Mange lærere bliver stik imod hensigten ikke præsenteret for skoleplanen, som er et af flere redskaber i lærernes nye arbejdstidsaftale. Blandt de lærere, der bliver præsenteret for den, oplever fire ud af ti, at ledelsen lytter til og følger deres ændringsforslag, viser en undersøgelse i Folkeskolens Lærerpanel.
Undersøgelsen om skoleplaner er foretaget i Folkeskolens Lærerpanel med svar fra 303
lærerstuderende, resursepersoner og lærere, lærere/overlærere,
børnehaveklasseledere i folkeskolen. Panelet består af knap 1.500 personer.
Indsamlingen er foretaget via internettet som selvudfyldt spørgeskema i
perioden 9. til 19. september 2022. I alt 348 deltog i undersøgelsen, der
omfattede flere emner. Det giver en svarandel på 24 procent. Data er ikke
vægtet. Undersøgelsen er foretaget af A&B Analyse for fagbladet Folkeskolen.
På en skole blev fast
mødetid på skolen slettet. På en anden blev der indført en forberedelsesfaktor
og tid på klasselærerfunktionen. På en tredje blev skoledagen gjort kortere.
Annonce:
Alle tre steder er ændringer af arbejdsvilkår
kommet, som følge af at lærerne er blevet inddraget i arbejdet med skoleplanen,
som er et af redskaberne i lærernes arbejdstidsaftale (A20).
De tre ændringer
er hentet fra kommentarer til en undersøgelse i Folkeskolens
Lærerpanel, hvor 348 lærere, børnehaveklasseledere, ledere og lærerstuderende
har svaret på en række spørgsmål.
Kommentarerne giver en række konkrete
eksempler på, at hvis lærerne bliver inddraget i skoleplanen, har de i nogle
tilfælde også indflydelse på ændringer af prioriteringerne på skolen.
41,1
procent af dem, som er præsenteret for skoleplanen, svarer, at ledelsen lyttede
til deres forslag og foretog ændringer.
Annonce:
Men
undersøgelsen viser også, at over halvdelen af lærerne i Folkeskolens panel (53,4 procent) ikke oplever at være
blevet præsenteret for en skoleplan.
Skoleplanen er en del af arbejdstidsaftalen fra
2020 (A20). Ifølge rammerne i A20 skal tillidsrepræsentant og skoleleder snakke
sammen om prioriteringerne på skolen.
Derefter skriver skolelederen et udkast
til en skoleplan, som indeholder lederens prioriteringer og grundlaget for
prioriteringerne. Ledelsens udkast skal præsenteres på et møde for
lærergruppen, som så kan komme med kommentarer.
Annonce:
Skoleplanen skal indeholde
eksempelvis gennemsnitligt undervisningstimetal, men der er ingen konkrete krav
til udformningen.
Målet er, at skoleplanen bliver en kollektiv
prioritering, som ledelsen udarbejder lærernes opgaveoversigter ud fra. Cirka
sådan beskrev daværende formand for Danmarks Lærerforening (DLF) Anders Bondo
Christensen målet med skoleplanen, da den blev præsenteret for lærerne i
oplægget til urafstemningen om den nye arbejdstidsaftale.
Aftaler er indgået for, at de skal virke og gøre en forskel. Vi kan ikke være rigtig tilfredse, før alle medlemmer oplever, at de har et rum, hvor de kan øve indflydelse.
Morten Refskov, formand for overenskomstudvalget i DLF
To år senere ærgrer formand for
overenskomstudvalget i DLF Morten Refskov sig over, at over halvdelen af
lærerne endnu ikke oplever at være blevet præsenteret for en skoleplan.
“Det
kunne vi med rette forvente, at alle lærerne havde nu. Basalt set er det ikke
godt nok. Det viser, at vi stadig har nogle skridt at gå, før vi indfrier
målsætningerne med aftalen”, siger han og er klar til at sætte barren højere:
Annonce:
“I har
spurgt, om de er præsenteret for en skoleplan. Men er det godt nok blot at være
blevet præsenteret for en skoleplan? Det synes jeg ikke. På den måde er det
ensidigt ledelsen, der – forhåbentlig med tæt inddragelse af
tillidsrepræsentanten – har udarbejdet og præsenteret skoleplanen. Skoleplanen
er ikke formelt at betragte som et aftaledokument, men det er klart stærkest,
når ledelsen og lærerne er så enige om måden at prioritere resurserne på, at
det nærmest fungerer som en aftale. Den forståelse ligger dog ikke ligefor alle
steder”.
I kommentarerne
til Folkeskolens undersøgelse er det tydeligt, at nogle
lærere er i tvivl om, hvorvidt de faktisk er præsenteret for skoleplanen.
“Hvis
vi er, så har det ikke været tydeligt”, skriver en.
