Arbejdstid
”Der er mange, som i forvejen føler sig rimeligt pressede, og når der så kommer sådan en nyhed, bliver humøret lige en tak dårligere”, siger Egon Thesbjerg.
Foto: Privat Grafik: Villads Kirk Thomsen
Lærer efter opsagt arbejdstidsaftale: ”Nu går nogle på Jobnet for at se, hvad de ellers kan lave”
Viborg Kommune har opsagt den ellers populære lokale arbejdstidsaftale og vil skære i lærernes forberedelsestid. Det ærgrer tillidsrepræsentanten på Stoholm Skole. Ifølge ham kommer det til at øge presset på et i forvejen presset skolevæsen.
Flere lærere på en viborgensisk skole gik på Jobnet for
at kigge efter alternative jobmuligheder, efter deres lokale arbejdstidsaftale blev opsagt og mindre forberedelsestid venter.
Det fortæller Egon Thesbjerg, som lærer på Stoholm Skole i Viborg, hvor han er tillidsrepræsentant på tiende år.
Den nedslående melding kom tirsdag aften, hvor kommunen besluttede at opsige den ellers populære arbejdstidsaftale. Det
betyder, at det kun vil være den centrale arbejdstidsaftale A20-aftale, der skal danne ramme om
de midtjyske læreres arbejdstid efter sommerferien.
For Egon Thesbjerg kom nyheden ikke som en overraskelse. Han har været
klar over, at det ville blive svært at beholde Viborgaftalen siden det sene
efterår 2024, hvor forhandlingerne om arbejdstidsaftalen gik i gang mellem
kommunen og lærerkredsen.
”Siden nytår har det været mere håb end tro på, at der kunne
landes en aftale”, siger tillidsrepræsentanten.
Halvanden times mindre forberedelse
Egon Thesbjerg skal nu til at forhandle flere enkeltelementer i arbejdstidsaftalen med sin skoleleder, end han skulle i
Viborgaftalen. Blandt andet, hvor meget der skal skæres i lærernes
forberedelsestid – for skæres skal der.
Hvor de før havde 25 minutters forberedelse til hver
lektion, lægger forvaltningen nu op til at skære den ned til 22 minutter – dog
kun til de egentlige fagtimer og ikke til for eksempel tolærertimer og
læsevejledertimer, som man under Viborgaftalen også fik 25 minutters
forberedelse til.
Hvor meget forberedelse, der skal være til disse timer, er nu
op til forhandling mellem Egon Thesbjerg og hans skoleleder.
”Det er en kæmpe forskel. For en lærer med 27 lektioner på
skemaet betyder det næsten halvanden times mindre forberedelsestid om ugen”,
forklarer Egon Thesbjerg.
Overvejer at finde noget andet at lave
Den triste nyhed har også kunnet mærkes på Stoholm Skoles
lærerværelse, hvor frustrationen har været til at tage og føle på.
Skolen har de seneste år måttet sige farvel til seks
kollegaer, uden stillingerne er blevet genbesat.
”Der er mange, som i forvejen føler sig rimeligt pressede,
og når der så kommer sådan en nyhed, bliver humøret lige en tak dårligere”,
siger Egon Thesbjerg og fortsætter:
”Nogle siger, at de nu går på Jobnet for at se, hvad de
ellers kan lave, mens andre vil engagere forældre og andre interessenter, der
kan støtte os. Det er jo også et valgår, så der er en kamp at kæmpe – hvis man
har motivationen”.
Samarbejdet med forvaltningen nedprioriteres
Spørger man Egon Thesbjerg, hvad han er mest bekymret for
ved opsigelsen, peger han på to ting.
”Jeg er rigtig ked af, at det fremover bliver mere
fragmenteret. Der kan blive enorm forskel på, hvad de forskellige skoleledere i
kommunen beslutter om arbejdsforholdene for lærerne. Men det, der gør allermest
ondt i hjertet på mig, er, at samarbejdssporet bliver reduceret til et minimum”, siger han.
Direktør: Aftalen er indgået i en anden tid
Direktør for Børn & Unge i Viborg Kommune Søren Aakjær fortalte tidligere på ugen, at det ærgrer ham, at det ikke er lykkedes at nå et forhandlingsresultat.
"Viborgaftalen er jo indgået i en anden tid. Økonomien er presset af det faldende elevtal - ifølge loven skal vi jo levere undervisning på alle klassetrin, og vi har altså klasser nu med kun fem elever", sagde han til Folkeskolen.
Han forklarede, at kommune får midler til at drive skole efter antallet af 6-16-årige, ikke efter antallet af skoler og klasser.
"Så har vi har nogle skoler, der har haft et meget svært 2024 og tager et underskud med ind i 2025. Så selvom politikerne faktisk har tilført området penge, har vi brug for noget mere fleksibilitet for at få det til at hænge sammen", lød det fra direktøren.
Samarbejdssporet var et initiativ i Viborgaftalen, der
skulle sikre, at forvaltningen, skolelederne og lærerne løbende havde en
dialog. Der var blandt andet planlagt fire årlige møder mellem skolelederne og
tillidsrepræsentanterne i kommunen.
Derudover har en repræsentant fra
forvaltningen, skolelederforeningen og lærerkredsen én gang om året skullet besøge de
enkelte skoler for at drøfte relevante emner med skolelederen og
tillidsrepræsentanten.
God skole koster
Viborg Kommune er økonomisk presset, fordi børnetallet
falder og ser ud til at fortsætte med det, samtidig med at det er en geografisk
stor kommune med mange små landsbyskole. Sidste år blev 70-80 lærerstillinger
nedlagt som følge af faldende børnetal, uden at antallet af klasser faldt ret
meget.
Men Egon Thesbjerg mener, at med beslutningen om at bevare de
lokale skoler bør følge en økonomisk prioritering.
”Beslutningen om at bevare antallet af skoler er politisk.
Men det handler om landdistriktspolitik, ikke skolekvalitet”, siger han og
tilføjer:
”Jeg forstår godt ønsket om at bevare lokalsamfundene ved at
beholde de lokale skoler. Men hvis man vil blive ved med at drive et skolevæsen
af nogenlunde kvalitet, må man også være villig til at investere de penge, der
skal til”.