Skolevægring
Regitze Flannov er bekymret over, at Næstveds kommunale onlineskole er i ungdomsskoleregi, hvor der ikke er krav om fuld fagrække: "Der skal man være opmærksom på, at de her elever ikke bliver stillet ringere i forhold til at få en afgangseksamen, der kan få dem videre på en ungdomsuddannelse og så videre".
DLF: Kommunal onlineskole er en ”snusfornuftig løsning”
Det er en forbedring, når sjællandsk kommune erstatter privat onlineundervisning med en kommunal løsning. Det mener Regitze Flannov fra DLF, der dog også har sine betænkeligheder ved det virtuelle undervisningskoncept.
(Denne artikel er opdateret med en kommentar fra centerchef i Næstved Kommune 7/1-2024)
Traditionelt sidder Danmarks Lærerforening temmelig uroligt
i sædet, når klasseundervisning erstattes med online fjernundervisning. For i en tid, hvor mange kommuner er tvunget til at spare på
skoleområdet, kan virtuel undervisning være en mulighed for at undervise
flere elever for færre midler.
Men når Næstved Kommune i dag har anden åbningsdag på en kommunal onlineskole for 6.-9.-klasseelever med krav på sygeundervisning,
kalder Regitze Flannov fra Danmarks Lærerforening tiltaget for ”en snusfornuftig
løsning”.
”Det er en snusfornuftig løsning at samle elevers online-undervisning
tæt på skolerne og tæt på de pædagogiske tiltag, man ellers laver med de her børn,
så forløbet er med til at knytte dem endnu tættere til den folkeskole, som de
gerne skulle tilbage til fysisk”, siger Regitze Flannov, der er forkvinde for
undervisningsudvalget i DLF.
Næstveds onlineskole havde første skoledag i går, hvor ti
elever startede i 'klassen'. Der er to lærere og en pædagog tilknytter projektet,
der hører under Ungdomsskolen i Næstved.
Tiltaget har været undervejs et stykke tid, men starter
tilfældigvis op i kølvandet på et vejledningsbrev, som Styrelsen for
undervisning og kvalitet (Stuk) sendte til skoler og kommuner i slutningen af
november. Her understregede styrelsen, at det ikke er lovligt for kommuner at købe
sig til onlineundervisning hos private aktører - en praksis flere kommuner og folkeskoler ellers
har indført for at varetage deres sygeundervisningsforpligtelser over for elever
med langvarigt skolefravær.
Må ikke blive en parkeringsplads
”Jeg er glad for, at Stuk har præciseret, at det er en
opgave for folkeskolerne i vores kommuner at undervise alle vores elever”, siger
Regitze Flannov, men understreger, at onlineskoler som den i Næstved ikke må
blive en parkeringsplads for elever, der ikke kan rummes i folkeskolen eller som
erstatning for specialtilbud.
”Det bør være ét af mange tiltag, som et kommunalt
skolevæsen gør for at få alle elever til at deltage i skolens fællesskab”, understreger
forkvinden.
Og ifølge Sjællandske er onlineskolens mål netop at få
elever med langvarigt skolefravær tilbage i skolen. Ud over
undervisning i dansk, matematik og engelsk handler en væsentlig del af onlineskolen
også om at træne eleverne i at være den del af et fællesskab og vise dem, at de
har værdi for fællesskabet. Og en gang om ugen vil eleverne også have mulighed
for at spise frokost sammen fysisk på ungdomsskolen, skriver mediet.
Burde have været i folkeskoleregi
Regitze Flannov ville dog foretrække, at Næstved havde
placeret tilbuddet i folkeskolerne i kommunen fremfor som et ungdomsskoletilbud,
siger hun.
”Jeg havde gerne set, at Næstved havde placeret tilbuddet i
folkeskoleregi, så man kan sikre meget tætte samarbejde med folkeskolen. Men
det må man jo så etablere”, siger Regitze Flannov, og peger på en vigtig juridisk
detalje.
”Når kommunerne opretter et skoletilbud i ungdomsskoleregi,
er de for eksempel ikke omfattet af folkeskolelovens krav om fuld fagrække, og der
skal man være opmærksom på, at de her elever ikke bliver stillet ringere i
forhold til at få en afgangseksamen, der kan få dem videre på en
ungdomsuddannelse og så videre”, siger hun.
Centerchef: Samarbejdet med skolerne er tæt
Faktisk er det Næstveds folkeskoler selv, der har taget initiativ til at gå sammen om at skabe et fagligt miljø for de skolefraværende elever, og det kunne i praksis ske på ungdomsskolen.
Det fortæller Kathrine Ersted Sørensen, der er centerchef i kommunens center for Dagtilbud og Skole.
Hun understreger, at der er et tæt samarbejde mellem Online Skolen og de lokale folkeskoler.
"For eksempel er der ansat pædagogisk personale, der primært skal varetage brobygningen til elevens folkeskole, og på skolerne er der også medarbejdere til at indgå fast i den brobygning", skriver hun i en mail.
En af årsagerne til, at tilbuddet ikke ligger under Næstveds 17 folkeskoler, er, at hver enkelt skole ikke har nok elever med langvarigt fravær til at oprette en klasse, forklarer hun.