“Jeg tænker, det var så nyt, at man ikke
nødvendigvis kom i mål med det, og det er okay,
det tager tid at implementere”, skriver en anden. Mens en tredje har følgende
oplevelse:
Annonce:
“Min oplevelse af den nye aftale er, at der
ikke er ændringer fra før A20, indflydelsen og prioriteringer bliver foretaget
på forvaltningsniveau, og svag/dårlig ledelse tør/kan ikke prioritere på
skoleniveau”.
Morten Refskov tror på, at A20 kommer til at
gøre en forskel i alle læreres liv.
“Vi skal holde fast i, at aftalen skal
påvirke alle de arbejdspladser, hvor den gælder. Det er lærernes professionelle
stemme, der bør være grundlaget for den prioritering, der foregår. Så på den
ene side er det ikke godt nok, at vi ikke er nået længere, men på den anden
side bør vi glæde os over, at der faktisk er mange, der mærker indflydelsen,
når samarbejdssporet rent faktisk gennemføres efter intentionen”, siger han og
understreger:
“Aftaler er indgået for, at de skal virke og
gøre en forskel. Vi kan ikke være rigtig tilfredse, før alle medlemmer oplever,
at de har et rum, hvor de kan øve indflydelse”.
Lærere får indflydelse
Selv om mange ikke
mener at have set skoleplanen, så oplever næsten halvdelen (46,6 procent), at de
er blevet præsenteret for den.
Blandt dem, der fik skoleplanen præsenteret,
føler 42,6 procent, at de havde tid nok til at sætte sig ind i planen. 73
procent havde oplevelsen af, at der blev lyttet til dem, og 41,1 procent
oplevede, at der blev lyttet til deres forslag og foretaget ændringer i planen.
“Vi har ændret fra at være ansat i
indskoling, mellemtrin eller udskoling til at kunne have klasser i flere år, så
eleverne ikke oplever så mange lærerskift”, skriver en.
“Vores skoleplan er oppe hver sjette måned,
hvor vi i fællesskab debatterer mål og pædagogik”, fortæller en anden.
“Pædagogernes arbejde i undervisningen blev
præciseret, og tiden til skole-hjem-samarbejdet blev forhøjet”, lyder det
blandt andet i kommentarerne.
Morten Refskov fortæller, at Lærerforeningen
har gang i en række initiativer, der skal understøtte, at flere lærere oplever
at få indflydelse på prioriteringerne i skolernes hverdag.
Både på skole-,
kommune- og kredsniveau og i det centrale samarbejde med KL arbejdes der på, at
en ny samarbejdskultur kan mærkes hele vejen ned til den enkelte lærer,
forsikrer han.
Men DLF
kommer ikke til at køre sager i Arbejdsretten, fordi så mange lærere endnu ikke
bliver taget med på råd om skoleplanen, forklarer formanden for overenskomstudvalget:
“Det her
er et nybrud i en overenskomst. Der findes mig bekendt ikke andre
overenskomster, hvor man har aftalt et så vidtgående forpligtende samarbejde,
og det er svært og egentlig også lidt selvmodsigende at sagsforfølge et
samarbejde. Der skal ligge et dokument, ja, men kvaliteten af dokumentet,
omfanget og inddragelsen vil være til stadig fortolkning og videreudvikling.
Det er ikke det sted, hvor det er mest oplagt at køre fagretslige sager,
hvilket vi heller aldrig har givet udtryk for”, siger Morten Refskov og peger i
stedet på eksempelvis specifikke krav til opgaveoversigter som et sted, der er
lettere at forfølge, hvis det ikke lever op til de aftalte krav.
Hvis skoleplanen skal
virke, så kræver det en kulturændring, mener Morten Refskov.
En tillidsrepræsentant skriver i
undersøgelsen, at personen føler sig inddraget i arbejdet, men at han ikke
tror, lærerne har samme oplevelse.
“Jeg fornemmer bare ikke den store interesse
blandt mine kolleger, selv om de dog anerkender, at det er et vigtigt papir, og
her er mulighed for indflydelse”.
Den oplevelse kan Morten Refskov nikke
genkendende til fra sine møder med tillidsrepræsentanter og lærere.
“Nogle gange er lærerne faktisk blevet
præsenteret for den, og så har det ikke gjort et sådant indtryk, at de erindrer
det. Det kan selvfølgelig skyldes, at
processen omkring det har været utilstrækkelig, men det kan nok også skyldes,
at ikke alle lærere føler behov for at involvere sig i de forhold, men
forventer, at tillidsrepræsentanten tager sig af det. Det er forståeligt, men
vores ambition som forening er ikke desto mindre, at lærerkollektivet søger
indflydelse og tager et medansvar, når det kommer til at prioritere opgaver og
resurser”.