Esben sætter pris på håndens arbejde

17-årige Esben har en autismediagnose. Han har gået på forskellige skoler, primært specialskoler. Han er førsteårselev på STU Viborg.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»En af mine venner går på STU i Aarhus, og han sagde, at det er vildt fedt. Derfor tænkte jeg: Hvorfor ikke prøve? Det er dejligt at være her, for næsten alle er sociale. I skolen gik jeg min vej, når jeg blev irriteret, og det syntes lærerne var underligt. Her spørger de, om vi kan tale om det. Det er godt, for hvis jeg gør noget forkert, har jeg brug for at få at vide, hvad jeg skal lave om for at gøre det rigtigt«.

Esben vasker op i køkkenets industrielle opvaskemaskine. Det går tjept.

»Jeg laver næsten det samme hver dag. Det er fint, for jeg kan godt lide rutiner. Når jeg bruger mine hænder, kan jeg se, hvad jeg laver«, sige han.

Esben kalder STU det bedste sted for ham.

»I skolen fik jeg ikke et papir på, at jeg er god til at bruge mine hænder. Det vil jeg gerne have, for hvis jeg for eksempel vil arbejde som tømrer, spørger mester, hvad jeg kan med mine hænder«, siger Esben, der kan lide at arbejde i træ.

Værkstedslinjen på STU Viborg bedømmer elevernes praktiske færdigheder og funktioner efter metoden Open College Network, så de kan få et formelt bevis på det, de lærer på uddannelsen.