Lærerprofession.dk
Undervisning i dansk kan danne grundlag for, at eleverne kan skabe en fortælling om deres personlige identitet, hvor både evner og drømme om fremtiden kan indgå, skriver Anna Christensen og Stine Lauridsen.
Foto: privat
Bachelorer: Jobmesse og interessekuffert giver indblik i fremtidsmuligheder
Vi skal indtænke job og uddannelse i undervisningen, og i dansk kan emnet kombineres med aktiviteter som multimodalitet og mundtlighed, skriver Anna Christensen og Stine Lauridsen.
Når
lærere er forpligtet på at behandle uddannelse og job i undervisningen, så er
målet, at eleverne skal få kendskab til interesser, potentialer og kompetencer,
skriver Anna Hejsenbæk Christensen og Stine Glavind Lauridsen i deres
professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i Aalborg ved UCN.
Forud
for deres projekt undersøgte de i et pilotprojekt, hvordan dansklærere og
UU-vejledere samarbejdede, hvor det blandt fremgik det blandt andet, at en lærer mente, at
praktikken ”alene var UU-vejlederens område”. Tilsvarende viste en undersøgelse
fra Danmarks Evalueringsinstitut i 2021, at ”lærere finder opgaven med at
forbinde erhvervspraktik og den faglige undervisning uoverskuelig”.
På den
baggrund opstillede Anna Christensen og Stine Lauridsen hypotesen, at
dansklærere ikke mener, ”at de kan indfri fagets formål, mens de arbejder med
fremtidsmuligheder og jobs”.
I
deres 3. praktik afprøvede de et undervisningsforløb, hvor de koblede
danskfaglige aktiviteter og et emne om fremtidsmuligheder.
Deres
problemformulering lyder:
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
”Hvordan
kan undervisningsaktiviteter oplyse om fremtidsmuligheder uden at gå på
kompromis med danskfagets formål? Og hvorledes oplever eleverne, at de tilmed
kan udvikle et realistisk selvbillede i aktiviteterne?”
Interessekufferten
Stine
Lauridsen og Anna Christensen skriver, at ”fremtidsmuligheder” skal forstås
bredt som oplysning om eksisterende jobtitler, uddannelserne bag og ”kvaliteter
ved forskellige jobs, der kan sættes i relation til elevernes interesser og
kompetencer”.
De
gennemførte et forløb i to 7. klasser på to forskellige skoler, hvor målet var
”at skabe grundlag for at påbegynde refleksioner over, hvilke muligheder, der
forelægger og er i overensstemmelse med elevernes ønsker til fremtiden”.
En
af forløbets indledende aktiviteter var, at eleverne skulle ”folde en kuffert
af karton og fylde denne med multimodalt og personligt indhold, der afspejler
deres interesser”. Eleverne skulle blandt andet medbringe ting hjemmefra, og i
arbejdet med at præsentere kufferternes indhold, havde de to lærerstuderende blandt
andet fokus på udvikling af mundtlighed. Her refererer de i projektet til
lektor på DPU Mads Haugsted, der skelner mellem betegnelserne ”mundtlighed i
undervisning” (m-i-u) og ”undervisning i mundtlighed” (u-i-m).
Blandt andet fik
eleverne en opgave, hvor de skulle optage en lydfil af deres præsentation, hvor
der lå en særlig opgave i at beskrive kuffertens objekter, så lytteren kunne se
dem for sig. Lydoptagelsen fungerede som en mundtlig genre, ”hvor sproget blev
gjort til opgavens genstand”, skriver Stine Lauridsen og Anna Christensen. Derudover
skulle eleverne også ”udstille” deres kufferter, hvorefter de andre elever
skulle bruge ”helhedsudtrykkene til at skabe en ny kontekst, der nu skulle
lyde: hvilke fremtidsmuligheder afspejler kufferten” – både som person, men
også hvilke jobtitler, der kunne læne sig op ad personens interesser.
Jobmesse
i 7. klasse
En
anden undervisningsaktivitet var en ”jobmesse”, hvor eleverne hver især skulle
vælge en jobtitel. ”Formålet med jobmessen var, at eleverne skulle undersøge,
formidle og fremstille materiale til deres egen personlige stand, der skulle
indgå i en fælles jobmesse”.
Eleverne skulle som en del af arbejdet med messen
blandt andet interviewe en person om et job, og her blev ”mundtlighed og
interviewteknik gjort til genstand”, så eleverne lærte at interviewe med
indlevelse.
Et andet mål med elevernes stand på messen var, at de skulle kombinere
forskellige multimodale udtryk til en samlet helhed, der præsenterede jobbet.
”Standen skulle indeholde en aktivitet, der gav indblik i arbejdsopgaverne i
jobbet samt en mundtlig forberedt præsentation. Desuden skulle man ved standene
kunne finde et skriv, der skulle give nogle informationer om jobbet”, skriver
Anna Christensen og Stine Lauridsen. Nogle elevers stand viste, hvordan de
inddrog den kropslige modalitet med aktiviteter, der skulle vise arbejdsopgave
knyttet til jobbet – for eksempel at skyde på mål (soldat) eller slå søm i en
træstub (tømrer).
”Det
sku´ vise, det var et meget fysisk job”, fortalte en elev blandt andet.
Bagefter
interviewede de nogle elever, og de viste, at de i aktiviteten var bevidste om
den måde, de kombinerede forskellige modaliteter for at skabe det bedste
udtryk. En elev fortalte: ”Altså billederne… så kunne man sådan lidt sætte dem
sammen med tekst. Det gjorde, så kunne man stadig sådan, hvis der var noget i
teksten, som man ikke helt forstod – så kunne man jo se det på billederne”.
Både
kollektiv og individuel vejledning
På
baggrund af interview med eleverne, konkluderer Stine Lauridsen og Anna Christensen, at
aktiviteterne var med til at oplyse dem om fremtiden – samtidig med at eleverne
udsagn også ”udtrykker tilegnede kompetencer, der vidner om at være i
overensstemmelse med Danskfagets Formål”.
For
eksempel fortalte en elev , at han var blevet bevidst om, at han skulle have et
job, hvor han skulle være fysisk aktiv – og en anden elev gav udtryk for at
ville være soldat. De planlagte aktiviteter gjorde, at eleverne delte viden med
hinanden i klassefællesskabet, og derigennem fik de viden om nogle job, de ikke
selv undersøgte. ”Vi kan altså udlede, at de analyserede
undervisningsaktiviteter har udgjort både kollektiv og individuel vejledning af
eleverne i 7. klasse”.
På baggrund af analysen konkluderer Stine Glavind
Lauridsen og Anna Hejselbæk Christensen også, at aktiviteterne favnede de
danskfaglige områder multimodalitet og mundtlighed, som er områder fra Fælles
Mål.
Eleverne
gav udtryk for, at de oplevede, at de fik mulighed for at vise noget om sig
selv og derigennem forholde sig til eget selvbillede, og på den måde var
forløbet med til at bidrage til udvikling af personlig identitet, som også en
del af fagets formål.
Flere bachelorprojekter på Lærerprofession.dk