”Det er kedeligt - man tæller jo bare sekunder for, hvornår det
slutter!”
Sådan beskrev en elev i 7. klasse sit forhold til læsning, da Anna
Weibel og Michela Korshøj interviewede elever i forbindelsen med deres professionsbachelorprojekt
på læreruddannelsen i Aalborg ved UCN. De skriver, at der aldrig har været
større konkurrence om børn og unges opmærksomhed, og ”der er så mange hurtige
inputs fra andre medier, som overhaler romanen på prioriteringslisten, at det
har fået betydning for elevernes evne til at fordybe sig”. Det er skolens
opgave at skabe rammer for fordybelse, mener Anna Weibel og Michela Korshøj. I projektet er de optaget af at undersøge, om læsebånd
- skemalagte tider til læsning - overhovedet skaber rammerne for fordybelsen i
læsning, og om det har den ønskede effekt.
”Hvordan kan rammesætningen af læsebånd være med til at styrke
den fordybede læsning og læselysten af romaner”, spørger de i deres
problemformulering.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Hvorfor fordybet læsning af romaner?
I projektet refererer Anna Weibel og Michela Korshøj til forskning,
der beskriver, hvorfor man skal beskæftige sig med romanlæsning i læsebånd. Der
er forskning, der viser, at vi i dag i højere grad end tidligere praktiserer
overfladisk læsning på nye medier som Facebook og Instagram, men også når vi
ser tv. Denne form for læsning, hvor man skimmer og scanner, kan føre til
vanskeligheder med fordybet læsning, skriver de og refererer til den
amerikanske litteraturforsker, Rita Felski, der mener, at litteraturens værdi
skal sættes til fornyet debat. Blandt andet fordi den ”er udfordrende,
uddannende, underholdende, overraskende og så er den i kontakt med verdener,
som dens læser ofte kun kan drømme om. Litterære tekster er stadig den mest
direkte vej ind i andre virkeligheder”.
Felski kritiserer blandt andet skolens
litteraturundervisning for, at der er for meget fokus på at finde litterære
virkemidler og anvende analyseskemaer og faglige begreber, og at man lægger for
lidt vægt på det dannelsesmæssige potentiale i litteraturen.
Anna Weibel og Michela Korshøj beskriver Felskis fire motiver for
at læse litteratur, der kan opstå i læsesituationen mellem tekst og læser.
”Det første motiv er genkendelse (recognition), der handler om, at vi kan se os
selv i romanen. Det kan dreje sig om muligheden for at spejle sig i ideer,
tanker, følelser, sympatier og antipatier. Det andet motiv er fortryllelse
(enchantment), hvor man lader sig blive opslugt og fordybet af en tekst, så
man glemmer tid og sted. Det tredje motiv er viden (knowledge), der handler om
at læse for at lære noget om, hvordan verden er eller kan være. Litteraturen
kan dermed give indblik i verden udenfor elevens egen verden. Det fjerde og
sidste er chok (shock), der handler om de følelsesmæssige oplevelser,
litteratur kan give os ved at forstyrre og overskride forståelser og dermed
rykke ved vores grænser og fordomme.
Mobiltelefon og larm spænder ben
Anna Weibel og Michela Korshøj har i undersøgelsen observeret
læsebånd i 7. klasse, og de har interviewet eleverne om deres læsning og
oplevelse. ”I både observationer og interviews træder opmærksomhedsmæssige
udfordringer frem i forhold til at kunne fordybe sig i en roman, både når det
gælder læsning hjemme og på skolen”, skriver de. I læsebåndet sidder eleverne
flere forskellige steder på skolen og læser. Flere elever fremhæver, at de
bliver forstyrret af larm og uro, når de skal læse. ”Det er svært nogle gange,
men man prøver det bedste man kan, og så kommer der lige en lærer forbi nogle
gange”, fortæller en elev. Larm og uro er altså noget, der modarbejder
elevernes evne til at fordybe sig i læsningen, men også mobiltelefonen
fremhæves som et forstyrrende element: ”Jamen, det er fordi, at man læser
aktivt et øjeblik, og så er det pludselig, at man tænker: Ej jeg vil hellere
tjekke min Instagram i stedet for… Det begynder bare at blive lidt kedeligt,
fordi bogen ikke fanger mig…”, fortæller en pige. Flere elever pegede yderligere på, at
deres læselyst og evne til fordybelse afhang af, om de kunne finde ”den rigtige
bog” - hvilket, de oplevede, var svært.
