Debat
"Det er ikke længere holdbart", skriver debattørerne.
Foto: Gettyimages/SeventyFour. Illustration: Gettyimages/Panimoni. Redigering: Folkeskolen.
Loft over undervisningstiden: Hvis Sverige tør, hvorfor tør vi så ikke?
Tiden er moden til at stille synlige arbejdstidskrav ved OK-forhandlingerne, skriver de to debattører.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes holdning.
Det er ikke nok med tomme ord om balance mellem tid og
opgaver, mener de svenske lærere. Derfor stiller de nu OK-krav om loft over
undervisningstiden.
Lærerne i Danmark skriger på det helt samme. Derfor kan
det undre, at DLF ikke tør stille de samme krav som svenskerne.
Vi tog debatten på kongressen i 2023. Argumenterne fra
hovedstyrelsen var dengang, at tiden ikke var moden til OK-krav på
arbejdstidsområdet. Det blev sagt, at DLF kunne skabe mere værdi og større
forandringer på anden vis. Vores formand forsikrede os om, at Kommunernes
Landsforening (KL) nu var klar til at tage mere og mere medejerskab over
udmøntningen af A20. Her i 2025 spejder vi langt efter værdifulde forandringer
og endnu længere efter medejerskab. I efteråret kunne vi endda læse her i Folkeskolen,
at KL ikke engang var villige til at se på arbejdstiden i et periodeprojekt.
På kongressen i 2024 var arbejdstidsaftalen ikke et særskilt punkt på dagsordenen. Ifølge
formanden for Overenskomstudvalget, Morten Refskov, var begrundelsen, at
kongressen ikke er det rette format til en grundig samtale og evaluering af
A20. Men det er kongressen, der skal vedtage kravene til OK26. Hvorfor kan den
så ikke løbende være en del
af evalueringen og debatten?
Moralsk stress
Debatten, der uden tvivl foregår internt i foreningen, er
ikke synlig for os lærere på gulvet, og vores frustrationerne tager til i
styrke. Der er dog flere argumenter, som har været fremme i lyset. For eksempel
at medlemmerne ikke er villige til at strejke, at det i øvrigt er
arbejdsgiverne, der tjener på en strejke, og at det kræver massive
investeringer fra Christiansborg, før der er penge nok til at stille
overenskomstkrav omkring et loft over undervisningstiden. For os virker det
mere og mere som afvæbningsteknikker. Det er ikke længere holdbart.
For alt imens vores fagforening, regering og KL i
samarbejde med pædagogernes fagforening forsøger at finde løsninger på det
uløselige: at der ikke er penge nok, så befinder folkeskolen sig i en massiv
krise.
Lærerne er under et voldsomt arbejdspres, der sætter sig
på samvittigheden og giver moralsk stress. Magtesløshed, opgivenhed, højt
sygefravær, opsigelser og rekrutteringsproblemer er blot nogle af de problemer,
folkeskolen og lærerne står midt i.
Vi er ikke i tvivl om, at det er disse problemer, der også
er en del af forklaringen på den mistrivselskrise folkeskolen befinder sig i.
Tiden er moden
Argumentationen fra DLF og det faktum, at man ikke tør
stille krav om et maksimalt undervisningstimetal eller blot tid på alle
opgaver, afsporer den vigtige debat, vi er nødt til at turde tage. En
debat der i vores optik skal føre til, at der bliver stillet krav om et mere
balanceret arbejdsliv.
Vi er ikke helt så nervøse som hovedstyrelsen i DLF. Vi
mener ikke, at løsninger findes gennem forhandlinger med KL, som er
uigennemsigtige for den almindelige lærer. Vi mener derimod, at tiden er
moden til at stille synlige arbejdstidskrav ved OK-forhandlingerne.
For er et krav om mere balance mellem tid og opgaver
nødvendigvis ensbetydende med et scenarie, hvor strejke er den eneste mulighed?
Kravene vi stiller, er vel et signal til KL om, hvad det vigtigste er for
lærerne for både at skabe et bedre arbejdsliv og en bedre folkeskole.
Hvad er alternativet? Hvad venter vi på? Vi tør
godt!
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk