Da Freja Gravsen og Thea
Maria Skov var i praktik i engelsk, oplevede de, hvordan tre elever med
dysleksi i klassen havde udfordringer med at deltage aktivt i undervisningen på
grund af deres læse- og skrivevanskeligheder. De to lærerstuderende kunne ikke
hente hjælp hos klassens engelsklærer i forhold til, hvordan de bedre ville
kunne inddrage eleverne, og det motiverede dem til at undersøge emnet nærmere.
I deres professionsbachelorprojekt fra Københavns Professionshøjskole har de derfor
undersøgt de problemer og udfordringer med dysleksi, som elever og lærere
oplever – og hvordan man i højere grad kan inkludere eleverne i engelsk.
”Hvordan kan vi som kommende
lærere styrke og motivere sprogtilegnelsen for elever med dysleksi i
engelskundervisningen og samtidig sikre, at vi skaber en undervisning, der er
inkluderende og motiverende for netop disse elever”, spørger de i
problemformuleringen.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Det vigtige fællesskab
Freja Gravsen og Thea Maria
Skov har blandt andet interviewet tre elever med dysleksi, og en del af deres
analyse har fokus på ”social inklusion”. Her refererer de til pædagogisk
psykolog, ph.d. og kognitiv terapeut Rasmus Alenkær, som beskriver inklusion
som ”en dynamisk og vedvarende proces, hvor folkeskolen skal gøre det muligt
for elever, særligt elever med dysleksi eller andre vanskeligheder at opleve
både social- og faglig inklusion”. Alenkær mener, at folkeskolens opgave er at
sikre, at disse elever oplever følelsen af at være en del af et inkluderende
fællesskab, hvor alle er “... lige ‘rigtige’, ‘normale’ og ‘særlige’, og hvor
man som udgangspunkt kan deltage på lige fod med alle andre, uanset hvem man
er”, skriver Freja Gravsen og Thea Maria Skov.
En af eleverne fortæller i
interviewet, at hun har en oplevelse af manglende ligeværd i undervisningen:
”Jeg føler sådan lidt for
eksempel i engelsk, at den lærer, vi har, taler meget ned til de ordblinde...
Det er sådan, at læreren spørger højt i klassen, om der en elev, der kan
oversætte det til dansk, så de ordblinde forstår det, og så står læreren og
kigger meget på mig, fordi jeg er ordblind. Det, synes jeg, er meget
nedgørende. Det er ikke så rart, synes jeg“.
En anden elev peger på, at
hun har oplevet fordomme i forbindelse med sin dysleksi.
”Altså,
der er jo mange, der mener, at ordblindhed ikke er en ting, og at det bare er
en undskyldning for, at man ikke sådan rigtig gider. Der er nogen, hvor de
godt kan være sådan, at de ved ikke rigtig, hvad det er. Så bliver det sådan
bare lidt en fordom... Det bliver lidt som om, at de tror, man ikke gider. Men
man kan det faktisk bare ikke”, fortæller hun.
Freja Gravsen og Thea Maria
Skov konkluderer, at udtalelsen viser, at eleven oplever at have ”brug for
hjælp og en forståelse for, at hun muligvis ikke har evnen til at kunne deltage
i undervisningen på samme måde som elever uden dysleksi”.
Hjælper værktøjerne eleverne?
Læse- og skriveteknologiske
hjælpeværktøjer, også kaldet LST, er en måde at inkludere elever med dysleksi
fagligt. I et interview spurgte Thea Maria Skov og Freja Gravsen eleverne, om
de syntes, de kunne deltage på samme vilkår som de andre i klassen. En af dem
svarede:
“Ikke rigtigt nej, fordi jeg
skal bruge alle mulige specielle værktøjer og sådan noget på min computer. Så
jeg skal have mere hjælp end de andre, hvor de andre kan bare skrive derudaf,
og så er de færdige. Så altså jeg skal bruge lidt længere tid på det hele,
og læreren skal forklare det tydeligere til mig, hvad det går ud på”.
Thea Maria Skov og Freja
Gravsen mener, at det kan virke paradoksalt, at den måde og de værktøjer, der
skulle give elever med dysleksi mulighed
for fagligt at deltage i engelskundervisningen, altså LST, faktisk er netop det, eleven her udtrykker, der besværliggør
hendes arbejdsproces. Når eleven udtaler sig, som hun gør, ”kan det være et
udtryk for, at hun ikke føler sig fagligt inkluderet, fordi hendes præmis for
deltagelse føles vanskeligere end andres”, skriver de. Det betyder, at
engelsklæreren skal være opmærksom på, at eleven ”har brug for at blive
fagligt inkluderet på en måde, hvor hun kan deltage på lige fod med de andre
klassen, selvom hun skal benytte sig af LST”.
En af de andre elever peger
netop på, at hendes engelsklærer faktisk formår at imødekomme hendes behov, så
hun føler sig fagligt inkluderet:
“Vi havde en ret stor opgave
her i efterårsferien, hvor vi skulle skrive syv siders engelsk om alt muligt. Der
kom min engelsklærer hen til mig og var sådan: ”Okay du må godt indtale noget
af det eller lave en video i stedet for””.
Den vigtige lærer-elevrelation
Gennem samtalerne med
eleverne blev Freja Gravsen og Thea Maria Skov bekræftet i, ”at elevers
motivation til at deltage i undervisning drives af en god lærer-elevrelation”. Eksemplet
ovenfor viser, mener de, at læreren
formår at understøtte elevens behov for kompetence, og eleven dermed kan
lykkes med en opgave, som hele klassen bliver stillet. Dette bidrager til, at eleven
har muligheden for at udføre opgaven med samme forudsætninger som sine
klassekammerater, da læreren giver valgmuligheder, der er med til at
understøtte behovet for autonomi, skriver de. Det bidrager til en følelse af,
at hun får et fagligt udbytte af undervisningen og bidrager samtidig til
behovet for samhørighed, fordi læreren viser forståelse for elevens faglige
udfordringer.
Begreber som ”mentalisering”
og ”omsorgsetik” kan være med til at skabe og forklare den gode lærer-elevrelation,
skriver Thea Maria Skov og Freja Gravsen og refererer til forsker i
lærer-elev-relationer Louise Klinge. ”Omsorgsetiske handlinger handler
grundlæggende om, at læreren er i stand til at se de børn, man indgår i et
fællesskab med”. Klinge beskriver, ”at lærere, der handler omsorgsetisk, er
velvidende og modtagende over for ethvert barns unikhed”. Evnen til at
mentalisere handler om, at læreren er i stand til at forstå og fortolke
elevers handlinger, og at læreren ser disse handlinger som værende
meningsfulde.