Tilpasset læsebånd
Michela Korshøj og Anna Weibel har i projektet afprøvet et
”tilpasset læsebånd” ud fra deres observationer og interview. Først og fremmest
havde de planlagt en booktalk i starten af læsebåndet, hvor eleverne
fortalte hinanden om deres yndlingsbog.
”Læreren delte eleverne ud i grupper á
fire helt tilfældigt, hvorefter eleverne først præsenterede deres bog, og
hvorefter de på skift skulle trække et kort med spørgsmål. Disse spørgsmål
havde fokus på oplevelsen af romanlæsningen og var altså ikke en
analysebaseret tilgang, da vi, som Felski påpeger, ikke må negligere elevens
oplevelse af bogen. Det, at det var deres yndlingsbog, de skulle medbringe, kan
tilkobles hendes motiv med fortryllelse, da vi må gå ud fra, at bogen har
gjort indtryk på dem, og at de under læsningen af bogen muligvis har været
opslugt og fordybet”.
I kortene indgik blandt andet spørgsmål som: ”Fortæl om noget i
bogen, der mindede dig om noget i dit eget liv”, og Anna Weibel og Michela
Korshøj skriver, at det netop trækker på Felskis motiv om genkendelse og
forsøg på at se sig selv i romanen, ligesom motivet om chok også indgik ved
spørgsmål som: ”Fortæl om noget, der overraskede dig i bogen”. Et andet aspekt
ved det tilpassede læsebånd var, at eleverne skulle sidde i klassen, og læreren
havde også selv medbragte en bog at læse i, så læreren ikke blev oplevet som et
forstyrrende element ved at gå rundt. Bagefter satte eleverne ord på, at deres
koncentration helt klart var bedre, fordi der ikke var så mange ydre
forstyrrelser, og de oplevede at blive inspireret af hinanden læseoplevelser i
booktalken.
Skab de rigtige rammer for fordybelse
Anna Weibel og Michela Korshøj konkluderer, ”at der er mange
faktorer i udførelsen af et læsebånd, der spiller ind i forhold til fordybede
læsning og læselyst. Først og fremmest står det tydeligt ud fra observationer
og interview, at der i rammesætningen er en række opmærksomhedsmæssige
udfordringer, der forstyrrer muligheden for fordybelse i læsning”.
Deres
tilpassede læsebånd viste, at der skal være en tydeligere rammesætning af
læsesituationen, hvor eleverne skal blive i klasselokalet, og hvor læreren skal
agere læsende rollemodel, for her oplevede eleverne, at der var en større grad
af ro til fordybelse under læsningen. Desuden skal der være en tydeligere
rammesætning med hensyn til bogvalg i form af deling af bogoplevelser til
inspiration og stilladsering af biblioteksbesøg gennem bogudstillinger, fordi
det gjorde det lettere for eleverne at finde en bog, de reelt havde interesse i
og lyst til at læse. ”En sådan stilladsering, hvor eleverne har tid og bedre
grundlag for valg af bog, kan også have den indflydelse, at de
opmærksomhedsmæssigt ikke skal kæmpe så hårdt for, at fordybelsen indfinder
sig, hvilket kan bidrage til en positiv læseoplevelse, som kan føre til højere
grad af læselyst”, konkluderer Anna Weibel og Michela Korshøj.