Debat

"Det er ikke længere holdbart", skriver debattørerne.

Loft over under­visningstiden: Hvis Sverige tør, hvorfor tør vi så ikke? 

Tiden er moden til at stille synlige arbejdstidskrav ved OK-forhandlingerne, skriver de to debattører.

Offentliggjort Sidst opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes holdning.

Det er ikke nok med tomme ord om balance mellem tid og opgaver, mener de svenske lærere. Derfor stiller de nu OK-krav om loft over undervisningstiden.

Lærerne i Danmark skriger på det helt samme. Derfor kan det undre, at DLF ikke tør stille de samme krav som svenskerne.

Vi tog debatten på kongressen i 2023. Argumenterne fra hovedstyrelsen var dengang, at tiden ikke var moden til OK-krav på arbejdstidsområdet. Det blev sagt, at DLF kunne skabe mere værdi og større forandringer på anden vis. Vores formand forsikrede os om, at Kommunernes Landsforening (KL) nu var klar til at tage mere og mere medejerskab over udmøntningen af A20. Her i 2025 spejder vi langt efter værdifulde forandringer og endnu længere efter medejerskab. I efteråret kunne vi endda læse her i Folkeskolen, at KL ikke engang var villige til at se på arbejdstiden i et periodeprojekt.

På kongressen i 2024 var arbejdstidsaftalen ikke et særskilt punkt på dagsordenen. Ifølge formanden for Overenskomstudvalget, Morten Refskov, var begrundelsen, at kongressen ikke er det rette format til en grundig samtale og evaluering af A20. Men det er kongressen, der skal vedtage kravene til OK26. Hvorfor kan den så ikke løbende være en del af evalueringen og debatten?

Moralsk stress

Debatten, der uden tvivl foregår internt i foreningen, er ikke synlig for os lærere på gulvet, og vores frustrationerne tager til i styrke. Der er dog flere argumenter, som har været fremme i lyset. For eksempel at medlemmerne ikke er villige til at strejke, at det i øvrigt er arbejdsgiverne, der tjener på en strejke, og at det kræver massive investeringer fra Christiansborg, før der er penge nok til at stille overenskomstkrav omkring et loft over undervisningstiden. For os virker det mere og mere som afvæbningsteknikker. Det er ikke længere holdbart.

For alt imens vores fagforening, regering og KL i samarbejde med pædagogernes fagforening forsøger at finde løsninger på det uløselige: at der ikke er penge nok, så befinder folkeskolen sig i en massiv krise.

Lærerne er under et voldsomt arbejdspres, der sætter sig på samvittigheden og giver moralsk stress. Magtesløshed, opgivenhed, højt sygefravær, opsigelser og rekrutteringsproblemer er blot nogle af de problemer, folkeskolen og lærerne står midt i.

Vi er ikke i tvivl om, at det er disse problemer, der også er en del af forklaringen på den mistrivselskrise folkeskolen befinder sig i.

Tiden er moden

Argumentationen fra DLF og det faktum, at man ikke tør stille krav om et maksimalt undervisningstimetal eller blot tid på alle opgaver, afsporer den vigtige debat, vi er nødt til at turde tage. En debat der i vores optik skal føre til, at der bliver stillet krav om et mere balanceret arbejdsliv.

Vi er ikke helt så nervøse som hovedstyrelsen i DLF. Vi mener ikke, at løsninger findes gennem forhandlinger med KL, som er uigennemsigtige for den almindelige lærer. Vi mener derimod, at tiden er moden til at stille synlige arbejdstidskrav ved OK-forhandlingerne.

For er et krav om mere balance mellem tid og opgaver nødvendigvis ensbetydende med et scenarie, hvor strejke er den eneste mulighed? Kravene vi stiller, er vel et signal til KL om, hvad det vigtigste er for lærerne for både at skabe et bedre arbejdsliv og en bedre folkeskole.

Hvad er alternativet? Hvad venter vi på? Vi tør godt!

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk