Skolevægring

Regitze Flannov er bekymret over, at Næstveds kommunale onlineskole er i ungdomsskoleregi, hvor der ikke er krav om fuld fagrække: "Der skal man være opmærksom på, at de her elever ikke bliver stillet ringere i forhold til at få en afgangseksamen, der kan få dem videre på en ungdomsuddannelse og så videre".

DLF: Kommunal onlineskole er en ”snusfornuftig løsning”

Det er en forbedring, når sjællandsk kommune erstatter privat onlineundervisning med en kommunal løsning. Det mener Regitze Flannov fra DLF, der dog også har sine betænkeligheder ved det virtuelle undervisningskoncept.

Offentliggjort Sidst opdateret

(Denne artikel er opdateret med en kommentar fra centerchef i Næstved Kommune 7/1-2024)

Traditionelt sidder Danmarks Lærerforening temmelig uroligt i sædet, når klasseundervisning erstattes med online fjernundervisning. For i en tid, hvor mange kommuner er tvunget til at spare på skoleområdet, kan virtuel undervisning være en mulighed for at undervise flere elever for færre midler.

Men når Næstved Kommune i dag har anden åbningsdag på en kommunal onlineskole for 6.-9.-klasseelever med krav på sygeundervisning, kalder Regitze Flannov fra Danmarks Lærerforening tiltaget for ”en snusfornuftig løsning”.

”Det er en snusfornuftig løsning at samle elevers online-undervisning tæt på skolerne og tæt på de pædagogiske tiltag, man ellers laver med de her børn, så forløbet er med til at knytte dem endnu tættere til den folkeskole, som de gerne skulle tilbage til fysisk”, siger Regitze Flannov, der er forkvinde for undervisningsudvalget i DLF.

Næstveds onlineskole havde første skoledag i går, hvor ti elever startede i 'klassen'. Der er to lærere og en pædagog tilknytter projektet, der hører under Ungdomsskolen i Næstved.

Tiltaget har været undervejs et stykke tid, men starter tilfældigvis op i kølvandet på et vejledningsbrev, som Styrelsen for undervisning og kvalitet (Stuk) sendte til skoler og kommuner i slutningen af november. Her understregede styrelsen, at det ikke er lovligt for kommuner at købe sig til onlineundervisning hos private aktører - en praksis flere kommuner og folkeskoler ellers har indført for at varetage deres sygeundervisningsforpligtelser over for elever med langvarigt skolefravær.

Må ikke blive en parkeringsplads

”Jeg er glad for, at Stuk har præciseret, at det er en opgave for folkeskolerne i vores kommuner at undervise alle vores elever”, siger Regitze Flannov, men understreger, at onlineskoler som den i Næstved ikke må blive en parkeringsplads for elever, der ikke kan rummes i folkeskolen eller som erstatning for specialtilbud.

”Det bør være ét af mange tiltag, som et kommunalt skolevæsen gør for at få alle elever til at deltage i skolens fællesskab”, understreger forkvinden. 

Og ifølge Sjællandske er onlineskolens mål netop at få elever med langvarigt skolefravær tilbage i skolen. Ud over undervisning i dansk, matematik og engelsk handler en væsentlig del af onlineskolen også om at træne eleverne i at være den del af et fællesskab og vise dem, at de har værdi for fællesskabet. Og en gang om ugen vil eleverne også have mulighed for at spise frokost sammen fysisk på ungdomsskolen, skriver mediet.

Burde have været i folkeskoleregi

Regitze Flannov ville dog foretrække, at Næstved havde placeret tilbuddet i folkeskolerne i kommunen fremfor som et ungdomsskoletilbud, siger hun.

”Jeg havde gerne set, at Næstved havde placeret tilbuddet i folkeskoleregi, så man kan sikre meget tætte samarbejde med folkeskolen. Men det må man jo så etablere”, siger Regitze Flannov, og peger på en vigtig juridisk detalje.

”Når kommunerne opretter et skoletilbud i ungdomsskoleregi, er de for eksempel ikke omfattet af folkeskolelovens krav om fuld fagrække, og der skal man være opmærksom på, at de her elever ikke bliver stillet ringere i forhold til at få en afgangseksamen, der kan få dem videre på en ungdomsuddannelse og så videre”, siger hun.

Centerchef: Samarbejdet med skolerne er tæt

Faktisk er det Næstveds folkeskoler selv, der har taget initiativ til at gå sammen om at skabe et fagligt miljø for de skolefraværende elever, og det kunne i praksis ske på ungdomsskolen.

Det fortæller Kathrine Ersted Sørensen, der er centerchef i kommunens center for Dagtilbud og Skole.

Hun understreger, at der er et tæt samarbejde mellem Online Skolen og de lokale folkeskoler.

"For eksempel er der ansat pædagogisk personale, der primært skal varetage brobygningen til elevens folkeskole, og på skolerne er der også medarbejdere til at indgå fast i den brobygning", skriver hun i en mail.

 En af årsagerne til, at tilbuddet ikke ligger under Næstveds 17 folkeskoler, er, at hver enkelt skole ikke har nok elever med langvarigt fravær til at oprette en klasse, forklarer hun.