Ikke alle idrætslærere har endnu oplevet at stå i
en problemstilling med en transkønnet elev. Men alle lærere bør reflektere
over, ”hvordan de vil gribe situationen an i mødet med en transkønnet elev, da
fænomenet er stigende, og det derfor ikke er usandsynligt, at de vil komme til
at skulle håndtere en sådan situation”, skriver Cecilie Høi Jensen i sit
professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i Hjørring ved UCN.
Begrebet transkønnet kan have flere betegnelser
såsom transperson og/eller kønsinkongruens, men samstemmende er, at personen
oplever, at der er uoverensstemmelse mellem personens kønsopfattelse og det
køn, som vedkommende blev tildelt ved fødslen, skriver hun.
I Danmark er der
ikke meget forskning om transkønnede og idrætsundervisning, men international
forskning viser, at transkønnede har en lavere deltagelse i idræt;
særlig transkønnede unge mænd har den laveste deltagelse. Omvendt viser samme
forskning, ”at de elever, som var en del af LGBTQ+, og som deltog i idræt havde
øget trivsel og større tilhørsforhold på skolen”.
Cecilie Jensen mener derfor,
at skoler må tage ansvar for, at transkønnede føler sig som en del af
undervisningen og undersøger derfor i projektet, hvordan man kan støtte disse
elever.
”Hvordan kan man som idrætslærer, ved hjælp af
flere perspektiver, handle på problematikken med transkønnede elevers
inklusionsprocesser og samtidig støtte deres identitetsudvikling i
idrætsundervisningen”, spørger hun i problemformuleringen.
”Så fik jeg mit eget omklædningsrum”
Cecilie Jensen har interviewet to transkønnede,
hvoraf den ene stadig går i folkeskolen, men den anden er gået har forladt grundskolen. Særligt den
ene pegede på omklædningsfaciliteterne som et problem, som gav følelsen af ikke
at høre til.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
”Inden jeg egentlig sagde det, så var det rimeligt
mærkeligt at gå ind i pigernes omklædningsrum, for det var ikke der, jeg hørte
til. Men samtidig vil det være helt vildt forkert at gå ind i drengenes... Jeg
stod lidt i en bås for mig selv”.
Eleven fortsatte: ”Jeg talte med lærerne om det, og
så fik jeg mit eget omklædningsrum... En gang imellem er det svært”.
Elevens udtalelser viser, hvordan han føler sig
uden for fællesskabet ved hverken at høre til hos drengene eller pigerne. At
give eleven et omklædningsrum for sig selv kan være det oplagte valg i
situationen, men det er problematisk, skriver Cecilie Jensen. Hun refererer
sociolog og ekspert i køn, ligestilling og LGBTQ+ Morten Emmerik Wøldike, der
beskriver, at dét at få et omklædningsrum for sig selv kan have store sociale
konsekvenser:
”Omklædningsrummet er - udover at have en praktisk funktion -
også et socialt rum, hvor eleverne indgår i legeaftaler efter skole eller i
frikvarteret - især fordi idræt ofte ligger i ydertimerne”. Det betyder, at de
elever, der ikke er med i dette, ”kan blive afskåret fra et vigtigt socialt
rum, hvor relationer udfoldes. Det er et helt konkret hverdagsproblem, der kan
få trivselsmæssige konsekvenser for de elever, som det vedrører - og skolerne
typisk ikke ser”, skriver Cecilie Jensen.
Skal vi være køn hele tiden?
En anden udfordring, interviewene viste, er selve
organiseringen af undervisningen, hvor der ofte bliver delt op i dreng og
pigegrupper.
”Det var irriterende at være opdelt... Jeg har
været utilfreds med, at jeg blev sat i den kategori. Jeg tror måske, at jeg
havde et ønske om, at der ikke fandtes kategorier. Jeg synes måske bare, at vi
kunne være børn, der legede i stedet for at være køn hele tiden”, fortalte den
ene.
Den anden elev fortæller: ”Hvis vi laver et
boldspil og pigemål tæller dobbelt - eller pigerne mod drengene. Her har jeg
haft det svært ved at være en del af pigeflokken, for jeg kunne mærke, at jeg
ikke syntes, at jeg hørte til der. Jeg ved ikke, om jeg nødvendigvis på det
tidspunkt følte jeg hørte til i drengeflokken heller. Men jeg kunne ikke lide,
at vi skulle deles op... Det er oftest her i idræt, vi gør det”.
Cecilie Jensen
mener, at udtalelsen viser, at eleven ikke føler sig mødt på sit ”talent,
kognitive stil og læringsstil med optimalt tilpassede mestringsudfordringer, da
han ikke mener, at det er optimalt, at pigernes mål tæller dobbelt”. Citatet
kan tolkes som, ”at han har været god til idræt, og dermed følte, at hans
præstationer blev nedtrykt”, skriver hun.
Hvilke handlemuligheder har vi?
Cecilie Jensen har også gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt lærere,
hvor hun blandt andet har spurgt dem, om de foretager sig noget, som tilgodeser
elever, som ikke føler sig som sit biologiske køn”. Her svarede 83,3 procent”nej”,
og 16,7 procent svarede ”ja”. Hun bad også lærerne pege på handlemuligheder, og
her svarede en lærer blandt andet, at man i forhold til organiseringen må ”dele
op efter andre parametre - niveau, styrker, ønsker til øvelser osv. Man kunne
også blande tilfældigt og så lade eleverne vælge fx grupper selv, så de ikke
er begrænset af køn”.
Disse løsninger imødekommer, at transkønnede elever i
højere grad får mulighed for at udvikle ”deres kropslige kompetence, da de får
mulighed for at udviklet deres eget kropsbillede af at være det køn, som de
føler sig som”, mener Cecilie Høi Jensen.
Hun foreslår hun, at man lader sig inspirere af en skole i Svendborg, hvor problemerne
med omklædningen helt lavpraktisk er klaret ved at sætte et gardin op, så eleven stadig er en del af
det sociale fællesskab i omklædningsrummet.
Hun skriver, at der ikke er meget undervisningsmateriale, der giver idrætslæreren mulighed for at arbejde
med køn, men at et forløb kan findes i bogen ”LGBTQ+ i skolen”, ”hvor
formålet er at gøre eleverne bevidste om, hvordan kulturelle normer om køn og
seksualitet kan virke begrænsende for nogle mennesker, og at disse skabes og
fastholdes af os, og derfor er det også os, som kan være med til at ændre
dem”.