orkestrering –
blandt andet faglig demonstration, teknisk demonstration og efterfølgende
elevbesvarelser til diskussion. I undervisningsgang nummer fire inddrog Andreas
Larsen og Kresten Gleerup flipped learning, hvor de optog videoen ”Konstruktion
af cirkler i GeoGebra”. Videoen blev lagt på YouTube, så eleverne kunne bruge
den til forberedelse derhjemme inden den sidste undervisningsgang.
”Ved at eleverne ser sådanne videoer hjemmefra før undervisningen, giver det
mere tid til at arbejde med stoffet, hvor læreren dermed har mere tid til at
stilladsere eleverne efter behov”, skriver de.
Ingen universel opskrift
På baggrund af deres empiri konkluderer Andreas Larsen og Kresten Gleerup, at
flere faktorer skal overvejes for at udnytte potentialerne ved GeoGebra.
Analysen viste, at eleverne havde svært ved at engagere sig og forstå
programmets formål uden en tilstrækkelig demonstration. Gennem forløbet fandt
eleverne sig dog mere til rette med programmet, og til sidst kunne de fleste se
formålet med det.
Samtidig anerkender de, at trods instrumentel orkestrering vil alle
elever i en klasse ikke altid kunne nås som ønsket på grund af elevernes
personligheder og historier.
”Scenarierne i instrumentel orkestrering er som udgangspunkt gode at
have for øje, når man som lærer vil sætte elevernes instrumentelle genese i
spil, hvilket vi ser som en fordel for at kunne benytte et programs
læringspotentialer”, vurderer de.
De understreger dog, at det er vigtigt, at lærere er villige til at gå
undersøgende og struktureret til planlægningen af scenarierne, da der ikke
findes en universel opskrift for brugen af dem.
”Vi skal over tid blive bedre til at være strukturerede omkring vores
stilladsering og undervisningsdifferentiering i forbindelse med orkestreringen
af GeoGebra for så vidt muligt at udligne elevernes forudsætningsgrundlag og
deltagelsesmuligheder”, konkluderer Andreas Hilmer Larsen og Kresten Gleerup.
Konklusionen leder dem til en ekstra pointe; at der mangler brugbare og let
tilgængelige didaktiske tilgange til undervisning med GeoGebra, der gør det
muligt at arbejde hensigtsmæssigt med de relevante fællesmål samt generel it-literacy.
I projektets perspektivering skriver de derfor, at det ville være interessant
at fortsætte deres projekt ved at sætte yderligere fokus på argumentationen og
didaktikken for programmet.
”Dog ville vi i en fortsat undersøgelse desuden gerne tilføje et mere kritisk
blik på brugen af digitale teknologier i undervisningen”, skriver de.