“Altså,
vi får lavet det, som vi skal, men der er nogen, der kun laver lidt, og så er
det sådan: Okay, nu har jeg lavet en side, så kan jeg godt ligesom gå ind og
lige tjekke Instagram eller et eller andet”.
Sådan
fortalte en elev, da Michael Korup Overgaard og Christian Nordholm interviewede
elever i forbindelse med deres professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen
i Aarhus ved Via UC. Eleven satte ord på de forstyrrelser og fristelser, som mange
lærere og elever kan nikke genkendende til i forbindelse med brug af digitale
medier i undervisningen. Derfor kan det opleves som en udfordring at få
eleverne til at koncentrere sig om det, de skal, når de sidder foran skærmen.
I
faghæftet for engelsk beskrives de digitale medier som en vigtig resurse og et værktøj
til sprog, blandt andet ved at give adgang til andre kulturer og omkringliggende
verden. Derfor er Christian Nordholm og Michael Overgaard blandt andet optaget
af at undersøge, hvordan digitale medier kan indgå hensigtsmæssigt i engelsk, så de både
understøtter den faglige udvikling og bidrager med digital dannelse.
”Hvilke
muligheder og begrænsninger kan engelsklæreren møde, hvis vi ønsker, at
eleverne skal digitalt dannes gennem vores undervisning?”, spørger de i
problemformuleringen.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Smittende skærme
I projektet undersøger Michael Overgaard og Christian Norholm, hvilke udfordringer, der kan være med digitale medier. Fra
en undersøgelse refererer de, at halvdelen
af danske lærere i 2018 mente, at it distraherer eleverne fra at lære, hvor det
i 2013 kun var 14 procent, der mente det. Digitaliseringen fylder mere i
undervisningen, og problemet med ”digital støj” er blevet større. Begrebet
digital støj beskriver “forstyrrelser, distraktioner, manglende engagement,
manglende deltagelse eller asocial og fraværende adfærd blandt elever, der er
foranlediget af elevens egen eller en klassekammerats brug af digitale enheder”.
De refererer til lektor ved Copenhagen Business School Peter Holdt Christensen,
der bruger begrebet ”smittende skærme” til at beskrive, hvordan eleverne
påvirker hinandens adfærd med ”ikke-relevant” skærmtid. Én enkelt elevs
skærmbrug kan ikke bare påvirke elevens egen, men også de omkringsiddende
elevers deltagelse i undervisningen og dermed undervisningsmiljøet, fordi de
frister hinanden til at gøre det samme.
Digitale medier som
tema
“Jeg føler, at der er
mange lærere, som bare giver os Alinea for hver time, og de ved måske ikke
engang selv, hvad det er, vi sidder og laver”, fortæller en elev i
undersøgelsen.
Det må ikke være
tilfældigt, hvordan digitale medier inddrages i undervisningen, hvilket elevens
udtalelse peger på. Michael Overgaard og Christian Nordholm beskriver, hvordan
man ved at have en problem- og projektorienteret ramme om undervisningen kan
udvikle både kommunikativ kompetence og samtidig arbejde med digital dannelse.
De præsenterer et
projektarbejde, hvor temaet er digitale medier, og hvor undervisningen kan planlægges
ud fra både en ”designprocesmodel” og en ”analysemodel”, der skal bidrage til,
at eleverne får forståelse for og også kan forholde sig kritisk til de digitale
medier.
Et
forløb kunne se ud som følgende: ”Læreren udsender en video, der indeholder
information om et digitalt medie, eleverne kender. På baggrund af vores
interviews vil vi mene, at Instagram, TikTok eller Snapchat er nogle af dem,
eleverne er mest bekendte med”. Videoen skal suppleres af nogle spørgsmål om
det digitale medie, som eleverne skal besvare og sende til læreren. Læreren kan
så efterfølgende på baggrund af elevernes svar tilrettelægge den kommende
undervisning med udgangspunkt i ”analysemodellen”: Der kan laves en ”formålsanlyse” af deres udvalgte medie(r).
”De
skal kunne beskrive, hvad de mener, deres medie inviterer brugeren til gennem
dets design”. I forlængelse af det kan eleverne udføre en ”værdianalyse”, hvor de i grupper diskuterer,
hvilke værdier og interesser designet fremhæver.
I
”konsekvensanalysen” skal eleverne undersøge, hvordan
deres medie bliver anvendt i relation til vores samfund. Dette kunne gøres
gennem et interview af en anden gruppe omkring deres brug af mediet, samt en
refleksion over gruppens egen brug af mediet. Sidst kan eleverne udføre en ”argumentationsanalyse”, hvor de undersøger producenten
eller designerens egen fortælling om mediet.
”Eleverne
skal forsøge at forstå, hvorfor producenten præsenterer sit produkt som han
gør, og hvilke særlige kvaliteter og værdier han lægger vægt på”, skriver
Michael Overgaard og Christian Nordholm.
Autentiske sociale
interaktioner
Når
der arbejdes problemorienteret, udvikles elevernes kommunikative kompetencer, fordi
de er afhængige af at skulle løse opgaven i fællesskab. Men herudover peger
Christian Nordholm og Michael Overgaard på, at de digitale medier har et stort
potentiale til at bidrage med at udvikle eleverne interkulturelle kompetencer,
fordi medierne åbner verden for dem. Det er muligt både at interagere med andre
elever i Danmark og andre lande, og hvis kommunikationen er problem- og
projektorienteret skabes autentiske sociale interaktioner.
Et
forløb kunne se således ud, ifølge de to lærerstuderende:
Eleverne
finder en samtalepartner online, dernæst skal de defineresamtalepartnerens
nationalitet. Til sidst skal de undersøge, hvad der karakteriserer lykke i
begge lande og herefter udarbejde en præsentation af deres undersøgelse og fremlægge den i klassen.
Michael Korup Overgaard
og Christian Nordholm konkluderer, at en problem- og projektbaseret tilgang har
potentiale til både at understøtte elevernes digitale dannelse og den engelskfaglige
udvikling.
”Yderligere skal læreren
gøre sig følgende overvejelser: Hvordan vil jeg arbejde med de digitale medier?
Hvordan får jeg elevernes erfaringer i spil? Hvordan skal de anvende de
digitale medier i undervisningen? Hvordan understøtter min undervisning elevernes
engelskfaglige kompetencer? Og slutteligt, hvilken betydning har denne
undervisning for elevernes nutid og fremtid?”